PATRIMONIUL ȘI APA. Ateliere de vacanță pentru copii și tineri

Autor(i):
dr.arh. Brîndușa Raluca Havași, conf.dr.arh. Mirela Adriana Szitar-Sîrbu, Maja Bâldea, ș.l.dr.arh. Otilia Alexandra Tudoran, spec.mob. și arh.int. Carmen Săndescu, arh. Andreea Laura Micșa, prof. înv. primar Felicia Cristina Popovici, prof. Lavinia Dorina Adam
Colaboratori:
prof.univ. critic literar dr. Adriana Babeți (UVT - Universitatea de Vest Timișoara)
dr. Raluca Văduva (UVT)
arh. peisagist Dona Crișan
conf.dr.arh. Camil Milincu (UPT)
arh. Veronica Sava (De-a Arhitectura)
arh. int. Mădălina Bold (De-a Arhitectura)
arh. Monica Simona Popescu (De-a Arhitectura)
arh. Aurelia Axente Stan (De-a Arhitectura)
arh. Cristina Dumitrescu (De-a Arhitectura)
arh. Ioana Anghel Rizea (De-a Arhitectura)
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Proiectul a pornit de la câteva întrebări: Cum ar fi să învățăm despre patrimoniu, despre oraș, despre valorile lui, despre ce îl definește, despre arhitectura, amplasarea, devenirea, poveștile lui… împreună: arhitecți, critici literari, geografi, peisagiști, studenți, copii, părinți? Și cum ar fi să facem asta într-un mod ludic și prin cooperare? Și pentru că arhitecții nu iau decizii singuri… cum ar fi să-i cunoaștem pe o parte dintre cei cu care colaborăm? Cum învățăm împreună cu ei? Dar noi, cei mari, putem învăța de la copii un alt mod de a privi către viitor? Putem învăța de la ei să fim mai creativi?

Clădirile de patrimoniu – monumente istorice, industriale sau vernaculare, reprezintă „zestrea construită” moștenită de la străbunii noștri. Apa este elementul natural în apropierea căruia au apărut și s-au dezvoltat primele așezări umane, dar care, în manifestările sale accidentale sau obișnuite (cum ar fi apa de ploaie), le poate și distruge. Ce clădiri sau ansambluri de patrimoniu se găsesc în localitatea ta? Dar apa în ce forme este prezentă în mediul construit? Ce au în comun patrimoniul și apa? De ce să prețuim și să păstrăm patrimoniul construit și natural al unei localități? Cum poate fi adaptat un obiectiv de patrimoniu la nevoile contemporanilor săi? Ce moștenire lăsăm urmașilor?
Scopul proiectului este creșterea gradului de conștientizare al elevilor și studenților față de obiectivele de patrimoniu ale orașului Timișoara și al relației lor cu apa. De asemenea, proiectul a vizat schimbul de experiență și încurajarea colaborării între diferite categorii de vârstă, pe de o parte, și între cadrele didactice ale Facultății de Arhitectură și Urbanism (FAUT-UPT), arhitecții îndrumători ai Asociației De-a Arhitectura, profesorii din învățământul preuniversitar și alți specialiști ai mediului construit și natural (critici literari, geografi, peisagiști, etc.) pe de altă parte. Miza proiectului, respectiv atelierele mixte de vârstă pentru educarea arhitecturală, a fost construită pe premisa că prin capitalizarea experiențelor educaționale diverse ale cadrelor didactice implicate pe de-o parte în programele De-a arhitectura și pe de altă parte în mediul universitar, se va putea genera o experiență educațională valoroasă atât pentru elevii din ciclul primar și gimnazial, cât și pentru studenți, cu multiple beneficii în învățare.
Cum ar fi să putem învăța împreună despre arhitectură, și oameni mici și mari?

Obiectivele proiectului au constat în: realizarea de materiale educaționale adaptate copiilor și tinerilor care prezintă obiective/ansambluri de patrimoniu din Timișoara care au relație cu istoria apei în oraș (materiale disponibile pe site-ul asociației (https://www.de-a-arhitectura.ro/ateliere-de-vacanta/); derularea de tururi ghidate pentru elevi (categoria de vârstă 8-14 ani) și studenți; susținerea de prezentări din domenii conexe, susținute de geograf (hidrolog), peisagist, istoric și arhitect pentru prezentarea unei imagini pluridisciplinare asupra temei atelierelor; derularea de ateliere pe parcursul a 5 zile, implicând analiză, realizarea de relevee, sinteză, dezbateri și formularea de propuneri pentru a înțelege mai bine patrimoniul și relația cu apa, culminând cu realizarea de machete distincte pentru fiecare grupă; eveniment de diseminare a concluziilor și propunerilor la care participă și părinții copiilor, studenți și cadre didactice din FAUT.
Credem că:
Împreună putem să educăm diferite generații pentru viitor și putem crește atașamentul oamenilor de diferite vârste și profesii pentru valorile culturale autentice.
Împreună putem să învățăm să avem o altă viziune: integrativă, bazată pe cooperare, care ia în considerare puncte de vedere multiple.
Împreună învățăm să lucrăm în echipă. Putem învăța unii de la alții, indiferent de vârstă.

Subiectul, bazat pe obiectivele de patrimoniu corelate cu prezența activă a apei în definirea amplasamentului, a funcționalității sau a arhitecturii acestora, a fost conturat de dorința de a comunica importanța apei la nivel de oraș, în relație cu o serie de obiecte relevante de patrimoniu care evocă moduri diferite de manifestare ale apei. Obiectivele selectate au fost: Bastionul Theresia, datorită relației dintre fortificația bastionară și reconfigurarea cursului canalului Bega, în contextul nevoilor militare de apărare, cod LMI TM-II-m-A-06103.03; ansamblul Uzina de apă nr. 1 Urseni, recent deschis publicului ca Muzeul Apei, ne oferă perspectiva istorică în furnizarea apei potabile timp de 77 ani, prin patrimoniul său tehnic și arhitectural; podul Mitropolit Andrei Șaguna (Podul Episcopilor, Podul Tinereții), reprezentativ pentru evoluția tramei stradale în relație cu evoluția canalului Bega în țesutul orașului. Criteriile de selecție aplicate au vizat atât relevanța lor din perspectiva tematicii, posibilitatea gestiunii unor acorduri de colaborare, cât și accesibilitatea cu grupuri de copii de vârstă mică. Pentru Uzina de apă nr. 1 - Muzeul Apei, toți participanții au beneficiat de vizită pe sit și tur ghidat, iar în prima parte a ultimei zile elevii au participat la un tur cu vaporașul pe Bega.
Credem că:
Împreună învățăm despre orașul nostru, despre istoria lui, despre unicitatea și valoarea lui.
Împreună învățăm în mod informal, în timp ce ne jucăm, vizităm, pornim la vânătoare de comori sau ne plimbăm cu vaporașul pe Bega.

Proiectul s-a derulat în perioada 10-14 iulie 2023 și a implicat 35 elevi, 36 studenți din cadrul FAUT (anul I, II și III Arhitectură, respectiv anii I și II secția Mobilier și Amenajări Interioare, care și-au derulat prin proiect practica de vară), 5 cadre didactice din cadrul FAUT și 3 îndrumători ai Asociației De-a Arhitectura, profesori din învățământul primar și gimnazial, 4 voluntari, 4 colaboratori care au susținut prelegeri și 6 membri din echipa de challenge #DeaArhitecturaAcasa.
Participanții au fost grupați în 4 grupe de lucru distincte conținând un număr similar de elevi și studenți (8-9 elevi și un număr similar de studenți), grupați la rândul lor în perechi elev-student. Cele 4 grupe au fost coordonate de echipe mixte alcătuite din cadrele didactice ale Facultății de Arhitectură și Urbanism din Timișoara, arhitecții îndrumători ai Asociației De-a Arhitectura și profesorii de învățământ primar și gimnazial. Cele trei obiective au fost abordate de cele patru echipe, câte o grupă abordând bastionul și uzina de apă și două grupe gestionând câte un segment de pod.
Credem că:
Împreună învățăm să avem grijă unul de altul… și descoperim alte viziuni, specifice altor vârste.
Împreună educăm libertatea de creație și învățăm să ținem cont de nevoile celorlalți, doar împreună reușim să schimbăm felul în care vedem lumea, iar mai apoi felul în care acționăm pentru această schimbare.

Prin prezența colaboratorilor din diferite domenii, atât copiii, cât și studenții au reușit să înțeleagă că arhitecții lucrează împreună cu mulți oameni, care au profesii diferite, care vin fiecare să adauge o viziune diferită asupra subiectului și că deciziile privind felul în care evoluează orașul se iau împreună.
Prelegerile susținute de colaboratori au fost organizate în zile distincte astfel încât să susțină evoluția și tematizarea din cadrul atelierelor. Conf.dr.arh. Camil Milincu (FAUT/UPT) a prezentat tuturor tehnici de machetare, dr. Raluca Văduva de la Catedra de Geografie a Universității de Vest din Timișoara (UVT), specializată în hidrologie, a vorbit despre Patrimoniul apei, despre resursele de apă dulce, circuitul apei în natură și în orașe, portul de pe Bega și despre clădiri și poduri mai vechi sau mai noi, peisagista Dona Crișan a explicat importanța prezenței copacilor în oraș și a prezentat parcurile care se întind de-a lungul canalului Bega, iar profesorul universitar și criticul literar dr. Adriana Babeți (UVT) a adus spre vizionare filmul „Trei OZN-uri la Timișoara și o poveste despre apă”, realizat de echipa Harta secretă, ce prezintă o incursiune spectaculoasă în istoria uzinei de apă din Timișoara.
Credem că:
Împreună: arhitecți, urbaniști, istorici, peisagiști, studenți, copii putem visa la un viitor mai bun și putem găsi soluții durabile pentru toți.
Împreună putem să punem în acord credințele individuale și colective, să înțelegem cum se nasc elementele valoroase ale unui oraș și cum le putem proteja și folosi în viitor.

Programul a fost parțial comun, parțial adaptat grupelor, în primele două zile având loc vizitele pe sit și la Muzeul Apei, partener în cadrul proiectului, care abia își deschisese porțile pentru public și care e un proiect de mare succes pentru Timișoara - Capitală Europeană a Culturii 2023. Copiii au ajutat studenții să facă măsurătorile pentru releveu și am aflat cu toții lucruri noi despre obiectivul de patrimoniu al fiecărei grupe și, respectiv, despre clădirile Uzinei de apă - actualul muzeu. În a treia și a patra zi s-au realizat diferite exerciții, desene, machetare și au avut loc principalele prezentări ale colaboratorilor. Fiind împărțiți pe grupe de vârstă diferite, modul în care copiii au colaborat cu studenții și abordarea atelierelor au fost diferite.
În ultima zi a fost organizată o plimbare cu vaporașul, pretext pentru a recapitula ce s-a învățat, apoi s-a pregătit prezentarea comună la care au asistat toți părinții și, în unele cazuri, familia extinsă a copiilor.
Deși grupele de lucru au pornit de la un scenariu comun de derulare a activității, pe parcursul evoluției atelierelor s-au conturat moduri de lucru diferite ca răspuns la categoriile diferite de vârstă. Elevii au fost de fapt implicați într-un parcurs didactic similar celui academic, dar la scară mai mică, în care au reprodus etapele evoluției unui proiect, de la cunoașterea situației în sit, la apropierea de subiect prin prelegeri pluridisciplinare, formularea unui concept, materializarea unei machete suport, implementarea propunerilor pe machetă și susținerea publică a soluțiilor. Grupele de elevi mai mici au lucrat în conturarea propunerilor pe machetele de bază realizate de studenți, generând propuneri atât în spațiul interior, cât și în exterior, în timp ce elevii mai măricei au fost deosebit de dornici de a-și realiza propriile machete, „de dus acasă”.
Experiența comună a grupului didactic care a conlucrat împreună în echipe mixte a generat rezultate deosebite în cadrul atelierului, în baza experienței didactice cumulative a grupei de îndrumători. Considerăm că demersul a arătat faptul că tineri și copii de vârste diferite pot lucra împreună în mod constructiv și pot învăța unii de la ceilalți, colaborarea participanților încadrați în grupe diferite de vârstă realizându-se în mod natural. Copiii au dobândit noțiuni despre ce înseamnă clădiri de patrimoniu și despre meseria de arhitect, fiind fascinați de activitatea de machetare pe care studenții le-au arătat-o pas cu pas. Studenții au învățat că lucrurile pot fi abordate din altă perspectivă, una bazată pe simțuri și imaginație. Interesant de observat este că studenții au devenit mult mai conștienți de anumite detalii pe care nu le-au perceput inițial, din întrebările pe care le puneau copiii și, în plus, s-au simțit mult mai responsabili, nu doar prin faptul de a avea fiecare în grijă un copil, cu care au dezvoltat relații foarte frumoase, ci și din dorința de a nu dezamăgi copiii și colegii, fiind un proiect comun.
Credem că:
Împreună învățăm să avem încredere unii în alții, să formăm cu adevărat o echipă, astfel încât nimeni să nu fie lăsat în urmă.
Împreună realizăm că nu doar cei mari îi învață pe cei mici, ci că avem mult de învățat și noi, cei mari de la copii: învățăm responsabilitatea, spiritul ludic și alt fel de a vedea lumea. E o lume care e privită printr-o lentilă care mărește și dă importanță lucrurilor care poate ni s-au părut banale; o schimbare de perspectivă.
Împreună putem să-i învățăm și pe părinți, nu doar pe copii, să iubească patrimoniul și valorile culturale autentice.

