Restaurarea și refuncționalizarea clădirii clubului sportiv „Voința” Arad

Autor(i):
Varga Iulia Alexandra
Îndrumători:
Conducător: Conf. Dr. Arh. Gabriela Domokos-Pașcu
Conducător unitate: Prof. Dr. Arh. Ioan Andreescu
Universitatea:
Universitatea Politehnica Timișoara
Facultatea:
Facultatea de arhitectură și urbanism Timișoara
Localizare:
România
Parametri:
RH: P+1 / Sd: 1159 m2 / Su: 1025 m2 / POT: 88 / CUT: 1.76

Comentariul autorului:

Video de prezentare a proiectului: https://www.youtube.com/watch?v=Evj28eYtPKA

Prezenta lucrare tratează subiectul conservării și dezvoltării patrimoniului istoric construit și neconstruit: păstrarea tradiției de navigație pe Mureș și reactivarea sporturilor nautice în Arad, prin implementarea unei strategii la nivel de oraș cu intervenții punctuale și restaurarea și refuncționalizarea clubului sportiv „Voința” ca proiect pilot.
Orașul Arad s-a dezvoltat de-a lungul râului Mureș. Acesta, bordat de parcuri și spații verzi, se curbează în jurul cetății Aradului, în imediata vecinătate a zonei centrale istorice.
Clubul „Voința” este printre cele mai vechi cluburi de canotaj din România, înființat în 1890 (sub denumirea de Asociația Vâslașilor Murăș Arad) și este un obiectiv definitoriu în istoria sporturilor nautice arădene. Clădirea a fost inaugurată în 1927, înglobând clădirea veche din lemn, existentă încă de la înființare. Aceasta este amplasată în zona centrală a municipiului Arad, pe malul Mureșului, în spatele Primăriei, (Loc. Arad, Str A. D. Xenopol, Nr. 5, Jud. Arad) și face parte din zona protejată a centrului istoric. În vecinătate, se delimitează ca zone: în Nord și Sud, de-a lungul malului Mureșului, Parcul Eminescu și parcul copiilor; pe partea de Vest, zona centrală a Aradului; iar la Est, peste Mureș, cetatea și zona ștrandului. Fiind construit în perioada interbelică și la puțin timp, după construirea clădirilor administrative ale centrului istoric de astăzi, obiectul este separat de continuitatea țesutului construit. Acesta este în opoziție cu țesutul urban impozant, regulat și dens construit, având caracteristicile unei construcții mai degrabă de tip rural, fiind cu certitudine tributară arhitecturii cu specific nautic regăsită în Marea Britanie – Oxford.
Canotajul arădean a resimțit o puternică decădere în ultimii 30 de ani, din numărul impresionant de cluburi sportive cu specific nautic, identificate la sfârșitul secolului al XIX-lea, doar trei își mai continuă astăzi activitatea.
Obiectul se remarcă singular în spațiu și păstrează majoritatea elementelor istorice de la momentul construcției. Complexitatea clădirii existente este dată de cele trei tipologii diferite de volumetrii alăturate și conectate structural, construite în aceeași etapă: hangarul de ambarcațiuni – înglobat la momentul construcției, corpul cu turle – C1b, și corpul dinspre dig – C1a care împreună cu cel anterior menționat formează imaginea istorică a clădirii regăsită adesea în fotografiile vremii. Corpurile alipite se diferențiază din punct de vedere structural, arhitectural și estetic, fiecare necesitând un mod de abordare diferit în ceea ce privește restaurarea și consolidarea.
Din cauza nefuncționării o perioadă îndelungată, una dintre problemele identificate a fost degradarea din cauza abandonului. De-a lungul timpului s-au adus diverse modificări de natură funcțională dar imaginea clădirii nu a suferit modificări majore. De menționat sunt cele două inundații ce au afectat grav clădirea, observându-se degradări mecanice provenite din tasări diferențiate cu deplasări considerabile. De asemenea, prezența constantă a unui nivel ridicat de umiditate continuă să afecteze clădirea.
