Refuncționalizarea infrastructurii feroviare - Circuitul turistic Valea Topologului

Autor(i):
Ioana Afloarei
Îndrumători:
Dr. Arh. Alexandru Fleșeriu
Universitatea:
Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură și Urbanism Cluj-Napoca
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Tronsonul de cale ferată din Valea Topologului, se încadrează în lunga listă de proiecte nefinalizate odată cu schimbarea regimului politic în 1989. Desfășurată pe o distanță de 40 de km, linia de cale ferată Râmnicu-Vâlcea-Vâlcelele, a fost una dintre cele mai complicate lucrări de infrastructură realizate în perioada comunistă. Un tronson construit la vremea respectivă cu eforturi uriașe, care străbate trei văi din zona subcarpaților dar pe care nu a circulat niciodată un tren se află astăzi în stare de monitorizare în lipsa unei strategii pentru conservarea lui. Astăzi vedem cum infrastructurile feroviare abandonate, presărate pe întreg teritoriul sunt lăsate în urmă lumii rurale.

Întâlnim aici situații atât problematice cât și spectaculoase în care infrastructura feroviară relaționează cu teritoriul prin care trece. S-au construit patru gări prin care nu a trecut niciodată un tren, podurile feroviare peste Râurile Olt și Argeș dar și două dintre cele mai lungi tuneluri feroviare din România, care devin astăzi scurtături în teritoriu pentru locuitorii văii Topologului.
Dar poate cele mai spectaculoase infrastructuri sunt cele douăsprezece viaducte care taie văile străbătute, printre care și cel mai lung viaduct de cale ferată din România, Viaductul Topolog. Cu o lungime de peste 1500 de metri, acesta străbate centrul satului, prin curțile oamenilor, la o înălțime de peste cincizeci de metri devenind o ruină kilometrică absorbită greu de lumea rurală în care se plasează.

Miza proiectului este aceea de a transforma o infrastructură abandonată care avea să deservească traficul feroviar la un nivel național în una care poate deservi la nivel regional și local comunitățile prin care trece. Calea ferată abandonată a devenit un traseu turistic informal străbătut anual de zeci de oameni. Propunerea constă în crearea unui traseu turistic formal și coerent prin intervenții punctuale în zece locații cheie de pe traseu menite să medieze intersecția dintre mediul antropic și cel natural.