Parklet

Autor(i):
arh. Alexandru Belenyi, arh. Irina Belenyi, arh. Maria Duda, arh. Matei Bogoescu
Biroul:
Baza. Deschidem orașul
Colaboratori:
stud. arh. Ana Moldovan
Proiect în cadrul Străzi Deschise, organizat de Arcen și susținut de CEC Bank
Localizare:
România, București
Parametri:
Sd: 37 m2 / Su: 37 m2 / Cost: 320 €/m2

Comentariul autorului:

Parklet-urile sunt o invenție recentă, venită pe filieră nord-americană, ce au rezultat dintr-o întrebare: un loc de parcare poate fi și altceva? Cel mai des, în oraș, locul de parcare este o suprafață de minim 12.5 mp de domeniu public ce iese însă din circuitul pietonal sau carosabil, fiind rezervat, fie că este sau nu ocupat, unui vehicul. De aici și întrebarea: în loc de autoturism, spațiul de parcare poate fi închiriat cu ora pentru alte activități? Poate fi mobilat cu scaune, mese, ghivece, standuri comerciale, pubele, corturi electorale sau cabine de paznici?

Parklet-urile s-au grefat pe o permisivitate a administrației nord-americane: atât timp cât utilizarea lor rămâne publică și sigură, spațiile de parcare pot fi reformate temporar, cu resurse minime, ca extinderi ale spațiului pietonal. Între timp, și acolo și în Europa, Australia și Asia, deja s-a simplificat parcursul administrativ pentru instalarea parklet-urilor la cererea comunităților locale: se obțin astfel spații de socializare, joacă, sport, lucru în aer liber, parcări de biciclete, putându-se adapta module agreate sau veni cu design propriu. În România, codul rutier este mai puțin permisiv: pe carosabil nu pot staționa decât vehicule înmatriculate, iar oricărui element de mobilier urban mutat de pe trotuar pe stradă nu îi este garantată în niciun fel integritatea.

Prin urmare, am cumpărat trei remorci înmatriculate pe care le-am transformat în mobilier urban. Acestea ocupă acum în mod legal 3 locuri de parcare cu abonament, dar funcționează ca un mic scuar urban și loc de adunare pe strada Piața Amzei. Este o declarație experimentală ușor ironică: spațiul public sau pietonal, pentru a exista, trebuie tractat în centru și parcat.

Acest tip de intervenție este unul din conceptele de bază pentru un nou tip de organizare stradală, în care importanța autoturismului este relativizată pentru a face loc unei utilizări mai diversificate, mixed use, a străzii. În studiul „București. Structura minoră, Viziune și metodologie pentru organizarea spațiului stradal din zona centrală a orașului București”, realizat în anul 2020 împreună cu World Bank Group și Primăria Municipiului București, am numit acest nou model - "strada mozaic" iar conceptul de parklet este unul din cele mai importante instrumente descrise în acest ghid. În prezent, locul de adunare și de tihnă creat temporar în Piața Amzei este realizat în cadrul Străzi deschise și extinde efectele pietonizării de weekend și în timpul săptămânii. De luni până sâmbătă, intensitatea utilizării sale se concentrează mai degrabă în a doua jumătate a zilei dar folosirea lui este mai comunitară și mai adaptată vieții de zi cu zi.