Nod intermodal, or. Chișinău

Autor(i):
Olari Alexandru
Îndrumători:
Moraru Ion
Universitatea:
Universitatea Tehnică a Moldovei
Facultatea:
Facultatea Urbanism și Arhitectură
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Congestia în transportul interurban și extern de pasageri generează dificultăți semnificative în cadrul rețelei stradale existente, supraîncărcând capacitatea infrastructurii actuale. De asemenea, creșterea utilizării transportului personal, cauzată de slaba calitate a transportului public și lipsa motivației adecvate din partea instituțiilor relevante pentru a promova schimbarea modalităților de mobilitate și atractivitatea transportului în comun, agravează presiunea asupra rețelei de străzi din Chișinău. O altă provocare majoră o reprezintă absența conexiunilor și integrării între modalitățile de transport urban. Prin urmare, se impune dezvoltarea unor puncte de transfer noi, care să faciliteze intermodalitatea.
După studiul situației existente, s-a propus proiectarea unui nod intermodal pentru o capacitate de 700 de persoane, având ca scop înlocuirea celor trei autogări existente din orașul Chișinău.
Drept sarcini ale acestei intervenții se enunță:
- plasarea nodului propus într-o locație centrală în oraș, pentru a permite conexiuni ușoare către toate sectoarele acestuia;
- configurarea nodului astfel încât să faciliteze conexiunile între diferitele tipuri de transport de pasageri;
- reorganizarea principalelor artere și rute de transport către nodul intermodal, astfel încât să se reducă congestia din transportul urban și suburban;
- compartimentarea clădirii gării propuse în conformitate cu zonele definite în proiect.
Pentru aspectul arhitectural, autorul a ales să utilizeze forme bionice, care să se îmbine armonios cu structura regulată. Aceasta a fost dictată, în parte, de necesitățile construcției pentru deschideri mari. Utilizarea unor principii ritmice și metrice a adăugat dinamică complexului propus. Materialele de construcție predominante includ metalul, betonul armat și sticla. Fațadele ventilate și o structură mixtă formată din ferme metalice și piloni din beton armat sunt caracteristice acestui tip de construcție.