Școală Generală cu dotări pentru comunitate în zona Bună Ziua

Autor(i):
Lénárt Ernő
Îndrumători:
conf. dr. arh. Cristina Purcar
Universitatea:
Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură și Urbanism
Localizare:
România
Parametri:
RH: P, P+1 / Sd: 6562 m2 / Su: 5579 m2 / POT: 43 / CUT: 0.64

Comentariul autorului:

Prin proiectul de diplomă s-a studiat o situație prin care, o instituție educațională poate forma de la faza de concept o conexiune mai strânsă cu viitoarea comunitate din apropiere. Astfel, se creează o școală cu program flexibil, îmbunătățind relația dintre învățământ și zona de locuit.
Amplasamentul este într-o zonă in cadrul orașului, în care populația în ultimii două decenii a crescut brusc. Prin înființarea unei școli generale cu două clase paralele se dorește a se rezolva lipsa spațiilor pentru învățământ într-o zonă a orașului recent urbanizată.
Zona se află în vecinătatea unui viitor parc de cartier, motiv pentru care în prezent sunt mai puține construcții.
Propunerea urmărește creșterea densității într-o zonă slab urbanizată, atât prin ansambluri de locuințe individuale, cât și prin cele colective. În acest cadru urban se propune spre parcul de cartier un pol educațional și sportiv, din care face parte școala, și este completată de o grădiniță și creșă pe o parte, iar pe cealaltă parte de un ansamblu sportiv.
Conceptul urbanistic a avut la bază descurajarea circulației auto și crearea unor străzi sigure, atractive și confortabile pentru viitori locuitori din această zonă. S-a urmărit conceptul de woonerf street, care oferă spațiu pentru activități de recreere și socializare.
Adaptându-se la contextul urban propus, mediile de învățare ale elevilor sunt gândite sub forma unor structuri pavilionare, deschizându-se spre curțile aferente acestora. Astfel, se creează oportunitatea de a susține educația formală și informală atât în interior, cât și în exterior.
În ziua de azi, școlile contemporane se proiectează sau se transformă ca spațiile școlii să se poată utilizeze și în afara programului școlar, acestea fiind suficient de mari încât să se organizeze diverse activități publice, atât legate de educația copiilor cât chiar și alte evenimente. Schema de flexibilitate al spațiilor școlii reprezintă aproape fiecare spațiu proiectat în cadrul proiectului. În noile moduri de predare educația informală capătă o importanță mai mare, multe școli abordând acest mod de activități mai libere care se desfășoară în echipe.
Funcțiunile majore ale școlii sunt împărțite astfel: ciclul primar în două corpuri cu regim de înălțime parter, iar ciclul gimnazial la parterul a trei corpuri și cu sălile de laborator la etaj. Cantina și patiseria se află la parterul corpului sud-estic, unde la etaj este administrația școlii. Spre parc se regăsește sala de sport de la nivelul subsolului și teren de sport pe acoperiș, iar pe partea nord-estică se află mediateca.
Accentul amenajării interioare și exterioare s-a pus pe crearea unui mediu plăcut pentru educația copiilor. Scopul suprafețelor verzi introduse pe ansamblul școlii, este de a crea o relație continuă cu parcul de cartier propus.
Accesele propuse, cel principal și cel dinspre parc, sunt gândite să favorizeze o utilizare continuă și controlată a ansamblului după un program școlar stabilit.