Accesibilitate în zona turistică Clăbucet-Cioplea-Predeal

Autor(i):
arh. Octavia Popeea, arh. Vlad Bârlădeanu, arh. Iustin Popescu, arh. Florin Aursei, arh. Oana Crețu, arh. Andrei Nicolae, arh. Șerban Cilea, arh. Al. Măntoiu, arh. Flavia Bușcan, arh. Ilinca Moroianu
Biroul:
OOPY Arhitectura
Colaboratori:
proiect rezistență: Plan31Ro – Prof. dr. ing. Kiss Zoltan, ing. Balint Karoly, ing. Balogh C., ing. Tere Sergiu, ing. Plăcintescu Toni, ing. Lukacsi Csaba; OOPY Arhitectura Structura – ing. M. Gh. Popescu, ing. T.Cojanu, ing.M. Chirianu, teh. Raluca Păcurar
Localizare:
România, jud. Brașov, Predeal
Parametri:
RH: P+2E+Terasa / Sd: 14730 m2 / Su: 13257 m2 / POT: 41 / CUT: 1.22 / Cost: 570 €/m2

Comentariul autorului:

Inițiat cu finanțare din fonduri europene (Programul Operațional Regional) și dedicat dezvoltării turismului și îmbunătățirii accesibilității uneia din principalele zone tradiționale de schi ale României, ansamblul cuprinde două parcări supraterane etajate și una la nivelul solului, și reabilitarea completă a două artere de circulație de 3,8 km. Parcarea 1 (arie desfășurată P+2E = 4.580 mp) asigură 232 locuri de parcare, din care 6 pentru persoane cu dizabilități. Parcarea 2 (arie desfășurată P+2 E = 6.760 mp) asigură 481 locuri de parcare, din care 6 destinate persoanelor cu dizabilități. Parcarea terană (suprafață 3.390 mp) are o capacitate de 123 autoturisme. Tot la nivelul terenului, de-a lungul Bulevardului Libertății, au fost proiectate și asigurate locuri de parcare pentru riverani și pentru autocare. Parcările etajate au fost realizate pe terenuri până atunci nefolosite, în pantă accentuată, în zone intens frecventate de turiști, în special pe perioada iernii. Diferențele de nivel au reprezentat atât o șansă, din punct de vedere al design-ului, cât și o provocare tehnică. Organizarea urbanistică și plasarea obiectivelor acestui proiect complex, așa cum se vede din perspectiva aeriană, acoperă adecvat traseul turistului de la intrarea în stațiunea turistică până la accesul pe pârtia de schi. Soluțiile propuse iau în considerare caracteristicile solului – stabil, pietros, aflat în imediata vecinătate a unor versanți generatori de inundații ocazionale în special în perioadele ploioase și în cele de dezgheț. Parcările se încadrează armonios între clădirile învecinate, ca regim de înălțime și ca aspect, fiind mai joase decât cele mai apropiate dintre acestea. Zidăria albă, parasolarele metalice de un maro rece, structura metalică gri a pasarelelor și scărilor sunt în consonanță cu clădirile și cu natura din jur. Netezimea și simplitatea detaliilor și a suprafețelor, ca și ascunderea parțială în terenul unde sunt construite, stabilesc o puternică legătură cu pădurea și muntele care le găzduiesc.
Proiectul ține cont și de deplasarea turiștilor cu echipament specific, asigurând spații pietonale largi, care să permită deplasarea lejeră chiar și când se transportă schiuri, snowboarduri sau săniuțe. Folosirea încălțămintei de genul clăparilor a necesitat proiectarea unor trepte și pasarele din materiale rezistente care să permită eliminarea facilă a gheții și zăpezii de pe tălpi și de la ninsorile frecvente, cu evitarea formării unor zone alunecoase. Pardoselile metalice perforate de la scări și pasarele permit eliminarea zăpezii, împiedicând căderea unor corpuri mai mari (bucăți de gheață, bețe etc.). Modul de aerisire a parcării permite circularea permanentă a aerului, datorită parasolarelor și pereților deschiși care reduc și riscul formării de polei sau menținerea umezelii, iar în perioadele călduroase ajută la evitarea supraîncălzirii spațiilor și a mașinilor din clădire.
Dotările parcării sunt realizate cu materiale de cea mai bună calitate – zidăria, structura de beton prefabricată, pardoselile, structurile metalice, durabile și rezistente chiar și la temperaturi foarte scăzute. Iluminatul este asigurat prin instalații cu consum redus de energie.
Proiectul a primit Big SEE Architecture Award 2020 în Slovenia și trofeul InterArch 2020 la Sofia (Bulgaria).