Comentariul autorului:
Este o lucrare complexă din perspectiva proiectării, pornind de la consolidări structurale până la restaurări arhitecturale și de componențe artistice valoroase și instalații de toate tipurile.
Ansamblul dispune de o compoziție clasică a mănăstirilor orășenești: biserica are axa longitudinală pe direcția Est-Vest, cu absida spre Est. Având o planimetrie centrală, simetrică și tipic barocă, este compusă din antreul dintre cele două turnuri, de unde se accesează nava monumentală, care se îngustează spre arcul de triumf al corului. Fațada actuală a bisericii a fost realizată o dată cu reparațiile din 1878, care are elemente decorative relativ modeste, caracteristice perioadei de tranziție dintre stilul neoclasic și a stilurilor “neo” care au luat începutul în anii 1840. Spațiile de acces au fost restaurate și expuse, accesele fiind înlocuite cu uși noi.
Bolta și arcele din biserică sunt pictate cu pictura decorativă de înaltă calitate artistică tipică pentru începutul secolului al XX.-lea. Pereții laterali au fost restaurați la nivel de prim strat baroc.
Dintre piesele de deosebită valoare artistică, menționăm cele două altare din navă, introduse în nișele înalte ale pereților oblici. Altarele sunt unicate în arta barocă din transilvania, prin calitatea artistică, sculptate din piatră, fiind realizate de sculptorul clujean Johannes Nachtigall.
La sud de cor, pe toată lungimea acesteia se găsește capela Loretto, cu plan drepunghiular alungit și acoperită cu o boltă semicilindrică cu penetrații, unde a fost restaurat pictura murală cu imitație de cărămidă aparentă.
Sub corul bisericii și spațiile anexe dinspre nord și sud, se găsește cripta, cu multe morminte din secolul al XIX-lea, fiind redeschisă pentru vizitare cu ocazia restaurării. Acestea au pietre funerare realizate din piatră, cu inscripții și elemente din piatră sculptată decorate diferit.
Claustrul este un ansamblu modest, care dispune de trei aripi. Cea de vest este în continuarea fațadei principale a bisericii, aliniată la frontul străzii Bobâlna. Prin lipsa aripii nordice, lipsește din complexul mănăstirii careul clasic (curtea interioară închisă). Deasemeanea, au fost regândite tâmplăriile coridoarelor în ideea rememorării aspectelor inițiale.
Prin soluția propusă s-a dorit restaurarea, reabilitarea și punerea în valoare a spațiilor interioare ale bisericii și claustrului, fiind realizate următoarele lucruri: accese noi către subsol din biserică și din curte, două case de scară noi în claustru, dotare cu lift care să lege cele trei nivele ale claustrului, și refacerea planșeelor și scărilor din turnurile bisericii pentru ca acestea să poată fi vizitate.
Circuitul turistic pornește de la spațiul bisericesc urmat de capela Loretto și cripta subterană și spațiile muzeale din fosta mănăstire: sacristia, biblioteca, coridoarele expoziționale și fostele chilii.