Școala Concordia

Autor(i):
Antoniu Baghiu
Colaboratori:
arh. Raluca Crintea, ing. Cristian Ceaușescu, ing. Geani Manolachi, ing. Laura Bunoiu
Localizare:
România, jud. Prahova, Ploiesti
Parametri:
RH: Parter / Sd: 1258 m2 / Su: 900 m2 / POT: 4 / CUT: 0.05 / Cost: 900 €/m2

Comentariul autorului:

Școala Concordia, situată în cadrul campusului din în zona de vest a orașului Ploiești, se înscrie în tematica bienalei de arhitectură, ediția 2021 prin tematica de actualitate, anume învățământul privat, între excelență și proiect social, privit ca o alternativă la educația privată exclusivistă dar și la conformismul programului insituționalizat. Aici, un număr de copii provenind din medii sociale defavorizate învață alături de de cei care își pot permite costurile școlarizării într-un program educațional competitiv.
Arhitectura școlii se dezvoltă în plan orizontal, într-un singur registru, delimitând astfel curtea de activități și amfiteatrul, de restul campusului. Nava centrală, corespunzătoare holului, este flancată de alte două laterale în care se află dispuse câte trei clase, de fiecare parte, toate unite de un acoperiș de tablă în care mari luminatoare din policarbonat asigură lumina naturală în spațiul interior. Pentru a individualiza clasele, atât la interior cât și la exterior, am ales ca volumele ce găzduiesc aceste spații să fie proiectate ”in antes”, lăsând în plan secund spațiile auxiliare, intercalate între acestea.
Austeritatea geometriei și a materialelor folosite este contrabalansată de parcursul interior, care prin atenta distribuție a luminii, pune în valoare volumele claselor. Elementul arhitectural inedit al școlii îl constituie holul central, gândit ca un pasaj liniar luminat natural, o axă nord-sud ce leagă intrarea principală de amfiteatrul aflat în extremitatea sudică, spațiu ce poate fi convertit într-o galerie sau poate deservi drept spațiu educațional secundar. Clasele se deschid spre holul central prin ferestre dispuse la înălțimi diferite oferind astfel corespondențele vizuale necesare în transparentizarea actului educațional și în stabilirea de noi relații profesor-elev.
Spațiile educaționale suplimentare, de tipul culoarului central, sau terasa acoperită dedicată activităților în aer liber, gândită totodată ca o scenă în raport cu amfiteatrul care închide perimetrul curții, răspund principiilor educaționale promovate de Școala Concordia: individualizarea actului educațional dar și unitatea în diversitate.