Principalele obiectivele urmărite în acest proiect sunt:
- aducere-aminte: păstrarea prestigiul clubului prin includerea de spații expo/activități: spațiu de expoziție permanentă și temporară sau pentru diverse activități pentru diferite evenimente.
- Dezvoltare: se dorește introducerea unor secții noi în cadrul clubului precum: șah, navomodelism, de unde necesitatea de spații flexibile.
- Autosustenabilitate: Implementarea ideii de auto-susținere a proiectului după finalizarea lucrărilor, prin introducerea funcțiunilor conexe deschise publicului care în perioadele de stagnare a activității de canotaj: cafenea, atelier de navomodelism, sală de forță.
- Flexibilitate: Este necesar ca orice intervenție adusă clădirii să permită ulterioare modificări pentru a susține dezvoltarea pe termen lung. În cazul intervențiilor de pe malul Mureșului, acestea vor susține o viitoare continuitate a proiectului în ceea ce privește turismul nautic în zonă.
Astfel se propun:
Intervenții punctuale în țesut pentru reintroducerea sporturilor nautice ca activitate recurentă pe Mureș, care susțin păstrarea tradiției navigației în zona Vestică prin amenajarea de spații publice dedicate pentru cultură și recreere
- Reutilizarea pontonului plutitor al hotelului „Coandi” cu funcțiune de servire.
- Înlocuirea pontonului aparținând clădirii „Voința cu un ponton pentru lansarea ambarcațiunilor cu rol strict funcțional, integrat în amenajarea publică a malului și spațiului verde.
- În Parcul Europa, implementarea un ponton fix care să susțină activități recreaționale.
- Parcul din zona 300: se propune construirea unui ponton plutitor pentru ambarcațiuni și un spațiu cu punct de belvedere.
Intervenții asupra clădirii clubului: Funcționarea clubului sportiv cu specific nautic pentru amatori și formare inițială a sportivilor.
Se propune restaurarea și consolidarea clădirii cu reorganizarea spațiilor interioare și extindere pentru acomodarea tuturor funcțiunilor necesare.
Extinderea, în acest caz, este soluția optimă în a rezolva atât consolidarea prin protejarea structurii istorice a hangarului de ambarcațiuni, dar și nevoia de spațiu pentru acomodarea spațiilor necesare funcționării clubului. Structura mixtă lemn - metal reprezintă una dintre cele mai puțin invazive intervenții, având în vedere starea în care se află structura originală de lemn.
La interior s-a propus rezolvarea fluxurilor de persoane, separat (vizitatori/sportivi), urmându-se o trecere graduală între spațiile private și cele publice. Spațiile sunt interconectate, păstrându-se relațiile vizuale între spațiile din interiorul clădirii, dar mai ales cu exteriorul, aceasta fiind una din motivațiile reorganizării spațiilor interioare .S-a pus accent pe atmosfera spațiilor și modul de relaționare cu spațiu exterior, modul de acces și poziția în clădire. Spațiile principale propuse sunt reprezentate de: spațiul multifuncțional, al cărui acces public este din fațada estică; hangarul pentru ambarcațiuni; cafeneaua de la etaj, care conține trei tipologii diferite de spații și sala de forță, cu fațadă istorică interioară.
S-a supus studiului fațada de est care prezintă un grad ridicat de complexitate datorită diferențelor estetice dintre cele două corpuri de clădire ce o compun, iar prin faptul că sunt alipite s-a creat un dezechilibru. Extinderea propusă caută să aducă armonie din punct de vedere vizual ansamblului fațadei.
Accesul pentru sportivi este reprezentat de intrarea principală de pe fațada istorică. Sala de forță se deschide către parc și permite prin vitraj vizibilitatea și din exterior, de pe promenada Mureșului. Spațiul multifuncțional, aflat la parter, este destinat în majoritatea timpului sportivilor, pentru realizarea de cursuri teoretice, dar poate fi utilizat pentru evenimente cu caracter sportiv (canotaj, șah, ciclism) și expoziții (având o zone destinate expunerii permanente de obiecte și ambarcațiuni). Hangarul de ambarcațiuni poate fi accesat atât din zona sportivilor cât și din spațiul public. Cele două porți ale hangarului și poarta spațiului multifuncțional vor fi deschise în timpul evenimentelor, permițând publicului să acceseze spațiile de către Mureș și să se familiarizeze cu acest sport.
