Palatele Statusului Romano Catolic, str. Iuliu Maniu nr. 1

Autor(i):
Proiectant general: K&K Studio de proiectare S.R.L.
Șef proiect: Arh. Kulcsár András
Proiectant arhitectură: K&K Studio de proiectare S.R.L., Arh. Service Guttmann & Comp S.R.L., S.C. Arh. Service S.R.L. (arh. Kulcsár András, arh. Guttmann Szabolcs, arh, Vezentan Dan, arh. stag. Dan Ioana, arh. stag. Kolozsi Tibor, arh. stag. Poară Laura)
Proiectant structură: Moebius Online S.R.L. (ing. Kis Alpár, ing. Hadi Szabolcs, ing. Biró Csongor)
Proiectant instalații: CSP Proiect Line S.R.L. (ing. Pop Silviu, ing. Pleș Cristian, ing. Jakab Csilla)
Executant: Euras S.R.L.
Foto: K&K Studio de proiectare S.R.L.
Biroul:
K&K Studio de proiectare S.R.L.
Colaboratori:
Expertiză tehnică: ing. Cîmpean Augustin, expert tehnic MPLAT si MC
Studiu biologic: Expert M.C. biolog dr. Livia Bucşa
Studiu geotehnic: Inginer geolog Eugen-Sorin Dan
Studiu de paramente: conf. univ. dr. Rauca Adrian
Localizare:
România, jud. Cluj, Cluj-Napoca
Parametri:
RH: S+P+Mp+2E / Sd: 2698 m2 / Su: 1745 m2 / POT: 89 / CUT: 4.34 / Cost: 780 €/m2

Comentariul autorului:

Amplasamentul studiat este situat în județul Cluj, în intravilanul municipiului Cluj-Napoca, în subzona centrală suprapusă peste nucleul istoric al orașului Cluj-Napoca, făcând parte din incinta fortificată, considerată rezervație de arhitectură.
În anul 1898 au avut loc schimbări urbanistice importante în centrul orașului Cluj-Napoca, cu precădere în jurul bisericii Sf. Mihail și pe latura estică a Pieței Mari, cunoscută sub numele de Piața Unirii. Aceste schimbări au presupus demolarea clădirilor proprietate a bisericii Sf. Mihail, aflate în jurul acesteia, drept urmare administrația locală a despăgubit biserica cumpărându-i două case, cunoscute astăzi drept „casele Radak”. În vecinătatea acestor case, biserica deținea o proprietate denumită casa “Tivoli”, fapt ce a generat cumpărarea celei de-a patra case, situate imediat lângă aceasta de la urmașii familiei Frank Kis.
Pentru o mai bună folosință a proprietăților, administratorul de atunci al bisericii, Groisz Gustav a propus prelungirea străzii Iuliu Maniu (pe atunci aceasta strada mergea pana în str. Trivoli - Bolyai Janos de astăzi, și se numea Szentegyhaz utca) până la piață, urmând ca pe noua stradă să construiască un ansamblu de locuințe de raport, conform cerințelor timpului. Astfel, după deschiderea străzii respective s-au construit “Palatele Statusului”.       
Cu toate că orașul a pierdut în urma acestor demolări case valoroase din renaștere, a câștigat noua stradă, ca fiind cea mai “urbană” a Clujului, cu o configurare unică a fațadelor, simetrică raportat la axul străzii. Astfel, ansamblul creat este compus din șase unități (case de scări), fiecare cu o intrare proprie, în stil eclectic - neobaroc și renaștere - caracteristic arhitectului Alpar Ignac. În 16 septembrie 1899, clădirile au fost predate spre execuție firmei constructoare Hauszmann es Tarsa.
După finalizarea construcției, s-au deschis la parterul acestor clădiri sub vitrine elegante unele dintre spațiile comerciale și de alimentație publice cele mai pretențioase din oraș, iar la etajul ansamblului s-a mutat cercul de lectura Nemzeti Kaszino (Cazinoul National), etc. Etajele au fost destinate locuințelor, însă multe din apartamente au fost închiriate de birouri de avocatură, atrase de poziția privilegiată a celor două palate, considerate cele mai selecte imobile de raport ale orașului.
Imobilul de pe str. Iuliu Maniu nr. 1 P-ța Unirii nr. 30 este în proprietatea Statului Român și în administrarea Consiliului Local Cluj-Napoca.
Ansamblul de palate, unul dintre simbolurile arhitecturale ale oraşului, se ridică în vecinătatea unor monumente istorice de mare valoare precum Palatul Bánffy, Biserica Sf. Mihail, Primăria Veche şi o serie de palate urbane din Piața Unirii și din străzile adiacente. Spre vest se învecinează cu Piața Unirii, fiind parte din frontul estic al acestuia, înspre nord se învecinează cu Palatul Bánffy, spre est cu imobilul de la nr. 3, iar spre sud cu str. Iuliu Maniu.
În prezent accesul auto se poate realiza din Piața Unirii, prin strada I. Maniu, ce este prevăzută cu sens unic spre piața Avram Iancu. Accesul pietonal se realizează direct din strada I. Maniu prin câte o poartă, respectiv gang asociat curților interioare și circulațiile verticale din fiecare imobil. Parterul acestora adăpostesc funcțiuni publice - servicii, comerț și alimentație publică- majoritatea având accesul direct de pe strada I. Maniu.
Profilului străzii I. Maniu: are deschiderea de aproximativ 12 metri, este compus din carosabil și parcări (în total 28 de locuri) pe ambele părți, respectiv trotuare de aproximativ 2 metri, fiind toate asfaltate.
Valoarea și particularitatea ansamblului, construit inițial și utilizat timp de un secol ca imobil de raport cu funcțiuni de comerț și alimentație publica la parter, se datorează unei concepții spațiale unitare și a arhitecturii fațadelor în oglindă față de axul străzii. Cele șase clădiri cu regim de înălțime subsol, parter, mezanin și două etaje, sunt organizate în jurul unor (sau a mai multor) curți interioare, dispuse de-o parte și de alta a străzii Iuliu Maniu astfel, numerele 1, 3, și 5 pe latura nordică, iar numerele 2, 4 și 6 pe latura sudică. Elementele arhitecturale caracteristice sunt cupolele înalte, barocizante, motive caracteristice aparținând perioadei istorismului la clădirile de colț. Fațadele sunt concepute unitar, simetric față de axul străzii, au un caracter monumental, cu o plastică arhitecturală bogat decorată, cu elemente de factură neobarocă și renaștere germană, generând imaginea și atmosfera cea mai “urbană” a Clujului. Curțile interioare sunt tratate mai simplu. Circulația pe orizontală la nivelele etajelor 1 și 2 sunt realizate prin holuri, dar și cursive exterioare (din curțile interioare) care sunt asociate cu accesul în clădire și scara principală.
Intervențiile propuse vizează protecția, conservarea și restaurarea tuturor elementelor monumentului, componente care țin de structura, subansamblurile nestructurale, organizarea spațială, ierarhia spațiilor, materialele folosite, componentele artistice valoroase.