Școala de Vară Limanu 2024 - Patrimoniu Multicultural la Limită

Autor(i):
Coordonator proiect arh. Cristia Chira
Coordonator financiar și tehnic Runtag Ruxandra Iana Președinte Asociația Barză Viezure Mânz
Coordonatori activități arhitectură arh. int. Mihaela Lazăr, arh. int. Roxana Claudia Mitarcă, arh. int. Dan Adrian Ionescu, arh. int. Cristian Matei
Coordonator atelier ceramică Gregorio Petru de la @din.lut.romanesc
Specialiști invitați: arh. Dorothee Hasnas, stud. arh Silvia Nicolae Asoc. Arhipera, Consultant strateg comunicare digitală Vlad Tăușance, Sociolog Iuliana Dumitru.
Colaboratori:
Partenerii proiectului sunt: Primăria Comunei Limanu, Școala Gimnazială nr. 1 Limanu, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității București, Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România, Uniunea Arhitecților din România, SG Studio S.R.L editor al publicațiilorZeppelin și e-zeppelin.ro, ARHIPERA, Romcim.
Participanți
Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București, Facultatea de Arhitectură de Interior
•Olteanu Teodora - secția Mobilier și Amenajări Interioare, anul 3
•Morcotan Oana - secția Mobilier și Amenajări Interioare, anul 3
•Varga Sorana - secția Mobilier și Amenajări Interioare, anul 3
•Gheorghe Mihai - absolvent, secția Mobilier și Amenajări Interioare
• Godac Cleopatra - secția Arhitectură de Interior, anul 5
• Cariga Dumitru Dorin - secția Arhitectură de Interior, anul 5
• Budulan Alexandru - secția Arhitectură de Interior, anul 5
• Vartan Ioana - secția Arhitectură de Interior, anul 5
• Vișan Ștefania - secția Arhitectură de Interior, anul 5

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București

• Manole Alexandra-Valentina - secția Antropologie, anul 2
• Oța Livia-Maria - secția Antropologie, anul 2
• Roșu Georgiana Valentina - secția Antropologie, anul 3
• Rădulescu Adrian - secția Antropologie, anul 3
• Barbu Șerban - secția Antropologie, anul 3
“Școala de Vară Limanu 2024 - Patrimoniu Multicultural la Limită” este un proiect al Asociației Barză Viezure Mânz co-finanțat de AFCN.
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Comuna Limanu, alcătuită din satele Limanu, Vama Veche, 2 Mai și Hagieni, este un teritoriu cu identitate culturală complexă, unde conviețuiesc comunități române, lipovene, tătare și turce. Diversitatea se reflectă în tradiții, meșteșuguri și arhitectura vernaculară, adaptată mediului și resurselor locale. În contextul presiunii dezvoltării imobiliare și al pierderii elementelor autentice, proiectul a propus o intervenție integrată în care cercetarea, educația non-formală și implicarea comunitară devin instrumente pentru prezervarea patrimoniului.

Unul dintre obiectivele majore ale proiectului – reflectat mai ales în realizarea hărții patrimoniului material și natural – a fost creșterea gradului de conștientizare și sensibilizarea publicului cu privire la valoarea zonei Hagieni. Această parte a comunei, deși se află într-o situație socio-economică precară, păstrează un patrimoniu natural excepțional și un fond construit tradițional mai bine conservat decât în celelalte sate, unde mare parte dintre casele vernaculare au dispărut. Harta devine astfel un instrument practic pentru a sprijini turismul cultural responsabil, contribuind la revitalizarea unei zone marginalizate.

Organizată de Asociația Barză Viezure Mânz și co-finanțată de AFCN, Școala de Vară Limanu 2024 a funcționat ca un laborator interdisciplinar, reunind studenți și specialiști în arhitectură, urbanism, sociologie și comunicare. Activitățile au vizat documentarea patrimoniului material și natural, consolidarea cunoștințelor despre specificul multicultural al zonei și inițierea unor resurse utile pentru intervenții responsabile.

Produsele rezultate includ: harta patrimoniului material și natural al comunei, o arhivă fotografică și cartografică, sinteze sociologice privind percepția comunității, propuneri de amenajare pentru o bibliotecă comunitară și etapele inițiale ale „Îndrumarului de Bune Practici” pentru intervenții în mediul rural.

Aceste rezultate au beneficiat de o promovare activă: au fost prezentate în cadrul expoziției Școlii de Vară Limanu la festivalul ARCHY FEST 2024, însoțită de un eveniment public de decernare a diplomelor pe scena festivalului; au fost incluse în Retrospectiva Școlilor de Vară 2024 la Expohub OAR București (28 noiembrie–5 decembrie 2024), alături de alte inițiative de referință; au participat la Anuala de Arhitectură București 2024, unde proiectul a fost nominalizat. Harta și broșura proiectului au fost distribuite comunității și autorităților locale (primărie, pensiuni), generând interes și invitații din partea administrației pentru continuarea cercetării și inițierea de noi proiecte similare.

Metodologia a combinat cercetarea aplicată pe teren – inventarierea și descrierea obiectivelor, interviuri și chestionare – cu formarea și dialogul: prelegeri susținute de specialiști, ateliere de analiză urbană și arhitecturală, sesiuni de design participativ. Evenimentele deschise au facilitat dialogul între generații, implicând administrația, localnicii și turiștii.

Relevanța proiectului pentru tema Bienalei – ALTFEL – constă în abordarea patrimoniului ca resursă vie pentru dezvoltare durabilă și coeziune socială, înlocuind intervențiile standardizate cu strategii adaptate contextului local, fundamentate pe cercetare interdisciplinară și participare comunitară. Intervenția este ALTFEL și prin faptul că a deschis, în premieră pentru comuna Limanu și împrejurimi, un proces structurat de documentare, interpretare și valorificare a patrimoniului material și natural. Într-o zonă în care astfel de exerciții nu se realizau până acum, proiectul a funcționat ca un pionier, creând precedent și instrumente replicabile.

Impactul pe termen scurt s-a reflectat în creșterea vizibilității patrimoniului local și în crearea unor instrumente concrete pentru protejarea acestuia. Pe termen lung, materialele realizate – harta, arhiva digitală, îndrumarul – vor sprijini administrația și profesioniștii în definirea unor politici de dezvoltare care respectă identitatea culturală a comunei. Școala de Vară Limanu 2024 devine astfel un model replicabil de educație non-formală, cercetare aplicată și implicare civică în mediul rural.