Accesul public se realizează prin exterior, pe fațada de către Mureș, printr-un aparat de acces cu spațiu deschis și acoperit. Prin materialitate și volum, zona de acces public echilibrează volumetria turlei prezente pe fațadă, păstrându-se neutră ca stil arhitectural. La etaj se deschide un balcon ce oferă o perspectivă impresionantă asupra împrejurimilor fiind vizibile podul pietonal, cadrul natural și malurile Mureșului. Următorul spațiu amplu și divers ca și configurație este reprezentat de cafenea care prin intervențiile de extindere și consolidare îmbină atmosfera clădirii originale cu spațiul nou. Pentru fațada sudică, deschiderea terasei a dus la recăpătarea imaginii regăsită în majoritatea fotografiilor istorice iar păstrarea acoperirii în boltă a terasei ajută în continuare la ușoara recunoaștere a obiectului. Astfel spațiul de servire al cafenelei deține trei tipologii diferite de spații: spațiul nou construit – zona de acces și bar; spațiul acoperit în boltă, care poate fi deschis; și terasa deschisă acoperită de pe perimetrul clădirii care a fost principalul motiv pentru care funcțiunea publică ocupă acest spațiu.
Intervențiile propuse se vor realiza etapizat:
Etapa 1. Punerea în siguranță a clădirii prin soluții temporare de prevenire a agravării degradărilor
Etapa 2. Reactivarea traseului pe Mureș.
Etapa 3. Înlăturarea elementelor parazitare: punerea în valoare a edificiului se realizează prin eliberarea spațiului de construcții parazitare din jurul clădirii și crearea unui culoar de circulație.
Etapa 4. Restaurare și consolidare
La hangarul de ambarcațiuni, prin implementarea unei structuri metalice, independentă de cea existentă, se rezolvă problema lipsei de spațiu și influențează mai puțin negativ materialul istoric existent. Această nouă structură va fi continuată la etaj pentru adăpostirea spațiilor necesare pentru club într-o manieră non invazivă, așa cum s-a menționat anterior. Consolidarea corpului de clădire din zidărie de cărămidă se va realiza prin cămășuirea pereților iar pentru a stabiliza general corpul de clădire se va implementa o structură metalică în interior pe direcție transversală. De asemenea este necesară realizarea de subfundări și consolidarea fiecărui element de construcție și a golurilor în cazul structurii cu stâlpi din beton armat. Intervențiile de consolidare se vor realiza cu elemente metalice folosindu-se tehnicile potrivite materialului. S-a propus desfacerea învelitorii și a structurii acoperișului hangarului și reutilizarea materialului pentru construcția noului planșeu de lemn de peste hangar.
În ceea ce privește imaginea clădirii, atenția se îndreaptă asupra fațadei sudice – fațada reprezentativă, istorică a clădirii, regăsită în majoritatea fotografiilor istorice. Aceasta se va aduce la un stadiu anterior. Fațadele clădirii necesită intervenții de restaurare a tencuielilor și ornamentației pe o suprafață extinsă, în unele cazuri, chiar integral. În acest proiect culorile regăsite pe fațade joacă un rol foarte important în primul rând în recunoașterea clădirii și păstrarea imaginii istorice, dar și în semnalarea funcțiunii ce o adăpostește.
Sporturile nautice au rămas în memoria colectivă a populației arădene, vâslitul fiind una din îndeletnicirile cu care se mândrește până în prezent. Proiectul de față poate reprezenta un pilon important în dezvoltarea orașului Arad datorită importanței sociale, culturale, economice și educaționale, implementarea unui astfel de proiect poate impulsiona dezvoltarea de noi proiecte de reconversie, modernizare sau construcție pe malul Mureșului – kickstarter. Abordarea acestui proiect a fost holistică, rezultând într-o soluție care pune în valoare materialul istoric și îl complimentează, menținându-se neutru sau cu prezență minimală în țesut. De asemenea prin abordarea spațiilor din vecinătate oferă spații și locuri ce au ca punct principal priveliștea.