NEXUS_STEM+A_Parc al matematicii aplicate ca extensie a zonei universitare

Autor(i):
Florina Pantilimonescu
Îndrumători:
s.l. dr. arh. Gabriel Tudora
Universitatea:
Universitatea Tehnice “Gheorghe Asachi” Iași
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino”
Localizare:
România
Parametri:
Sd: 11000 m2

Comentariul autorului:

De ce matematică? De ce +A(artă)? Cu motivația de a crea un focar al ingeniozității, parcul de învățare, performanță și cercetare a matematicii aplicate prezintă un stop în parcursul înțelegerii științelor tehnice și în special al matematicii ca bază a științelor și tehnologiei. Folosința matematicii în alte domenii devine din ce în ce mai de actualitate, un impact major fiind în programare, biologie, fizică, AI(artificial intelligence), ML(machine learning), DL(deep learning), prin domenii ale sale precum statistică, algebră, combinatorică, analiză, geometrie.
Pe lângă aplicarea efectivă a formulelor, matematica prezintă un mod de a raționa și dezvoltă calități dezirabile în prezent precum gândirea critică, capacitatea de a investiga, de a întreba, de a rezolva probleme și gândirea abstractă, abilități esențiale în profesiile STEM. Creativitatea devine un element indispensabil pentru menținerea unei evoluții caracterizate de inovație. STEM + A = STEAM este un mod de a învăța, completat de artă, ce are ca rezultat sporirea creativității. Programul NEXUS = STEM + A promovează, alături de matematicile aplicate, arta și interpretarea tehnologiei prin artă. Astfel se crează un mediu de învățare în prelungirea sferei universitare tehnice, ansamblul propus fiind în același timp o conexiune a părții academice cu orașul și a publicului larg cu matematica și tehnologica, fiind o punte de familiarizare, înțelegere și aprofundare a acestor domenii.

Un exemplu de locație favorabilă pentru un astfel de centru de învățare este situl ales pentru rezolvarea proiectului de diplomă, mai exact cartierul Binckhorst din Haga, Țările de Jos. În proximitatea Universității de Științe Aplicate se află zona studiată, cu un caracter post-industrială și prevăzută în studiile de urbanism drept obiectul unui proces de revitalizare urbană, cu scopul de a deveni, în prelungirea centrului orașului, un district al inovației – Central Inovation District. Pe sit se află o hală folosită pentru sortarea deșeurilor reciclate - Hala Afvaloverslag. Prin integrarea vechii construcții, proiectul țintește și reabilitarea de arhitectură și găsirea de soluții care evidențiază potențialul uitat al unor clădiri sau țesuturi urbane.
Tema de proiectare este structurată în 3 mari categorii: 1. zona de performanță și cercetare, 2. zona de interferență și 3. centrul de interpretare a tehnologiei prin artă.
Categoria majoră a proiectului - zona de performanță și cercetare - se adresează unui public specific format din studenți, profesori și în general persoane specializate în domeniul țintit. Acestea beneficiază de spații de învățare altfel decât cele uzuale, cu scopul de a stimula gândirea și creativitatea în rezolvarea de probleme. Astfel de spații preiau modurile de învățare teoretizate de arhitectul Rosan Bosch: piramidal (vârful muntelui), individual (peșteră), studiu colectiv (foc de tabără), spontan (oază), mișcare.
Funcțiunile adiacente și derivate din tema principală, precum biblioteca, spațiu expozițional, zona de conferințe și aula, mediateca și atelierele artistice, se transformă în volume care gravitează în jurul unui spațiu de tip atrium, care găzduiește accesul principal, și care aduce în prim plan contextul existent: Hala Afvaloverslag. Conceptual, vechea hală rămâne un loc de depozitare, dar de această dată materia principală constă în știință, cunoaștere, artă și învățare. Atât zona de interferență, cât și centrul de interpretare a tehnologiei prin artă sunt destinate publicului larg.