Modernizare Depozit 14

Autor(i):
Autor principal: arh. Horia Mihai-Coman
Echipa de proiectare:
S.C. Transilvania Construcţii Infrastructure S.R.L.
ing. Dragoş Zah, ing. Ioana Hlatca

Colaboratori:
STRUCTOPLAN S.R.L.
ing. Cătălin Moga
CSP PROIECT LINE SRL
ing. Silviu Pop

Execuţie:
SZILKER S.R.L.
ing. Szabó Szabolcs
TOPOTRUST CONSTRUCT
ing. Sorin Turc
Localizare:
România, jud. Cluj, Cluj-Napoca
Parametri:
RH: P+1 / Sd: 2570 m2 / Su: 2370 m2 / POT: 50 / CUT: 0.57 / Cost: 500 €/m2

Comentariul autorului:

Clădirea D14 este rezultatul unui proiect de reabilitare și conversie funcțională parțială a unei hale industriale de circa 15 de ani vechime, amplasată într-un parc logistic din Cluj-Napoca.
Reabilitarea a vizat, în primul rând, elemente precum fațadele, soclul și acoperișul halei – atât în vederea îmbunătățirii performanțelor clădirii în materie de consum de energie, cât și din dorința unui upgrade în plan estetic. De altfel, cuvântul „upgrade” surprinde, poate cel mai bine, specificitatea acestui proiect, în raport cu tema sa. În acest sens, beneficiarul a dorit o îmbunătățire a halei existente, pe mai multe planuri: funcțional, estetic, la nivel de consum de energie, etc.
Conversia halei nu a fost totală, ci parțială – în sensul că, în urma proiectului, unele funcțiuni ale halei au fost păstrate, iar altele au fost înlocuite. Hala inițială cuprindea, la parter, spații de depozitare – iar la etaj se aflau spații de birouri și o sală de evenimente. În urma proiectului de intervenție, parterul acomodează acum câteva magazine, un showroom și o cafenea – iar etajul a devenit, integral, spațiu de birouri. Funcțiunea de birouri a fost așadar păstrată, dar a fost extinsă la nivelul întregului etaj, renunțându-se la sala de evenimente. S-a renunțat și la depozitele de pe parter, acestea fiind înlocuite cu cele câteva magazine, alături de showroom și de cafenea.
Rezultatul este, practic, o clădire multifuncțională de birouri și spații comerciale, cu respectiva cafenea ca element de alimentație publică. Aceste funcțiuni se susțin reciproc, generând un spațiu cu adresabilitate zonală, pentru întreg parcul logistic (mai ales prin cafenea, showroom și celelalte magazine). În urma acestei intervenții, hala s-a transformat. S-a plecat de la o hală preponderent destinată depozitării, în care se regăseau niște birouri mai mult improvizate în timp, la nivelul cărora compartimentarea devenise problematică. Pe lângă depozite și birouri, spațiul de evenimente era oarecum stingher. În urma implementării proiectului, inconvenientele semnalate au fost remediate, rezultând o hală mai eficient compartimentată, cu funcțiuni mai compatibile, și cu o mai mare valoare de reprezentare pentru companiile găzduite. Acum, birourile sunt mai judicios compartimentate. În schema funcțională nu se mai regăsesc asocieri problematice (depozite la parter, cu sală de evenimente la etaj). De asemenea, upgrade-ul fațadelor punctează în plan estetic, în raport cu aspectul halei inițiale.
Intervenția s-a realizat cu adaptarea la structura metalică existentă a halei. O parte a fațadei a fost transformată, devenind un perete cortină vitrat, expansiv. Părțile pline ale fațadei au primit un strat nou de finisaj din tablă, în contextul unor închideri perimetrale cu panouri sandwich. S-a intervenit și asupra soclului existent, ceea ce a generat o creștere a performanțelor clădirii la nivel de certificat energetic. Sistemul de colectare a apelor pluviale a fost înlocuit cu unul nou, mai performant. Vechile elemente de tâmplărie au fost, și ele, înlocuite. Îmbunătățirea clădirii, ca performanță în materie de sustenabilitate, a fost unul dintre țintele proiectului.
Deasupra coridoarelor de circulație s-au amplasat, cu ocazia intervenției, câteva luminatoare. Acestea au o utilitate dublă, aducând lumină naturală în interior și funcționând, de asemenea, pe post de căi de desfumare, astfel contribuind la îmbunătățirea securității în exploatare a clădirii.
În urma intervenției, clădirea D14 a devenit un reper principal la nivelul ansamblului, devenind un spațiu-magnet pentru întreg parcul logistic datorită aspectului modernizat al fațadei și datorită noilor funcțiuni precum cafeneaua, showroom-ul sau magazinele, care au devenit puncte de interes în zonă. De altfel, există intenția ca noua estetică a fațadelor de la D14 să fie replicată, cu adaptări, și la alte hale din ansamblu, pentru a genera o imagine de ansamblu coerentă.
La nivel urbanistic nu au fost aspecte deosebite de considerat. La acest nivel, discuția mai relevantă ar viza întreg parcul logistic (din care clădirea D14 face parte) în raport cu vecinătățile sale. Astfel, zona este una relativ dificilă, unde arealul parcului logistic se învecinează atât cu unele rămășițe de țesut rezidențial de origine rurală, cât și cu unele elemente importante de infrastructură (șosele, cale ferată). Aeroportul din Cluj-Napoca este, de asemenea, destul de aproape de acest parc logistic.
Fără a vehicula soluții neapărat deosebite sau rezolvări neapărat extraordinare, proiectul își dorește mai degrabă să se afirme ca o referință solidă și memorabilă pentru tipul de lucrare pe care îl reprezintă: intervenții asupra halelor industriale existente, pentru adaptarea la noi condiții și cerințe. Proiectul poate rămâne ca o mărturie sau ca un reper pentru posibilitățile de îmbunătățire a acestui tip de construcție, anume hala industrială (ce reprezintă un segment de piață relativ amplu).