Manifestări ale Artei Totale în România: Art Nouveau, Szecesszió, Sezession, Jugendstil

Autor(i):
Echipa interdisciplinară a proiectului ART NOUVEAU 2 din cadrul Institutului Național al Patrimoniului - Direcția Monumente Istorice, a fost formată din: Irina Iamandescu, coordonator proiect, director adjunct monumente istorice (Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București); Lucia Leca, asistent coordonator proiect, arhitect (Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București); Ana Chiricuță, restaurator (Universitatea de Arte, București); Simina Stan, istoric (Universitatea București, Facultatea de Istorie; Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București); Florentina Murea Matache, arhitect (Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București); Irina Dobriță, specialist comunicare (Școala Națională de Studii Politice și Administrative - SNSPA).
Biroul:
Institutul Național al Patrimoniului
Colaboratori:
Consultant științific: Françoise PAMFIL, arhitect.

Colaboratori:
Muzeul Național Peleș (Narcis Dorin Ion, director general; Mircea-Alexandru Hortopan, director patrimoniu);
Muzeul Județean Târgu Mureș - Palatul Culturii (Szántó Loránt, șef serviciu; Oniga Erika, muzeograf);
Uzina de apă nr. 1 Urseni (Ilie Vlaicu, director general; Loredana Leordean, coordonator programe educaționale).

Cu sprijinul: Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național de Istorie al României, Muzeul Județean Teleorman, Arhivele Naționale ale României, Serviciul Județean al Arhivelor Naționale Iași, Serviciul Județean al Arhivelor Naționale Mureș, Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Oradea Heritage, Asociația ARCHÉ, BETA. Bianca Azap & Dan Purice, Dragoș Andreescu. Monumentalist, Andreea Andronic, Alexandra Baboi, Raluca Bărbulescu, Victor Bunoiu, Veronica Burtea, Andrei Dragomir, Ana Dumitru, George Dumitriu, Alexandru Duță, Rebeca Gag, Mădălin Ghigeanu, Ioan Grămadă, Camil Iamandesu, Raluca Iosipescu, Thomas Laschon, Irina Leca, Anca Majaru, Alexandru Mexi, Ovidiu Micșa, Ana Maria Pop, Adrian Spirescu, Matei Eugen Stoean, Liana Carina Tătăranu, Árpád Udvardi
Localizare:
România, București
Parametri:
RH: 0

Comentariul autorului:

Expoziția „Manifestări ale Artei Totale în România: Art Nouveau, Szecesszió, Sezession, Jugendstil” a fost realizată de Institutul Național al Patrimoniului în cadrul proiectului „Art Nouveau 2 - Consolidarea identității culturale a regiunii Dunării pornind de la moştenirea comună a patrimoniului ART NOUVEAU”, finanțat prin Programul Transnaţional Interreg Danube al Uniunii Europene. Obiectivul principal al acestui proiect a fost promovarea şi punerea în valoare responsabilă şi durabilă a patrimoniului cultural Art Nouveau ca vehicul pentru consolidarea identităţii culturale regionale şi pentru stimularea creşterii economice în regiunea Dunării. În acest scop, parteneriatul regional - instituţii şi muzee din 6 state riverane Dunării (România, Austria, Serbia, Slovacia, Croația şi Ungaria) - şi-a definit trei obiective specifice: creşterea nivelului de cunoaştere a patrimoniului Art Nouveau în rândul publicul larg, dezvoltarea comunităţii profesionale specializate în Art Nouveau din regiunea Dunării şi profesionalizarea promovării turistice a patrimoniului Art Nouveau. Acestea au fost atinse de-a lungul celor 3 ani de proiect, prin cooperarea şi schimbul de bune practici constante în rândul profesioniştilor provenind din ţările partenere, reprezentând sectoare şi discipline diverse, printr-un set de activităţi de cercetare, schimb de bune practici, iniţiative educaţionale, expoziţionale şi de promovare.
Armonizând dorinţa de modernizare cu o exuberanţă a expresiei artistice, posibilă datorită inovaţiilor tehnologice de la finele secolului al XIX-lea, stilul Art Nouveau şi-a lăsat amprenta în majoritatea oraşelor europene şi nu numai și s-a manifestat în moduri foarte variate și în România. Divers, prin numeroasele sale ipostaze, fiecare dintre ele specifice arealelor culturale în care s-au manifestat, dar unitar, prin coerenţa principiilor artistice şi a mesajului, acest curent a reprezentat un punct de cotitură în istoria artei şi arhitecturii.

