Extinderea și modernizarea Liceului „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca; clădirea școlii generale

Autor(i):
Lazăr-Florin Cătinaș
Îndrumători:
conf. dr. arh. Marius Voica
Universitatea:
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură
Localizare:
România
Parametri:
RH: S+D+P+3E / Sd: 10260 m2 / Su: 8720 m2 / POT: 28 / CUT: 0.97

Comentariul autorului:

Tema proiectului de diplomă este Extinderea și modernizarea Liceului “Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, clădirea școlii generale.
Liceul este situat în cartierul Gheorgheni, pe aleea Băișoara, fiind compus din două amplasamente, respectiv clădirea de la numărul 2 (denumită clădirea Sud), unde se desfășoară cursurile claselor VII-XII și clădirea de la numărul 4 (clădirea Nord), unde se desfășoară cursurile claselor 0-VI.
În cadrul proiectului de diplomă ne propunem să extindem și să modernizăm clădirea de pe aleea Băișoara nr. 4, astfel încăt să poată găzdui echivalentul unei școli generale, clasele 0-VIII, la standarde și așteptări contemporane.
Clădirea existentă a fost finalizată în anul 1968 și este de tipul “16 clase”, proiect al arhitecților Nicolae Petrașincu și Silvia Păun, tip standardizat ce a fost construit în epocă în peste 1.000 de exemplare.
Principalele cerințe ale diplomei sunt:
i. În această clădire să se desfășoare cursurile tuturor claselor 0-VIII;
ii. Ideal este ca toate orele să se țină dimineața;
iii. Realizarea unei săli de sport;
iv. Realizarea unei săli multifuncționale, sau cel puțin sala de sport să poată găzdui diverse festivități școlare;
v. Realizarea unei săli de luat masa;
vi. Amenajarea de spații pentru programul “Școala după școală” și activități extrașcolare;
vii. Urmărirea asigurării sustenabilității din cât mai multe puncte de vedere: social, economic, al mediului și cultural.

Tema diplomei – rezumat:
Număr de elevi: existent 486 / final 642
Săli de clasă: existent 16 / final 28 – 1.565 mp
Laboratoare: existent 1 / final 4 – 430 mp
Recreație la interior – 600 mp
Sală de sport: teren de baschet 15x28 m – 1.385 mp
Sală multifuncțională: 70 locuri – 95 mp
Sală de mese: 60 locuri – 110 mp
Activități extrașcolare (after-school) – 110 mp
Zonă administrativă – 230 mp
Cabinete profesori – 165 mp
Bibliotecă – 90 mp

Conceptul proiectului
Parcela subiectului lucrării de diplomă se situează în orașul Cluj-Napoca, la marginea cartierului de factură modernist-funcționalistă Gheorgheni, proiectat și realizat după principiile orașului-parc, la începutul anilor ’60. Parcela se află în imediata vecinătate a “grădinii de cartier” denumită parcul Detunata desfășurat pe o suprafața de circa 7 hectare, pe un teren asemănător unui amfiteatru, oferind o belvedere generoasă. Parcul se învecinează la rândul său cu terenurile Stațiunii de cercetări horticole. Suprafața întinsă, dar și dezvoltarea abundentă a vegetației matură, ne îndreptățesc să-l considerăm o “pădure urbană.”
De aceea, conceptul proiectului de diplomă este ONORAREA NATURII. Clădirea veche este orientată spre cartier, întorcănd spatele parcului abundent. Considerând toate acestea am ales ca întreaga extindere să se realizeze într-o relație cât mai strânsă cu natura.
Astfel, am urmărit ca toate clasele să fie orientate spre parc și în același timp spre est si sud, orele urmând să se desfășoare doar înainte de prânz.
Noua intrare principală este în fața clădirii gimnaziului, semnalizată de o mică agora și un portic. Parterul are un foyer ce se poate extinde atunci când sala multifuncțională are pereții mobili strânși.
Clasele au un plan aproape pătrat pentru a oferi posibilitatea unei multitudini de configurații a meselor elevilor. Clasele primare comunică între ele și pot fi unite prin intermediul unor uși pivotante generoase.
Pe nivelurile cu sălile de clasă, în ambele clădiri sunt amenajate zone de recreație cu dimensiuni diferite.
S-a realizat amenajarea de laboratoare STEM legate de orientarea spre informatică și robotică a liceului.
Profesorii pot să-și pregatească planul de lecție, fie în sala profesorală de la parter, fie în cadru mai restrăns în cabinetele de la etaje.
După orele de studiu, activitățile se mută la etajul 3 al clădirii vechi unde au fost amenajate o sala de mese, spații pentru “școala după școală”, bibliotecă și cabinete pentru consilierea elevilor și sprijin psiho-pedagogic.
Am urmărit ca sala de sport să fie o prezență discretă, reținută în raport cu mediul, alegând să fie semiîngropată. Accesul se face atât din exteriorul școlii, dar și din interiorul ei, prin intermediul unui foyer. În sala de sport se pot organiza competiții naționale, dar și activități cu public numeros, aceasta beneficiind de gradene și fluxuri de acces directe din spațiul public.
Toate aceste patru clădiri sunt unite și integrate printr-o rețea de pergole ce restructurează spațiul de la orientarea oblică a aleii Băișoara la ortogonalitatea ansamblului încheind cu forma clară a curții interioare, de litera L.
Curtea școlii, amenajată ca amfiteatru, în concordanță cu relieful, cuprinde un teren multisport, locuri de recreație, locuri de joacă și zone amenajate pentru lecții în aer liber.
Sustenabilitatea și relația mai strânsă cu natura au fost abordate pe mai multe direcții. Atât la structura supraterană, cât și la finisajele exterioare și interioare ale extinderilor au fost alese C.L.T. (Cross-Laminated Timber) și glulam-ul. Panourile solare și fotovoltaice de pe terasele clădirilor, pompele de căldura sol-apă contribuie și ele la sustenabilitatea proiectului.