Drumul Sării Sovata-Praid

Autor(i):
Szabolcs Korodi, Péter Pozsár, Johanna Muszbek, Karin Cone
Colaboratori:
Proiect de arhitectură şi arhitectură peisageră:
Vallum Srl, Miercurea-Ciuc: arh. Pongrácz Eszter,
arh. Albert-Tóth Csilla, ing. Oláh Mónika, arh. stg. Molnár Zsolt,
arh. stg. Páll Ákos, arh.stg. Szigeti Vajk István, arh. stg. Butoi Noémi

Proiect de rezistenţă, instalaţii sanitare, proiect management:
Multinvest Srl, Târgu Mureş: ing. Gogolák Zsolt, ing. Gogolák Margit,
ing. Bors István, ing. Bakó Katalin, ing. Szőcs Tibor, ing. Bajnóczi Nóra,
ing. Fazakas Orsolya, ing. Szőcs Tibor, ing. Gegő Daniel,

proiect management, concept touristic, studii ecologice:
Aquaprofit Srl, Miercurea Ciuc: ec. Nagy Benedek, Kánya József,
biol. Sándor Attila, biol. Máthé István

antreprenor general:
Sc He-Ba Cons Srl, Sovata
Localizare:
România, jud. Mureș, Sovata
Indicatori:
POT: 1% / CUT: 0.01

Comentariul autorului:

Orașul stațiune Sovata are ca atracție turistică principală lacurile sărate și tratamentului balnear. Este vizitată de turiști în toate anotimpurile, în perioada de vară numărul lor depășind 10.000 persoane pe zi. Municipalitatea și-a propus dezvoltarea zonei protejate de 70 hectare din mijlocul stațiunii, pentru a lărgii suprafețele de destindere, și a pune în evidență munții de sare, lacurile sărate și arboretele de pe sărături. Prin acest proiect s-au creat facilități pentru parcurgerea și vizitarea zonelor protejate, și în același timp s-a dirijat accesul turiștilor pe trasee bine definite, controlate.
În fază de concept s-a format un grup de lucru multidisciplinar, și s-au studiat: posibilități de valorificare turistică, impactul economic, valorile naturale existente și impactul ecologic asupra lor, o posibilă abordare peisageră. Rezultatul a fost un set de compromisuri benefice pentru toți: impact ecologic minor, prezentarea valorilor naturale pentru publicul larg, și arhitectură peisageră în cea mai mare parte reversibilă.
Limbajul architectural are la bază tectonica ușor accidentală al zonei montane, cu o deosebită atenție pe specificul fiecărei locații în parte. În afara unui turn belvedere ce se situează pe o pajiște de la limita zonei protejate, toate construcțiile se subordonează naturii înconjurătoare.
Propunerile cuprind valorificarea unor alei existente sau crearea de trasee turistice noi. Patru alei sunt destinate pentru publicul larg: în jurul lacului Ursu, spre zona Tivoli, spre zona vestică a stațiunii în plină dezvoltare a infrastructurii de cazera și acces la lacurile Roșu și Verde. S-au creat două trasee eco-didactice, păstrând carecterul de potecă. Dealungul aleilor și traseelor eco-didactice s-au amenajat 32 de zone cu funcțiuni diverse: loc de odihnă, podeț, școală în pădure, scară, platformă acces, ponton, loc sau turn belvedere, punct de informare, grup sanitar. Forma și dimeniunea lor sunt variate, nu există soluții architectural peisagere identice Limbajul architectural este comun, dar nu se respectă o compoziție strictă. Zona protejată este așezată pe mai multe văi și creste, într-o pădure densă. Prin parcurgerea aleilor și traseelor eco-didactice turiștii sunt surpinși de obiecte diverse, majoritatea subordonate cadrului natural. Fiecare locație este unică ca relief, vegetație, relația cu suprafețele de apă sau munții de sare. Proiectarea și execuția lucrărilor de construire s-a desfășurat pe durata mai multor ani, mulți arhitecți și studenți arhitecți au pus amprenta pe proiect. Majoritatea construcțiilor se sprijină pe piloni de lemn de stajar, și sunt realizate din lemn, doar trei clădiri au fundații de beton. În faza de execuție s-a restudiat fiecare locație și amenajare în parte, ajustările s-au făcut in situ. Punerea în valoare a fiecărui copac, doline, suprafețe de apă, bloc de sare, denivelări de teren, ocolirea rădăcinilor, s-a finalizat pe parcursul execuției, constructorul fiind cooperant în acest sens.

zoom in zoom out fit height fit width close panel