Concursul Internațional de Arhitectură Archstorming „Școala din Pământ”

Autor(i):
Maria Tîlvescu-Nicula
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Concursul Internațional de Arhitectură „Școala din Pământ”, organizat de Archstorming
În cadrul concurslui, soluția prezentată a obținut Mențiune de Onoare.

Concursul Archstorming „Earth School” își propune proiectarea unei școli pentru 400 de elevi în Kafountine, Senegal. Cerințele urmăresc o soluție ce poate fi constuită etapizat și sustenabil, folosind ca material principal pământul/argila prezentă în zonă din abundență. De asemenea, intervenția propusă nu trebuie să afecteze niciunul din arborii deja prezenți pe sit.

Concept
Suntem obișnuiți să modelăm lumea din jurul nostru pentru a ne satisfice nevoile și dorințele.
Pentru acest proiect, am propus opusul: o arhitectură care este modelată de elementele vii care „locuiesc” deja pe sit: vegetația. Am mizat pe un design care se înclină în fața naturii, rezultatul fiind un spațiu fluid punctat de contraste, exprimând atât forță, cât și blândețe, celebrând natura și creșterea.
Arhetipul – zidul din pământ
O prezență arhetipală - un zid organic din pământ- este elementul central al designului. Asemeni unui totem, decupeaza spațiul din perimetrul amorf al zonei, dându-i caracterul de reper identitar.
Zidul definește o curte neacoperită - întruchipare a unei arhitecturi care ne îmbrățișează.
Pornind de la o formă circulară, curtea este modelată pentru a cuprinde în interior toți copacii deja existenți. Imperfecțiunea naturii este reflectată în geometria spațiului. Forma rezultată nu este o formă geometric ideală, ci o forma organică născută din loc.
Pereții albi mărginesc perimetrul. Curtea interioară vibrează în suprafețe curbe, unde ritmul luminii și umbrele sunt o metaforă a pulsației vieții.
Proiectul nu necesita o execuție perfecta, industrială, frumusețea obiectului arhitectural fiind sporită tocmai de imperfecțiunile designului lucrat manual și de sinceritatea materialelor.
Curtea, nu numai că protejează vegetația existentă, dar se poate preschimba în viitor într-o bogată oază de vegetație sau chiar o grădină de legume. Copiii vor învăța despre importanța naturii, crescând și dezvoltându-se alături de ea. O fântână cu apă potabilă stabilește un punct de sprijin al incintei, asemeni unui axis mundis.
Odată ce peretele central este finalizat, adăugarea modulelor din jurul acestuia poate începe.
Toate funcțiunile sunt polarizate în jurul curții, asemeni unor alveole, și vor fi construite în etape, conform nevoilor comunității. Datorită caracterului flexibil al propunerii, adițiile pot apărea în orice ordine. Spațiile interioare sunt adaptabile și flexibile, capabile să găzduiască activități multiple, de la expoziții și evenimente de artă, până la cursuri interdisciplinare, ateliere de lucru, sesiuni de grup și seminarii.

Caracterul flexibil al intervenției oferă posibilitatea adiționării modulelor în orice ordine. Totuși, propunerea ilustrează o posibilă grupare a funcțiunilor în cinci etape, conform cu recomandările temei de concurs: Etapa 1 - spațiu multifuncțional, birourile profesorilor, primul modul cu grupuri sanitare (4 g.s. pentru elevi și 2 pentru adulți), un modul conținând două săli de clasă, zona de spațiu acoperit deschis / curte acoperită Etapa 2 - un modul conținând două săli de clasă, al doilea modul cu grupuri sanitare (4 g.s. pentru elevi) Etapa 3 - un modul conținând două săli de clasă Etapa 4 - un modul conținând două săli de clasă și bazinul de depozitare a apei Etapa 5 - un modul conținând două săli de clasă.

Materiale
Proiectul foloseste materiale locale, ușor accesibile în zona de intervenție. Acoperișul ansamblului într-o singură apă are o structură de lemn, iar învelitoarea este realizată din tablă cutată.
Soclul și scările sunt realizate din pământ compactat, având în componență argilă, nisip, paie și apă, asemeni procedeelor vernaculare.
Pereții sunt construiți folosind tehnica „superadobe”, sunt tencuiți cu argilă și văruiți, asigurând astfel un mediu septic. Ușile și ferestrele sunt realizate din lemn, iar articulațiile folosesc sfori pentru consolidarea structurii.

Construire
Tehnicile de construire sunt foarte simple, arhaice chiar, accesibile pentru forța de muncă nespecializată din zonă. De fiecare dată când se adaugă un nou modul, se reia același proces. Fiecare stâlp este compus din patru trunchiuri de palmier conectate cu sfori și fixate în pământ. Următorul pas este construirea soclului și a pereților „superadobe”, ce îmbraca elementele verticale ale structurii, stabilizând astfel întregul ansamblu. Structura acoperișului este o șarpantă tradițioală din lemnn, specifică pentru majoritatea caselor tradiționale din regiune. Procesul de construire al fiecărui modul este finalizat prin adăugarea învelitorii de tablă cutată și prin completarea spațiului interstițial dintre module cu bârne din lemn, pentru filtrarea luminii si pentru a oferi continuitate siluetei acoperișului.