Reabilitarea clădirii Liceului "Tamási Áron" destinată educației generale

Autor(i):
arh. Várday Zsolt, arh. Várday Kinga, arh. Nagy János
Biroul:
4zet architects
Colaboratori:
Consultant specialist: arh. Tövissi Zsolt - specialist MC
Proiect structură: ing. specialist MC Csákány Dezső, ing. Pálfi Előd - Proiect srl
Proiect instalații HVAC: ing. Deák Ferenc, ing. Deák János, ing. Márton Csaba, ing. Gál Csaba - Euro K&D srl
Proiect instalații electrice: ing. Balázs Csaba - Balazs Proiect srl
Studiu arheologic: arheolog Nyárádi Zsolt - Muzeul Haáz Rezső
Studiu geotehnic: ing. Albert Zoltán - Azolib srl
Studiu topografic: ing. Mike Levente - Conus-Inc srl
Executant general: Kvadrum Axis srl - ing. Nagy Zsolt, Lareno-fa - László Szilveszter
Instalații HVAC: Energo-Tech - ing. Spierer Arnold
Instalații electrice: Consensus - Gedő Levente, Zozovill - Tököly Zoltán
Restaurare tâmplării: Fazakas Recond - Fazakas János, Benglass - Benkő István
Mobilă, elemente din lemn: Tourism Enterprise - Sándor Zoltán
Diriginte de șantier: ing. Benedek Péter István
Manager de proiect : ing. Stefan Károly Róbert - Arhiepiscopia Romano-Catolică din Alba Iulia
Directorul școlii: Laczkó György
Localizare:
România, jud. Harghita, Odorheiu Secuiesc
Parametri:
RH: D+P+1E / Sd: 1550 m2 / Su: 1286 m2 / POT: 50 / CUT: 1.18

Comentariul autorului:

Ansamblul edificat în perioada 1879-1882 purtând înscripția pe fronton "Școala romano-catolică de fete", supranumită și "claustrul" oferea spații educaționale și ambianța de trai pentru călugărițe cultivate și fete dornici să învață. Clădirea școlii de fete s-a bucurat de continuitatea funcțiunii educaționale pe tot parcursul existenței sale, însă a suferit un număr mare de intervenții mici cu scop adaptiv, răspunsuri imediate la cerințe constructive și funcționale iminente în diversele epoci prin care trecea. După încetarea învățământului confesional, în anii 1950 se transformă în școală normală, urmând ca din anii 1970 să fie înființat grupul școlar sanitar între vechile ziduri, iar mai apoi, în anul 2000 să revină la Arhiepiscopia romano-catolică acomodând secția gimnazială a liceului păstrând și o educație sanitară postliceală.
Între provocările temei de proiectare se numără reconceptualizarea ansamblului alterat prin evoluția organică - producând intervenții destructive și elemente parazitare - precum și redefinirea identității în contextul socio-cultural contemporan. Clădirea școlii face parte din ansamblul urban clasat pe LMI al pieței Márton Áron, totodată fiind și un spațiu al educației pentru cei 250 de elevi dornici de a se descărca de energiile acumulate în timpul lecturilor.
Prin alungarea la subsolul reabilitat a funcțiunilor de depozitare excrescente și defragmentarea interiorului s-au eliberat spații prețioase, redefinite ca spații de recreație și în final și-a găsit locul și aula atât de dorită, încăpătoare pentru o audiență de o sută de persoane.
Pavaje de ciment produse manual cu texturi vibrante - a căror renaștere se produce sub ochii noștrii după un secol de uitare - înlocuiesc mozaicurile triste ale anilor 1970, iar amprenta minerală a cofrajelor din scânduri de brad pe tavane lasă amprenta vremurilor noastre, contrapunct istoric în interioarele ce-și păstrează tâmplăriile originale.
Platforma de acces conectează diversele cote interioare ale clădirii oferind totodată și un amfiteatru în aer liber, protejat de coridorul suspendat extins pe ambele aripi de clădire. În acest spațiu cvasi-urban se desfășoară spectacolul adolescenților, unde fiecare poate deveni actor sau spectator în orice moment.
La reconfigurarea anexelor tehnice de altădată, a gheretei de pază și depozitul deșeurilor, precum și spațiului vag al curții, în cadrul programului de-a arhitectura am cerut ajutorul celor mai buni cunoscători ai obiectivului - elevii - exprimându-și cu cea mai mare bucurie propriile lor viziuni desenate, ce ne-au inspirat în mare măsură (le-am inclus chiar și în documentații tehnice de avizare). Astfel ia naștere mica piațetă urbană a curții, înconjurată de diversele clădiri reinventate, păstrând și urma timpurilor trecute: un oraș în oraș.