Parfumul unei lumi care a fost, dar care ne poate încă inspira
Curentul Art Nouveau poate fi văzut și ca un efort colaborativ al multor artiști de a transforma viața de zi cu zi în artă. Astfel, acesta s-a extins dincolo de limitele galeriilor, a fost adus în sufrageriile oamenilor, în bucătării, pe scări și în grădini prin decorații, mobilier, vase, lămpi, textile și altele asemenea. Alegerea Artei Totale ca temă centrală pentru expoziție este și o metaforă pentru apropierea publicului larg de acest stil eliberator, îndrăzneț cunoscut pe teritoriul țării noastre sub numele de Art Nouveau, Szecesszió, Sezession, Jugendstil, și care a creat un patrimoniu valoros care inspiră și în prezent.
Tematica, modul de prezentare al expoziției și decizia de a o itinera în orașe cât mai diverse, dar reprezentative (Sinaia, Târgu-Mureș, Timișoara, București) contribuie la înțelegerea istoriei, ideilor, caracterului, manifestărilor, specificului, valorii și importanței moștenirii Art Nouveau în România - esențiale pentru conservarea și promovarea acestui patrimoniu.

Înțelegerea fenomenelor urbane și arhitecturale
Secțiunile expoziției cuprind, pe lângă spectaculoasele clădiri reprezentative pentru manifestarea Artei Totale în România, serii de detalii grupate în tematici ca: arta tâmplăriilor din lemn, geometrii și modulări de pavimente, declinări decorative murale, expresivitatatea instalațiilor, măiestria pieselor spațiului interior, obiecte decorative. Elemente cu caracteristici asemănătoare care se regăsesc atât în arcul intracarpatic cât și în cel extracarpatic au în comun efortul de a mărturisi, în ritmuri diferite, fenomenul arhitectural Art Nouveau – Szecesszió – Sezession – Jugendstil și modul în care au coexistat de la sfârșitul secolului al XIX-lea și până la începutul anilor ‘20 ai secolului al XX-lea în această parte a Europei. Orașele reprezentate în expoziție prin patrimoniul Art Nouveau pe care îl dețin sunt: Arad, Baia Mare, Băile Govora, Borsec, Botoșani, Brașov, Brăila, București, Calafat, Cluj-Napoca, Constanța, Corabia, Covasna, Craiova, Deva, Ditrău, Gheorgheni, Iași, Miercurea Ciuc, Oradea, Ocna Sibiului, Odorheiu Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Sinaia, Suceava, Târgu Mureș și Timișoara. Nu în ultimul rând, nume precum Gustav Klimt, Baillie Scott, Ludwig Bernhard, Marcel Kammerer, Carl Witzmann, Hans Bolek, J. Soulek, Karel Liman, Regina Maria, Daniel Renard, Marcell Komor și Dezső Jakab, Székely László stau alături de nu mai puţin faimoşii Émile Gallé, René Lalique, Karl Fabergé, L.C. Tiffany, frații Daum, Almaric Walter & Henri Bergé, Ferdinand Benedikt von Poschinger, Marius Ernest Sabino, Christian Désiré, R. Fournier, Emil Arnold Krog, Gotfred Rode, dar și Joseph Franz Maria Hoffmann. Toate întregesc frumuseţea spaţiilor interioare odată cu modele consacrate D’Argental, Loetz Wietwe sau Eugene Baudin, Clément Massier şi Zsolnay-Pécs pentru a menţiona doar câteva.

