Teatru de animație și ateliere de creație

Autor(i):
Niculaș Andrei
Îndrumători:
As. dr. arh. Rareș V. Drăgan
Universitatea:
Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură și Urbanism
Localizare:
România
Parametri:
RH: 3S+P+3E / Sd: 6093 m2 / POT: 60 / CUT: 1.66

Comentariul autorului:

Acest proiect este un răspuns la nevoia de mutare a Teatrului de Păpuși ”Puck”. Spațiile improprii și mici împiedică dezvoltarea teatrului în planul orașului, ceea ce a dus la dorința directorului de a căuta alte locații în cadrul orașului pentru acest teatru. Teatrul ”Puck” organizează două mari festivaluri de păpuși: Wonderpuck care este un festival stradal desfășurat în centrul Clujului adresat atât copiilor cât și părinților sau publicului adult și Festivalul internațional de marionete, unde după cum descrie și numele, diferite teatre de marionete din alte țări sunt chemate. Datorită numărului limitat al sălii de spectacol (aproximativ 100), Teatrul ”Puck” este obligat să desfășoare festivalul international la teatrele vecine din Cluj-Napoca precum: Casa de Cultură a Studenților, Teatrul Național și Teatrul Maghiar. Din această observație tragem concluzia că Teatrul ”Puck” dorește să iasă în prim plan în cadrul cultural al orașului Cluj-Napoca și nevoia unei săli de spectacol ce poate găzdui diferite spectacole, indiferent de mărimea lor.
Amplasamentul propus este pe strada Avram Iancu, în afara fostei fortificații. Situl beneficiază de proximitatea unităților de învățământ precum: Colegiul Național George Coșbuc, Colegiul Național Gheorghe Șincai, Facultatea de Teatru și Film, Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică etc.În situația actuală pe sit se regăsesc clădiri în regim P și P+1 care fie sunt abandonate, fie sunt într-o stare deplorabilă care sunt propuse spre demolare. În imediata vecinătate a parcelei, la vest se regăsește un vecin în regim de înălțime P+2+R, care oferă un calcan lung către situl propus, iar la est se regăsește o clădire de locuință individuală în regim P+1, care este clasificată ca și clădire cu valoare ambientală arhitecturală în P.U.G. Cluj. De asemenea, la sud, situl se invecineaza cu Cimitirul Central, având o diferență de nivel de aproximativ 3 metri. Specific vecinătății îl reprezintă coronamentul vegetal al arborilor cât și limbajul arhitectural al cimitirului. Astfel, fundalul asigurat este unul de manieră vegetală cu potențial de deschidere spre latura sudică.
În cadrul proiectului se vor regăsi mereu trei idei principale: Transparența, Flexibilitatea și Atelierele Creative. Deoarece la un teatrul de Păpuși obișnuit se vede produsul final, păpușa, doar pe scenă, conceptul de transparență se naște din dorința de a prelua funcțiunile de producție ale teatrului și de a le lăsa transparente publicului. Diferitele dimensiuni ale păpușilor, diferitele viziuni regizorale cât și diferita demografie a publicului , obligă crearea unei săli de spectacol flexibile ce poate lua diferite forme astfel încât să se poată adapta cerințelor regizorale. Atelierele de Creație sunt introduse pentru a facilita conexiunea dintre păpușari și copii. Aici mesteșugul păpușarilor este transmis următoarelor generații care găsesc o pasiune pentru teatrul de păpuși asigurându-se astfel o continuitate.
Urbanistic, clădirea de teatru este despărțită în două corpuri perpendiculare la stradă: unul public care închide calcanul vecinului vestic și un corp privat pe partea estică a sitului. Amplasarea crează o curte interioară publică între cele două corpuri și o curte tehnică care deservește recepția de marfă și decoruri astfel acesta devenind spatele teatrului. Zona de contact între păpușari și public se formează la mijloc unde foaierul exterior este rupt în două, având o bucată scufundată la nivelul subsolului 1. Aici, gradenele sunt îndreptate spre un foaier exterior scufundat ce conectează atelierele papușarilor, zona tehnicienilor, foaierul sălii de spectacol si gradene exterioare. Gradenele sunt îndreptate spre atelierele papușarilor care se pot transforma într-un backstage atunci când foaierul exterior este jucat ca teatru de vară. De asemenea amplasarea unei pasarelele ce răspunde la strada facilitează conexiunea dintre cele două corpuri, conectând zonele de ateliere de creație și actori cu educatori. Aici atelierul de dans și teatru al copiilor este situat la mezaninul sălii de repetiții asigurând o legatură vizuală între actorii teatrului și copii.
Datorită lungimii sitului, fațada adopta idea de riflaj vertical pentru a sparge monotonia unui volum lung. Riflajul este adaptat funcțiunilor din spate, el fiind mai des la partea superioară și la parter rărindu-se. Ideea de transparenta se transpune și la foaierul de parter unde păpușile scoase din uzul scenic vor fi expuse creându-se astfel o vitrină urbană pentru pietoni, creând o intrigă. Turnul de scenă prezintă goluri spre livadă pentru a permite vizitatorilor să privească pregătirile unui spectacol și să înțeleagă mecanismele din spate scenei. Coronamentul vegetal al copacilor devine fundal pentru funcțiunile teatrului care se vor bucura de deschideri generoase spre sud.
Propunerea încurajează dezvoltarea teatrului de animație aducerea sa în prim planul arhipelagului cultural al clujului. Teatrul răsplătește curiozitatea publicului față de arta păpușarilor.