Comentariul autorului:
Povestea campaniei PRIVEȘTE ORAȘUL a început în 2015, când în cadrul anualei timișorene de arhitectură a_ta a apărut dorința de a înțelege mai bine modul în care locuitorii Timișoarei se raportează la oraș. Nu doar modul arhitecților și al participanților la evenimentele de arhitectură, ci al tuturor locuitorilor acestuia.
Pornind de la acest impuls, am început să realizăm treptat că dimensiunea umană și cea urbană reprezintă principalii vectori de modelare a spațiului unui oraș, iar buna interacțiune dintre ele este esențială pentru un oraș sănătos. Pentru ca mediul fizic al unui oraș să influențeze pozitiv componenta umană, este nevoie de o atentă calibrare a intervențiilor, de comunicare, negociere și colaborare între toți actorii urbani. Ne-am propus deci o arhitectură a acțiunii definită de dorința de a fi proactiv, de a colabora, de a dialoga și de a relaționa - de a înțelege, până la urmă, harta complexă a orașului, înainte de a vorbi despre intervenții concrete. În final, ne-am propus pur și simplu să privim orașul, ca pe un lucru care ne privește pe toți, pe fiecare în parte și pe toți împreună, și să acționăm în consecință.
Pe baza acestei filosofii s-a născut PRIVEȘTE ORAȘUL 2016, campanie ce își propune să descopere poveștile ce compun orașul - văzut ca sumă de amintiri, trăiri și proiecții, percepții personale și colective. Campania s-a adresat în primul rând comunității, fiind un apel către cetățeni de a împărți cu ceilalți propria poveste despre oraș, transmițându-o prin intermediul paginii dedicate proiectului (www.privesteorasul.com) sau folosind una dintre cartolinele #privesteorasul. Numărul mare de parteneri dispuși să transmită mesajul campaniei, să împartă și să colecteze cartolinele cu povești, ne-a demonstrat fără echivoc deschiderea pentru dialog și dorința publicului larg de a-și spune poveștile și de a fi ascultat.
Pentru a da un exemplu, am început prin coagularea unei comunități a celor care credem cu tărie că orașul ne privește: ambasadori ai acestui mesaj, din medii și profesii cât mai diverse, care și-au expus propria poveste despre oraș cu noi. Iar pentru ca vocile din spatele textelor să fie auzite mai bine, cele mai inspirate zece povești au fost ilustrate de artiști locali. Poveștile, împreună cu ilustrațiile lor, au fost expuse în spațiul public, la îndemâna oricărui trecător.
În condițiile câștigării de către Timișoara a titlului de Capitală Culturală Europeană în 2021, campania PRIVEȘTE ORAȘUL va continua în 2019 printr-o conectare mai profundă a poveștilor orașului cu locurile sale. Prin metamorfozarea unor spații în personaje cu calități și defecte, cu trecut și viitor, cu credințe, speranțe și temeri - prin umanizarea spațiului deci - sperăm să provocăm o schimbare în modul în care locuitorii orașului se raportează la acesta. La urma urmei, orașul este oglinda locuitorilor săi.