Pauză publicitară

Autor(i):
Sabin Prodan
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Dincolo de schimbările pe care fiecare le-a simțit prin propriul filtru, pandemia, și în mod special starea de urgență, ne-a arătat nu doar un alt fel de a trăi, dar și o altă față a orașelor în care trăim.

Brusc, un oraș aglomerat precum Bucureștiul, și-a încetinit ritmul de zi cu zi până în punctul în care doar satisfacerea nevoilor de bază a fost permisă, iar cei care au întâlnit acel nou peisaj au simțit o liniște apăsătoare.

La jumătatea lunii martie 2020 a fost declarată stare de urgență. Ca fotograf îmi doream să mă aventurez afară și să fotografiez orașul cum nu l-am văzut niciodată, însă spiritul de autoconservare a triumfat și am așteptat.

Spre sfârșitul lunii mai am început să îmi reiau activitatea, în timp ce încercam să mă acomodez cu un nou cotidian.

Cu toate că erau în vigoare restricții, completam o declarație înainte de a ieși din casă, vedeam puțini oameni pe stradă, instituții, piețe, mall-uri și chiar și parcurile erau închise, orașul cu care eram obișnuit părea vizual neschimbat.

Doar că ceva lipsea.

Panourile publicitare, pe care le disprețuiam fiindcă nu le înțelegeam utilitatea și le vedeam ca pe niște artefacte de prost-gust ale unei metode învechite de a face publicitate, acum erau goale.

Exploram orașul și, cu fiecare intersecție traversată, observația îmi era confirmată. Timp de 2 săptămâni am fotografiat aproape fiecare panou care mi-a ieșit în cale. După 100 de imagini era evident că reclamele din spațiul public urban aproape că lipseau cu desăvârșire.

Explicația pe care mi-am oferit-o a fost relativ simplă. Fie restricțiile i-au determinat pe cei care închiriau spații publicitare să aștepte vremuri mai bune, în care mai mulți oameni vor circula iar prin oraș, pentru a-și promova afacerile, fie aceste panouri urmau a fi folosite pentru campania electorala care a fost amanata din cauza pandemiei.

În absența reclamelor care aglomerau spațiul public am început să vreau să fotografiez ceea ce înainte căutam cu orice preț să exclud din imaginile mele.

Un proiect foto despre oraș. Despre publicitate, despre o stare de urgență, o campanie electorală amânată, multe foi albe, pesimism sau oportunități, exerciții compoziționale, un catalog de panouri publicitare goale, adevăr, sau un proiect foto despre nimic.