British International School of Timișoara

Autor(i):
arh. Anda Crișan, arh. Dan Munteanu, arh. Adina Szitar
Biroul:
ATELIER 21
Colaboratori:
FOTO: OVIDIU MICSA (ADMO STUDIO)
Localizare:
România, jud. Timiș, Timișoara
Parametri:
RH: S+P+1E+M / Sd: 3649 m2 / Su: 2926 m2 / POT: 11 / CUT: 0.23

Comentariul autorului:

Amplasată pe un teren din nordul Timișoarei și ascunsă de un parc de 5.000 de metri pătrați, clădirea fostei școli de menajere, edificată în anul 1959 și abandonată în anul 1990 ca școală agricolă, a fost descoperită de către Fundația pentru susținerea educației și transformată în școală cu program de învățare britanic. Deși abandonată de mulți ani și nepusă sub conservare, clădirea se află într-o stare bună, cu mici degradări, fapt ce a condus la decizia de a o restaura în vederea realizării noului program școlar. Programul britanic cu ciclu 1-8 și clase pregătitoare presupunea un număr mai mare de săli de clasa decât cele existente în clădire, așadar extinderea a fost obligatorie. Aceasta s-a realizat prin adiția unui volum modern cu structură de beton, tâmplărie de aluminiu și acoperiș în sistem terasă articulat prin intermediul a trei curți cu volumul clădirii existente pe amplasament, clădire ce s-a renovat integral în sistem clasic. Acoperișul a fost înlocuit și mansardat, păstrându-se detaliile cornișei și amenajându-se la nivelul său sălile de muzică, arte și dramă. Au fost înlocuite tâmplăriile existente aflate într-o stare avansată de degradare cu tâmplării de lemn și geam termoizolant, păstrându-se integral decorurile fațadei și scara acesteia, deși pereții exteriori au necesitat cămășuiri consistente, fapt ce a dus la modificarea subtilă a dimensiunilor fațadei și la acordarea proporțiilor cu noua situație. În clădirea existentă, odată pereții ascunși sub cămășuiri, tavanele originale au putut fi scoase la lumină, structura de lemn a acestora rămânând aparentă ca mărturie a edificării originare.
Cele 3 curți create prin adiția noului volum, pe lângă faptul că rezolvă funcțional circulațiile atât pe verticală cât și pe orizontală, realizează zone de coeziune între elevi, curtea neacoperită având și rol de recreere pentru ciclul preșcolar.
Fațada noului volum adițional, tratată în cărămidă aparentă, aduce un element clasic (fie el și butaforizat) unui volum de factură modernă, sugerând simultan modelul de învățământ prezent în clădire.
La interior, clasele sunt grupate pe coduri de culoare, fiind adaptate fiecărui ciclu de învățământ și mai ușor de identificat: ușile, pardoseala și mobilierul sunt grupate coloristic în jurul fiecărui tip de clasă/ laborator/ birou.
Școala profită din plin de spațiul de recreere compus din terenuri sportive și un parc cu pomi maturi de peste 5.000 mp, parc ce a fost, de asemenea, amenajat în cadrul acestui proiect, atât prin toaletare, generarea aleilor și locurilor de joacă, cât și prin amenajarea de săli în aer liber și utilități conexe.
Proiectul face parte din cadrul unui ansamblu și inaugurează în acest al doilea an și o sala de sport, urmând ca în următorii doi ani să adiționeze și un liceu.