Creșterea atașamentului pentru valorile culturale
Expoziţia a fost găzduită în trei clădiri reprezentative pentru Arta Totală cu scopul de a releva manifestarea curentului artistic și de a crește conștientizarea de către public a valorilor culturale Art Nouveau. Acesta a fost invitat să descopere începuturile efemere ale stilului în Castelul Pelişor, spațiul în care Regina Maria și-a asumat arta novatoare. Palatul Culturii din Târgu Mureş schimbă vocabularul, fiind o emblemă elegantă, rafinată a societăţii moderne de început de secol XX. Arhitectura industrială este atinsă de Szecesszió, unul din exemplele aduse de expoziţie fiind Uzina de apă Urseni din Timişoara, un ansamblu de clădiri de utilitate publică în care detaliile stilistice nu au fost neglijate.
Castelul Pelișor - prima gazdă a expoziției - reprezintă manifestarea ideilor Reginei Maria, care și-a însușit stilul Art Nouveau în esența sa nonconformistă și spectaculoasă. Influențe considerabile asupra creației de mobilier gândite de Regina Maria s-au datorat Școlii de la Darmstadt. Scoțianul Baillie Scott a fost unul dintre cei mai importanți reprezentanți europeni ai mișcării Arts and Crafts. Acesta a decorat numeroase camere din palatul ducelui Ernst Ludwig von Hesse din Darmstadt, care a fost nepotul Reginei Victoria a Marii Britanii și soțul Victoriei Melita, sora mai mică a Reginei Maria. Garniturile de mobilier pentru Camera de aur și dormitor, concepute în jurul anului 1909 la curtea ducilor Hesse, realizate la Școala de Arte și Meserii de pe șantierul reședințelor regale, sunt cele mai inedite lucrări păstrate în colecția Castelului Pelișor, prezentând motive decorative medievale. Floarea de crin și de iris sunt laitmotive ale creației, regăsite inclusiv pe spătarele unor scaune și fotolii. Atelierul vienez Bernhard Ludwig a furnizat o serie de garnituri de mobilier, printre care cele din camera de joacă a principilor. Fiul lui Bernhard Ludwig a devenit ulterior, la Sinaia, decoratorul cel mai important. Acesta a adoptat designul Sezession, guvernat de elemente geometrice, cu linii ușor curbate și inserții sculpturale.
Palatul Culturii din Târgu Mureș este una dintre cele mai reprezentative clădiri pentru ilustrarea stilului Art Nouveau, așa cum s-a manifestat acesta în România și în lume. Emblematic pentru stilul Szecesszió din Transilvania (Sezession-ul maghiar), edificiul este, în primul rând o lucrare de Artă Totală, care reușește sinteza mai multor tipuri de artă: de la „arta mare” care dă structura remarcabilă, la arta decorativă și aplicată, respectiv la arta populară (sau artizanatul), pe care le adăpostește și le consacră. Rezultatul este acela al unui obiect arhitectural complex, ce tratează profund și unitar toate tipurile de artă, până în cele mai mici detalii.
Expoziția a ajuns și în una dintre clădirile relevante pentru felul în care Arta Totală s-a manifestat pe teritoriul României în programe arhitecturale inedite - un monument al Sezession-ului industrial: Uzina de apă 1, Urseni. Priceperea și echilibrul soluțiilor tehnice impuse de arhitectura utilitară au fost îmbinate aici de arhitectul Székely László - aflat deja într-o etapă matură a carierei sale, ce a coincis și cu maturizarea curentului - cu elemente specifice din repertoriul decorativ al stilului.

ÎMPREUNĂ învățăm din trecut, construim în prezent și privim către viitor
Institutul Național al Patrimoniului a alăturat expoziția „Manifestări ale Artei Totale în România. Art Nouveau, Sezession, Szecesszió şi Jugendstil” celei realizate de Institutul pentru Protejarea Monumentelor Culturale din Serbia, atât pentru a pune pe harta spațiilor expoziționale Uzina de Apă Urseni în cadrul Timișoarei – Capitală Europeană a Culturii, cât și pentru un impact susţinut la nivelul promovării şi protejării patrimoniului Art Nouveau în regiunea Dunării. Uzina de Apă nr. 1 Urseni devenită ulterior Muzeul Apei, a găzduit în avanpremieră cele două expoziții ce au atras un public numeros ce au putut admira moștenirea culturală Art Nouveau inclusiv din perspectiva multiculturalității și a recuperării acesteia.