
Comentariul autorului:
Obiectivul studiat propune atât o modernizare a circulațiilor pietonale și carosabile, cât și o amenajare coerentă și pozitivă a spațiilor verzi, punctând zonele de confluență a fluxurilor pietonale prin elemente arhitectonice de reper urban. Rolul acestora este marcarea spațială prin elemente distincte de contextul urban, a unor zone de interes public. Elemente cu rol de reper contribuie la coerența parcurgerii spațiului urban, acestea servind atât la orientarea în spațiu, cât și la marcarea unor obiective de importanță deosebită.
Obiectivul se află în zona de protecție a „Ansamblului Cimitirul Serban-Voda-Bellu”, cod în LMI B-IV-a-B-20118 și în zona de protecție a Cimitirului Eroilor din Revoluția din Decembrie 1989, cod în LMI B-IV-a-B-20117.
Configuraţia structurii urbane este rezultată din dezvoltarea modernă a oraşului, începând cu planul Borroczyn din 1846 / 1852, primul plan topografic al Bucureştiului. Densificarea ocupării teritoriului urban, precum şi apariţia unor noi funcţiuni legate de modernizarea generală a oraşului au condus la transformări însemnate ale zonei studiate. Zona este legată de prezența Cimitirului Bellu, monument istoric, evidențiat în documentele cartografice din secolul XIX.
Contextul Pieței Eroii Revoluției implică suprapunerea circulațiilor subterane și supraterane într-un nod important de legătură între toate formele de mijloc de transport urban în comun: metrou, tramvai, autobuz, circulații pietonale largi. Acestea sunt situate adiacent monumentelor istorice în a căror zonă de protecție se află. Existența stației de tramvai este indicată în Planul Unirea din 1931 și ulterior, în planul întocmit de Gral. C. Teodorescu în 1943.
În vederea posibilității diversificării ofertei turistice şi revitalizării zonale, Sectorul 4 poate juca un rol important în dezvoltarea culturală a orașului prin conectarea la patrimoniul cultural şi arhitectonic existent.
Zona studiată are ca limite următoarele vecinătăți: N-E- Cimitirul Bellu, Cimitirul Eroii Revoluției de la 1989/Parcul Tineretului, N- Locuințe colective P+10, N-V- Locuințe colective P+7, S-E- Cimitirul Bellu, S-V- Cimitirul Lutheran, S- Locuințe colective P+7.
Pe fondul unui caracter urban preexistent compus prin adiție organică a fondului construit, propunerea crează un element de legătură între pietonalele adiacente circulațiilor carosabile cu centrul pieței. Suplimentar sunt conectate circulațiile de transport în comun subterane cu cele supraterane dar și cu circulațiile pietonale de suprafață.
Propunerea de amenajare și regenerarea Pieței Eroii Revoluției integrează construcția, începută în anul 2006 dar concepută încă din perioada regimului socialist, a pasajului subteran de legătură între Stația de Metrou Eroii Revoluției și Stația de Tramvai din centrul Pieței. Elementul arhitectural principal propus a fost amplasat în centrul pieței, deasupra pasajului de legătură subteran.
Marcarea confluenței între obiectivele de patrimoniu cultural și arhitectural cu nodul intermodal al infrastructurii de transport în comun s-a realizt prin construirea unui obiect arhitectural de tip reper urban. Imaginea acestuia a fost concepută pentru a fi arhitectural unicată/sculpturală.
Conceptul are ca nucleu noțiunea de ascensiune în dialog cu limitările specifice condiției umane, motiv abstractizat prin arcul frânt, repetiția tramei arcelor, caracter compozițional simetric cu element central dominant.
În cadrul compoziției urbane, ansamblul arhitectural propus va armoniza silueta urbană prin preluarea legăturii pe verticală între spațiul neconstruit/construcții joase (specific cimitirelor) și construcțiile locuințelor colective P+7 care delimitează spațiul public pe latura de vest, cu o arhitectură socialistă, funcționalistă, de stilistică brutalistă. Fațadele acestora au fost acoperite cu murale viu colorate ce le amplifică impactul asupra percepției spațiului.
Volumetric, trecerea de la negativ/spațiu neconstruit la pozitiv/spațiu construit se va face sinuos, mediat prin intermediul unui obiect arhitectural a cărui coamă este jucată ritmat de câte 3 trame a câte 4 arce intersectate boltit, și unul central, în consolă. Acestea sunt dispuse simetric și ierarhic față de deschiderea centrală, cu dimensiunea dublată între reazame și înălțimea maximă la cheia de arc.
Culorile obiectului arhitectural propus sunt neutre, predominând albul, relaționând compensatoriu la fațadele viu colorate ale locuintelor colective P+7 imediat adiacente.
Înălțimea obiectului de arhitectură nu depășește înălțimea maximă a zonei, de 35m(P+10), ridicându-se deasupra trotuarului cu aprox. 17.5m.
Caracterul sculptural al construcției evidențiază rolul de reper spațial și element dominant în compoziția urbană, temperând prezența contextului neuniform care astfel capată rol de fundal, secundar ansamblului propus.
Principalele circulații deservite de noul reper/capăt de perspectivă sunt : Bulevardul Pieptănari, Calea Șerban Vodă cu Șoseaua Olteniței, Șoseaua Viilor cu Șoseaua Giurgiului.
Prioritățile de dezvoltare sunt : eficientizarea infrastructurii de transport în comun, mărirea suprafețelor de spațiu verde, încurajarea transportului alternativ, diminuarea transportului cu autovehiculul individual, integrarea obiectivelor de interes/patrimoniu local/național într-un circuit turistic coerent, la nivel metropolitan și nu numai.
În urma analizei propunerii în raport cu țesutul urban existent notăm impactul pozitiv al investiției realizate prin:
- Îmbunătățirea coerenței compoziției urbane și a siluetei urbane.
- Îmbunătățirea navigării în spațiul urban prin crearea unor repere arhitecturale unicat care pot declanșa sau susține posibilitatea creșterii în importanță a zonei de implementare și creării unui pol de atracție urban integrat contextului metropolitan.
- Îmbunătățirea infrastructurii de transport în comun.
- Îmbunătățirea conectivității și vitezei/sigurantei de deplasare în cadrul orasului.
- Îmbunătățirea imaginii arhitecturale și a calității fondului construit.
- Îmbunătățirea caracterului reprezentativ al zonei, susținerea posibilității viitoare de exploatare turistică a obiectivelor de patrimoniu local.
- Rezolvarea unor disfuncții importante ale spațiului, rezultând în evoluția parcurgerii unor etape din planul integrat de dezvoltare a calității țesutului urban.
- Ridicarea calității circulației pietonale și carosabile.