Restaurarea Casei Darvas La Roche, în vederea valorificării patrimoniului cultural secession

Autor(i):
Arh. Ernest Pafka
Arh. Carmen Pafka
Biroul:
PRO-ARH S.R.L. Oradea
Colaboratori:
Arhitecturã: Mara Vida, Anemarie Szabo
Structurã: ing.Ovidiu Negrea, ing.Felix Negrea
Instalaţii termice si sanitare: ing. Robert Hegedus
Instalaţii electrice: ing. Sorin Fumurescu
Execuţie: S.C. Constructorul Sãlard
Restaurare ceramicã, decoraţii sticlã: Istvan Zakar
Vitralii: Istvan Egri
Restaurare tencuieli speciale şi mobilier: Ilie Mitrea
Foto: Claudiu Szabo, Carmen Pafka, Baumit România
Localizare:
România, jud. Bihor, Oradea
Parametri:
RH: D+P+E / Sd: 1535 m2 / Su: 1183 m2 / POT: 69 / CUT: 1.94 / Cost: 400 €/m2

Comentariul autorului:

CASA DARVAS
Casa Darvas o consider cea mai originală reşedinţă individuală construită la Oradea în stilul Secession, de nivel european, al arhitecturii art nouveau. Clădirea a fost proiectată de arhitecții budapestani József Vágó şi László Vágó, originari din Oradea.
Stilistic, se încadrează în a doua etapă din evoluţia creaţiei acestora, cea influenţată puternic de geometrismul Secessionului vienez, perioadă în care este definitivat stilul lor propriu.
Imobilul poartă amprenta concepţiei operei de artă caracteristică secessionului.
Proprietarul şi comanditarul casei a fost Imre Darvas, un mare întreprinzător din Oradea în domeniul exploatării lemnului. În publicaţiile epocii, încă din 1911 clădirea era denumită Casa Darvas. (în lucrările şi publicaţiile recente, precum și în lista de monumente, casa a fost denumită greşit Casa Darvas-La Roche. În 1912, clădirea de locuit a fost extinsă cu birourile societății La Roche şi Darvas industrie de pădure S A.
Alături de concepţia arhitecturală şi tratarea volumetrică, elementele decorative de la exterior şi din interior au făcut că această reşedinţă să fie un exemplu de talie europeană al secesionului, în care detaliul, ornamentul, tratat cu mare fineţe are un rol fundamental.
Dacă în ansamblu clădirea denotă influenţa arhitecturii vieneze, elementele decorative sunt inspirate din arta populară şi din natură. Este o interesantă îmbinare între geometrismul dominant al clădirii şi decoraţia naturalistă, vegetală. Elementele decorative sunt florale, mai mult sau mai puţin stilizate. Interiorul a fost amenajat şi decorat cu cea mai mare atenţie, nefiind neglijate nici cele mai mici detalii.
Pe parcursul anilor, casa a suferit unele modificări, suportând mai multe intervenţii, pierzând caracterul unitar al interiorului, dispărând unele elemente decorative, unele componente artistice fiind furate (după 1990) sau distruse.
Începând din anul 2012, Fundația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor și O.A.R. Bihor a inițiat propunerea de a se amenaja un Muzeu al Seccesionului în această clădire.
Un prim pas s-a făcut în anul 2015, prin cumpărarea de către Municipiul Oradea a celor două proprietăți particulare, acesta devenind proprietar al întregului imobil.
În ședința Consiliului Local din 21 decembrie 2015, s-a aprobat proiectul de hotărâre prin care administrarea și promovarea ca obiectiv turistic a imobilului se atribuie Fundației de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor.

RESTAURAREA CLÃDIRII
Proiectarea, iar apoi execuția restaurării clădirii în vederea valorificării patrimoniului cultural secession, transformarea clădirii într-un muzeu al secessionului, au fost realizate pe baza unei finanțări europene.
Concepția de bază a restaurării a fost principiul autenticității, de refacere atât a compartimentărilor inițiale, cât şi refacerea parterului și etajului conform concepției inițiale de locuire cu modificări minime impuse de noile funcțiuni.
Spațiile de la parter au funcțiunea de spații de expoziții temporare, birou administrație, anexe.
Spațiile de la etaj servesc că spații de expunere permanente.
Spațiile de la demisol au funcțiunile de ateliere de creație, spațiu multifuncțional, teatru experimental, anexe.
Cu acces din curte sau direct din strada Libertății se accede la zona ascensorului de persoane care permite un acces facil inclusiv al persoanelor cu dizabilități, la toate spațiile de la demisolul, parterul și etajul imobilului. Ascensorul a fost amplasat în locul ascensorului vechi prin care automobilele erau parcate în demisolul clădirii.
Au fost restaurate toate elementele decorative originale păstrate (vitralii, mozaic de sticlă, stucaturi, ceramică, feronerie, tâmplării...); au fost refăcute toate decorațiile lipsă, reconstituite pe baza documentației de arhivă existentă.
Lucrările principale au fost:
-Restaurarea, repararea, completarea, curățirea și refixarea plăcilor de beton mozaicat ale fațadelor, completarea celor dispărute;
-Restaurarea butonilor din eozin existenți și completarea celor dispăruți;
-Restaurarea elemntelor decorative din ceramică colorată;
-Refacerea feroneriilor de la balustrade, poarta de acces, conform documentațiilor de arhivă;
-Restaurarea și completarea cu elemente lipsă a parapetelor, jardinierelor și a porții metalice;
-Refacerea vitrinei metalice a serei conform documentației de arhivă;
-Restaurarea sau refacerea tâmplăriilor originale (uși, ferestre);
-Restaurarea vitraliilor existente și completarea sau refacerea în întregime a vitraliilor descompuse sau dispărute conform documentației de arhivă;
-Refacerea decorațiilor din sticlă sablată și mozaicuri din sticlă colorată;
-Restaurarea pardoselilor din ceramică ornamentală;
-Restaurarea fântânii decorative;
-Refacerea picturilor decorative din holuri, dispărute după anul 1990;
-Au fost refăcute : decorația din tencuială incizată de pe calcan și firma societății, pe baza unei cercetări documentare amănunțite;
-A fost amenajată curtea pe baza documentației existente.
Lucrările de amenajare muzeistică au fost executate de Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor.