Branding: Istorie și Design în UAUIM

Autor(i):
Director proiect: Georgică Mitrache, profesor, dr. arh, prorector pentru educație și relații internaționale coordonare administrativă, raportare, evaluare și monitorizare.
Echipa: Dragoș Dordea, șef lucrări, dr. arh. (Facultatea de Arhitectură); Ana-Maria Machedon, șef lucrări, dr. arh. (Facultatea de Arhitectură); Vlad Thiery, șef lucrări, dr. arh. (Facultatea de Arhitectură); Ana Opriș, lector dr. arh. (Facultatea de Urbanism); Mihaela Șchiopu, conf. dr. arh. (Facultatea de Arhitectură de interior); Mihaela Lăcraru, asist. dr. arh. (Facultatea de Arhitectură de interior); Răzvan Lăcraru, lector dr. arh. (Facultatea de Arhitectură de interior); Claudia Popescu, muzeograf, dr. în arte vizuale (Centrul Expozițional Documentar); Valentin Popescu, bibliotecar, drd. (Biblioteca UAUIM)
Grafică, expoziție, tehnoredactare, machetare broșură: Elena Dinu, redactor șef (Editura UAUIM); Ina Pusta Loretti, redactor (Editura UAUIM)
Localizare:
România

Comentariul autorului:

“Definirea imaginii unei entități socio-culturale - a unei școli pornește de la înțelegerea evoluției acesteia începând cu primele etape ale înființării ei. Perspectiva asupra istoriei poate fi simplă sau foarte elaborată funcție de rezoluția analizei, de modul în care este prezentat parcursul, momentele şi evenimentele semnificative, relevanța acestora, activitățile curente și atenția acordată cotidianului şi elementelor care dau substanța acțiunilor. Echilibrul ansamblu-detaliu este în egală masură necesar și important pentru înțelegerea parcursului până în zilele noastre și pentru formularea unor direcții de acțiune în etapele următoare.
Societatea contemporană parcurge o perioadă în care, în spațiul public, conținutul nu mai este perceput în integralitatea și complexitatea lui în lipsa unei prezentări și explicitări asociate acestuia sub forma unei imagini care să-l facă vizibil și/sau a unei interfețe care să-i evidențieze înțelesul.
Privit prin această prismă, la scara evoluției școlii, studiul de față apare ca necesar în condițiile în care, prin aportul profesorilor, studenților și absolvenților, "Școala de Arhitectură" din București a devenit un mediu specializat care oferă condiții optime pentru explorare, întelegere și aprofundare, cercetare și performanță în educație, practică şi experimente aplicate în arhitectură, urbanism, arhitectură de interior şi design prezent și apreciat în spațiul european și internațional și cunoscut sub numele "Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu"- București.
În aceste condiții, nevoia de declinare și interogare a imaginii unui trecut care conferă încredere și stabilitate și a unui prezent efervescent în interior și activ în spațiul educațional internațional este cu atât mai necesară cu cât interfața care va asigura vizibilitatea școlii, exprimarea spiritului şi a personalității ei va trebui să se poata adapta la toate categoriile de media din spațiul real sau virtual.
În paginile acestei lucrări sunt prezentate rezulatele cercetărilor de arhivă, investigațiilor și analizelor, sinteze și concluzii parțiale, răspunsuri la întrebări puse și nepuse din interiorul și din afara școlii cu privire la valorile identitare transpuse grafic şi modul în care Școala de Arhitectură a fost promovată de-a lungul timpului cu ajutorul elementelor de design grafic, sub diferitele sale denumiri, de la începuturi până în zilele noastre.
Studiul reprezintă etapa preliminară pentru posibila lansare a unei campanii de branding a UAUIM oferind, în acord cu obiectivele asumate, componente documentare și studii preliminare necesare acesteia.”
Coordonator proiect B:I.D. UAUIM
Proiectul „Branding: Istorie și Design în UAUIM”, acronim B:ID UAUIM, finanțat prin FFSCU-2022-003 domeniul H. Cercetare strategică și dezvoltarea cercetării în UAUIM, finanțat din Fondul pentru Finanțarea Cercetării Științifice Universitare UAUIM 2022, din bugetul Ministerului Educației, continuă demersul de promovare și diseminare a valorilor identitare din Școala de Arhitectură de-a lungul timpului, până în zilele noastre, început anul trecut prin proiectul ScanDip130Arh: ScanDiplome 130 ani de Arhitectură -Scanare și digitalizare fond proiecte de diplomă Arhitectură 1912-1950, integrându-se firesc în seria tematică „Din colecțiile Școlii de Arhitectură”.
În contextul unei concurențe tot mai mari în rândul universităților specializate în domeniul Arhitecturii, Urbanismului și Arhitecturii de Interior, precum și cu ocazia sărbătorii a 130 de ani de la înființarea Școlii Superioare de Arhitectură a apărut necesitatea identificării valorilor identitare, transpuse grafic în simbolistica și signalectica UAUIM, pentru a fi definite, însușite și promovate, ca parte a unei politici de deschidere și adaptare la noile condiții de formare a viitorilor specialiști.
Scopul proiectului a fost realizarea unei cercetări documentare legată de modul în care Școala de Arhitectură a fost promovată de-a lungul timpului cu ajutorul elementelor de design grafic, sub diferitele sale denumiri, felul în care UAUIM este percepută în zilele noastre, care sunt simbolurile care s-au perpetuat, precum și identificarea unor soluții moderne de design grafic și de obiect menite să pună în valoare atât tradiția și continuitatea învățământului de arhitectură, urbanism și design, cât și deschiderea către inovație și industriile creative contemporane.
Proiectul a avut patru obiective generale:
- Valorificarea arhivelor documentare și a publicațiilor de specialitate în vederea identificării simbolurilor identitare ale Școlii de Arhitectură.
- Validarea datelor obținute prin realizarea unui sondaj.
- Fundamentarea necesității realizării unei identități vizuale coerente, unitare pentru facultățile UAUIM, în acord cu valorile și semnificațiile asumate.
- Prezentarea rezultatelor cercetării.
Obiectivele specifice ale proiectului au fost:
- Selectarea unor elemente identitare, integrabile în materialele de promovare online și offline, relevante pentru contextul academic și profesional actual.
- Identificarea diferitelor paliere de comunicare vizuală pe baza documentării istorice, a modului de percepție actuală și a felului în care dorim să fim percepuți în viitor.
- Reperarea valorilor Școlii de Arhitectură (astăzi UAUIM) și a facultăților componente, manifestate de-a lungul timpului, pentru conturarea identității, pe baza unui sondaj.
- Realizarea unei liste de cuvinte cheie relevante pentru valorile și semnificațiile propuse, pe baza rezultatelor sondajelor și a listei de livrabile promovate în cadrul brandului propus.