Biserica romano-catolică Sfantul Iosif Muncitorul

Autor(i):
CARO SERV COM
arh. Răzvan Fodor
Colaboratori:
Colaborator arhitectura: arh. Emilian Popa
Structura: ing. Octavian Palamaru
Instalatii: GECO Proiect, ing. Ionut Bucur, Oroles Com
Iluminat candelabre: F.D. Stil - arh. Dan Dumitriu, arh. Fana-Maria Mihaescu
Mozaic: Art Georgies
Fotografii: Alex Pers, Alina Andriescu, Silvana Herescu, Razvan Fodor
Localizare:
România, jud. Neamț, Piatra Neamt
Parametri:
RH: D+P+6 / Sd: 1250 m2 / Su: 1050 m2 / POT: 45 / CUT: 0.84 / Cost: 900 €/m2

Comentariul autorului:

Proiectul bisericii romano-catolice Sfantul Iosif Mulcitorul a reprezentat o adevarata provocare avand in vedere amplasamentul central muncipiului Piatra Neamț dar și a faptului că biserica trebuia să își desfășoare activitatea în continuare pe parcursul șantierului.
În urma studiului de soluție, dar și a contextului urban, propunerea a fost una contemporană, altfel față de biserică catolică tipică. Astfel a rezultat o construcție asimetrică, cu spații largi destinate enoriașilor, care s-a adaptat bine amplasamentului și a devenit un semnal atât pentru zonă cât și pentru oraș.
Biserica este constituită din trei părți principale, tratate diferit în funcție de importanță și funcțiune, acestea fiind turnul clopotniță, naosul și altarul împreună cu sacristia.
S-a optat ca accesul principal să fie realizat prin turnul clopotniță, poziționat asimetric față de naosul bisericii, dar și intersecția dintre Bulevardul Mihai Eminescu și Strada Rodnei a fost un factor de influență. Având în vedere importanța bulevardului, accesul principal a fost deschis către intersectie și nu către blocul de vis a vis, cum se realiza în vechea biserică.
Turnul-clopotniță are o înălțime de circa 36 de metri și este dezvoltat în plan pe un arc de cerc. Volumetria acestuia este generata de trei retrageri succesive ale diafragmelor ce sustin circulatiile verticale și de către domul din sticla ce se articuleaza pe aceste diafragme. Toate aceste elemente prin forma si transparența oferită invită la explorarea spațiului.
Această soluție de fațadă a fost abordată pentru a scoate în evidență gradual prezența bisericii pe măsură ce este parcurs bulevardul dinspre centru. De asemenea rolul acestor retrageri este și de a face o trecere armonioasă de la zona turnului clopotniță dar si de la aliniamentul imobilului de locuințe la aliniamentul fațadei principale a bisericii.
Pe latura de sud, aliniamentul propus se relizează tot printr-o serie de retrageri, 5 la număr, fiecare din acestea fiind marcată de un element de ogivă, motiv recurent al bisericii. Aceste retrageri ritmează fațada sudică și oferă o percepție exterioară a spațiului din volumul creat, dar realizează și o comunicare directa cu interiorul prin nișele vitrate.
Volumetria naosului este redată de succesiunea arcadelor din lemn stratificat, ce fac trimitere la stilul gotic, precum și din ferestre care creează un efect dinamic și evidențiază prezbiteriului, unde este poziționat altarul.
Altarul este amplasat pe latura estica, fiind reprezentativ prin forma complexă rezultată din intersecția a două calote sferice. Altarul este poziționat simetric în raport cu ultima travee a naosului, fiind evidențiat și de suprafața vitrată ce îl delimiteaza vizual de naos. Sub altar, la nivelul demisolui există o sală de întruniri, iar accesul către aceasta se realizează din exterior. Elementul reprezentativ pentru altar este o piesă sculpturală placată cu mozaic, ce preia forma elementelor verticale ce marcheaza accesul și înglobează și tabernacolul. Opus tabernacolului pe axul vizual este amplasat baptisteriumul, ce oglindește altarul.
Cromatica interioară este simplă, caracterizată de ocrul specific lemnului băițuit si suprafete albe, reprezentate de pardoselile din marmura și zugravelile pretilor, conturate cu accente din gri-antracit ale contururilor din marmură, pieselor din fier forjat și a tâmplariei.
Iluminatul natural este unul cald și direcționat dinspre latura estică spre altar, în special dimineața în timpul slujbelor. Luminatoarele de pe latura nordica oferă simetrie in ritm, lumina omniprezentă a nordului contribuind la atmosfera caldă a luminii de la răsarit, fără să o concureze.
Iluminatul arhitectural interior s-a realizat in doua moduri: la parter s-a optat pentru iluminat de tip tehnic din scafe si spoturi ce pun in evidenta componentele artistice in timp ce la nivelurile superioare s-au amplasat candelabre de dimensiuni generoase si cu lumini adaptabile in functie de context.
Componentele artistice, statuile, mozaicurile și corpurile de iluminat ce au fost realizate pe comandă în colaborare cu artiști vizuali și arhitecți specializați pe iluminat arhitectural, fiind integrate in solutiile propuse de catre echipa de proiectare si beneficiar.