O scenografie pentru... un oraș. BOSA (Bucharest Open Street Art)

Autor(i):
arh. Ana Maria Crișan, arh. Octavian Neculai
Colaboratori:
Andreea Sandu, Steluța Roșca Stănescu, Ioana Turcanu
Localizare:
România

Comentariul autorului:

o scenografie pentru... un oraş
BOSA ca prezenţă la o repetiţie cu uşile închise

“I paint what I paint, I paint what I see, I paint what I think [...]
And after all, It’s my wall… We’ll see if it is”
Diego Riviera, între incertitudine, vis și dorință


UN PROIECT LUNG ȘI NEȘTIUT, CONSTRUIT ȘI CRESCUT, TIMP DE 3 ANI....BOSA a fost o repetiție cu ușile închise, de arhitectură, de urbanism, de scenografie, de artă… pentru oraș. o rara avis care apare și dispare.

BOSA* (Bucharest Open Street Art) era un proiect de intervenție, imaginat și rămas la nivel de utopie: orașul era o scenă, artiștii și arta erau actorii, și noi privitorii săi. El era proiectat pilot ca un festival international în zona centrală a Bucureștiului cuprinzând instalații, lucrări de artă murală și paviment, un eveniment care se dorea a fi cu implicarea internațională a artiștilor graffiti preponderent.

BOSA este un proiect despre apariții, și ca în orice realism magic aparițiile acestea păreau posibile. Însă scara a sabotat proiectul. Era un “happening” cu de toate (un more is more), și probabil asta îl și făcea spectaculos, era un un baroc al evenimentelor: vernisaje și prezentări de artiști, expoziții, evenimente educaționale, tururi ghidate, concursuri, concerte, performanță stradală, teatru, etc. BOSA reunea artiști români și internaționali reprezentativi pentru graffiti, pe suportul vertical și orizontal al spațiului public, implicând inclusiv arhitectura urbană și trenduri tehnologice ale publicității stradale.

A fost un efort uriaș pe palierul de arhitectură: de izolare a zonei centrale și interogare a țesutului, de stabilire a aproximativ 100 posibile puncte de intervenție pe o lungime de 20 de kmilometrii de traseu, cuprinzând: scuaruri, piețe, pereți acoperiți sau orbi (calcane), treceri de pietoni – puncte strategice care prin vizibilitate să justifice o intervenție.

Partea pragmatică, investiția avea forța unui manifest. Proiectul BOSA era gândit dincolo de artă, ca un proiect de responsabilizare socială față de oraș, un proiect care sublinia necesitatea intervențiilor, a schimbărilor. Antrenând vedete ale artei stradale naționale și internaționale, era vizată realizarea unor injecții de capital cu valoare vizuală, ridicând nivelul țesutului construit. Se dorea a fi un proiect pilot, un model pentru investiții sincron (stat și privat).

În spatele propunerilor stau inventarele de imagine, hărțile nesfâșite, calculul distanțelor de vizibilitate și al parcursurilor pietonale, pe baza studiului extins pe festivaluri similare de artă stradală în Europa și pe plan internațional, pentru că ... Europa a recunoscut arta stradală ca un mecanism efervescent în ultimele decenii.
În ciuda tuturor complicațiilor legislative, arta stradală era văzută primordial ca un fenomen nomad. Precum altădată, ea era o caravană mobilă, mutându–se prin oraș precum vechile caravane de circ și teatru, amplasate în intersecții și piețe, răspândind cultură. Arta nu avea loc, era universală, avea forța mișcării, depășirii granițelor expozițiilor și spațiilor închise (paradoxal anticipând un moment al închiderii în spatele tuturor limitelor), ocupa spațiul public, așa cum odată micile teatre poposeau în oraș, și deveneau temporar viața sa: ARTA ÎN STRADĂ la îndemâna oamenilor, arta scoasă din spatele pereților și adusă în fața lor, pe fața zidurilor, la picioarele lor.


Un proiect inițiat și coordonat de Andreea Sandu și Steluța Roșca Stănescu.
Planșe din expoziția Playing B-OSA, expoziție de artă urbană, Galeria de artă contemporană și design Galateca, București, 5 septembrie – 30 septembrie 2017. Reiterata în februaruie 2018 in ARCUB.
Ilustrațiile au fost elaborate pentru proiectul BOSA, de echipa de arhitectură: arh. Ana Maria Crișan, arh. Octavian Neculai, arh. Ioana Țurcanu.
Lucrările de artă folosite pentru ilustrarea proiectului pilot aparțin artiștilor Pisica Pătrată, Mihai Zgondoiu, Dorina Horătău, Ștefan Crețu, IIOANA, Kitră, Sergiu Chihaia, Bogdan Cazacincu, Tudor Cucu.

Inițiat în 2015,
dezvoltat (2015-2018),
rămas proiect de sertar în 2018-1019...