Gara Regală Băneasa

Autor(i):
Luca Matei Stoian

Comentariul autorului:

Gara Regală are o poziţionare dominantă în zonă, a fost și este în continuare
considerată o prezenţă clară, dar sensibil dimensionată. Se înscrie într-un
front delimitat de o vegetaţie luxuriantă şi binecunoscuta Vilă Minovici
(„Vila cu clopoței”).
Construcţia a fost executată pe o structură de beton armat. Faţadele au fost
placate cu travertin românesc iar învelitoarea este de tip terasă. Pardoseala
interioară a fost executată din plăci de marmură roz de Ruschiţa şi marmură
neagră de Belgia. Acoperirea pardoselilor din saloane s-a făcut cu mochete
în tonuri neutre. Uşile şi ferestrele clădirii principale sunt din fier acoperit
cu foi de metal inoxidabil, pereţii salonului de recepție şi ai holului mare
sunt acoperiţi cu lambriuri de lemn de trandafir spre deosebire de celelalte
saloane care au lambriu de nuc.
Un element arhitectural deosebit, amplasat în proximitate, este fântâna
Mioriţa (1936, arhitect Octav Doicescu, sculptor Miliţa Petraşcu), plasată în
axul arterei şi „faţada” de travertin a podului de cale ferată. Accesul în „Piaţa
Minovici” din zona gării se face dinspre nord pe sub un pasaj inferior de
cale ferată (1935) – intervenind ca un „tratament” arhitectural, elementul
din travertin, ca o dală, prelungește evocator clădirea Gării Regale şi peronul
oficial (1936, arhitect Duiliu Marcu, în colaborare cu Nicolae Nedelescu).

zoom in zoom out fit height fit width close panel