În urma acestor ateliere au rezultat resurse didactice ce pot fi descărcate și folosite de către profesorii din ciclul primar și gimnazial în cadrul săptămânii „Școala Altfel”. În acest format, proiectul „Patrimoniul și apa” aduce o abordare interdisciplinară care corelează noțiuni din domeniul științelor (istorie, geografie, matematică, educație tehnologică, științele comunicării, etc.) cu abilități din domeniul artelor vizuale, într-un proces de înțelegere și argumentare a influențelor dintre mediul natural și cel construit, așa cum sunt ele percepute de către oameni. Mai mult, în urma analizei se imaginează un posibil scenariu de viitor și modul în care acesta poate fi dus la îndeplinire. Activitățile încep cu o vizită la obiectivul de patrimoniu ales pentru a fi studiat. Elevii vor colabora în echipe cu focus pe anumite subiecte – Arhitecții, Detectivii de comori, Geografii, Hidrologii, Istoricii, Reporterii. La finalul etapei de analiză vor juca cu toții rolul Vizionarilor. Fișa profesorului cuprinde date generale, scop, obiective, scenariu, glosar, resurse și indicații pentru fiecare echipă și etapă. La final propunem un chestionar de evaluare a activităților atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Întregul scenariu și conținutul fișelor poate fi adaptat, iar activitățile se pot desfășura pe parcursul uneia sau mai multor zile, în funcție de programul clasei și specificul localității (durata de deplasare pentru vizitarea obiectivului de patrimoniu studiat). Fișele pentru îndrumători și elevi pot fi descărcate și utilizate de către profesori din toată țara în cadrul activităților din săptămâna „Școala Altfel” sau „Școala Verde” - https://www.de-a-arhitectura.ro/ateliere-de-vacanta/
Profesorii din învățământul primar și gimnazial din Timișoara au în mod specific mai multe resurse pentru cele trei obiective de patrimoniu, prezentate pe larg în articolul de pe site: Patrimoniul și apa – ateliere de vacanță pentru copii și tineri – de-a arhitectura (de-a-arhitectura.ro)
A fost generat și un challenge De-a arhitectura pe această temă - „Cu Strop pe Dunăre”,, care se adresează copiilor din toată țara:
https://www.de-a-arhitectura.ro/deaarhitecturaacasa/ https://www.facebook.com/events/1031671108059435 https://www.youtube.com/watch?v=2Q-t8C7gIbo
https://portal.de-a-arhitectura.ro/main/events/693/details?fbclid=IwAR1GknFyj6Xs7VZQXhd8prjRHOxBXLLZ_FPEHWEi9O3YnbwxR2qcq-tTSNE

În concluzie, credem că doar împreună putem învăța să fim mai buni. Și putem face asta prin educație. Și de multe ori, la multe vârste, educația non-formală e mai aproape de oameni și o modalitate prin care se poate crește atașamentul pentru valorile culturale autentice.

Proiect dezvoltat și implementat de Asociația De-a Arhitectura, în parteneriat cu Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Timișoara (FAUT), Muzeul Apei prin Fundația Aquatim și Muzeul Național al Banatului. Proiectul a beneficiat de o finanțare obținută prin concursul de proiecte educaționale al Fundației Alber, prin sponsorul său City of Mara, și de sprijin oferit de Ordinul Arhitecților din România (OAR).