Programul educațional „Orașul ca sală de clasă” ediția 1 -2023

Autor(i):
arh. Irina Niculescu Belenyi,
arh. Alexandru Belenyi
Colaboratori:
Proiectul dezvoltat în cadrul Proiectului Horizont 2020 ”HUB-IN” prin ABMEE - Agenţia locală de management energetic a Municipiului Braşov

Co-autor: arh. Dania Sasu
Tutori :arh.urb. Andrei Mitrea, arh. Monica Mureșanu, urb. Corina Chirilă, arh. Oana Pavăl, arh. Maria Duda, arh. Matei David
Participanți: 16 elevi de la liceele din Brașov și 6 studenți FMDIL
Construcție obiecte finale: Kaustik producție SRL
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Importanța spațiului public este legată de concepte precum „spațiul al treilea” (Lefebvre 1968, Soja 1996), justiția spațială (Soja 2009) și dreptul la oraș (Lefebvre 1968). Acestea discută modalitățile prin care spațiul urban poate susține o comunitate rezilientă sau, dimpotrivă, poate exclude anumite grupuri sociale. Elevii, în special adolescenții, fac parte dintre excluși. Centrul Istoric al Brașovului este, în prezent, neprimitor pentru elevi, deși aceștia reprezintă principalii utilizatori ai zonei, depășind numeric rezidenții permanenți (aproximativ 5.000). Proiectul „Orașul ca Sală de Clasă” a urmărit creșterea participării active a tinerilor în viața orașului prin exerciții de design urban. Participanții au parcurs un program educațional inovator – un accelerator de urbanism tactic – desfășurat pe parcursul unui an, în patru etape. Prima etapă (W1), desfășurată în aprilie, timp de o zi, a constat într-un atelier de explorare a Centrului Istoric. Sub forma unui treasure hunt, echipele au descifrat hărți vechi, au descoperit clădiri ascunse și au pătruns în curți neexplorate. În cadrul celui de-al doilea atelier (W2), desfășurat timp de două zile, participanții au analizat patru piețe propuse pentru intervenție și au realizat prezentări cu temele studiate. Școala de vară (W3), organizată în luna iulie, a durat 7 zile și a fost structurată în două module: teorie și practică. Modulul teoretic a inclus un curs de arhitectură și urbanism medieval, un atelier de iluminat arhitectural, o prezentare de antreprenoriat creativ. Modulul practic a presupus imaginarea și construirea in situ a unor proiecte de urbanism tactic, folosind un kit de design urban conceput special pentru acest program. Au rezultat în jur de 20 de prototipuri de mobilier urban, documentate și prezentate ulterior autorităților, în cadrul unei dezbateri publice, la finalul școlii de vară. După școala de vară, prototipurile au fost evaluate de echipa de mentori. În cadrul celui de-al patrulea atelier (W4), desfășurat în octombrie au fost selectate 10 prototipuri pentru a fi construite și amplasate în spațiul public, pentru o perioadă de minimum 3 ani. Proiectele alese au fost apoi îmbunătățite de echipa noastră, împreună cu un constructor, pentru a le asigura aspectul, siguranța și rezistența. În martie, 2024, obiectele finale au fost instalate în cele patru piețe – Piața Sfântul Ioan, Piața Paul Richter, Piața Brassai și Piața Apollonia Hirscher – unde se regăsesc și astăzi, fiind preluate și întreținute de Primăria Orașului Brașov. Proiectul a fost bine primit de comunitatea locală. „Obiectele pretext”, așa cum au fost numite, sunt utilizate zilnic de sute de oameni și întreținute cu grijă. Am fost deosebit de încântați să aflăm că o bancă ruptă din cauza unui defect de execuție a fost reparată de un binefăcător anonim. La finalul programului, 22 tineri își înțelegeau mai bine drepturile, dețineau cunoștințe avansate de design și abilități solide de colaborare. Orașul a câștigat patru noi amenajări urbane – prima infrastructură socială concepută și proiectată de adolescenți, pentru adolescenți, tineri și publicul larg.