Cenușa - între spirit și materie - zonă experimentală de cultură

Autor(i):
Aluchi Alexandra Mihaela
Alexandra este o tânără arhitect de interior, pasionată de restaurare, care dorește să creeze o arhitectură a simțirii. Aceasta consideră că reutilizarea și reintegrarea monumentelor istorice în viața orașului este primordială pentru a înțelege arhitectura în esența ei.
Fire deschisă noilor provocări și comunicativă, a ales să restaureze, să reabiliteze și să refuncționalizeze Ansamblul Cenușă pentru a deschide orizonturile atât percepției în legătură cu arhitectura funerară și atipică cât și a legăturii dintre om-artefact-oraș.
Îndrumători:
Coordonator diplome: Conf.dr.arh. Oana Diaconescu, Conf.dr.arh. Ștefania Ruse, Prof.dr.arh. Tomnița Florescu, Lect.dr.arh.int. Mihaela Lazăr, Lect.dr.arh. Cristina Maria Chira, Lect.dr.arh. Daniel Nicolae Armenciu, Asist.dr.arh. Pietro Dorissa,Lect.dr.arh. Justin Baroncea, Asist.dr.arh.int. Roxana Mitarcă.
Consultanță de specialitate: Lect.dr.arh. Ana Maria Mortu, Lect.dr.arh. Monica Mureșan, Asist.dr.arh. Raluca Trifa, Lect.dr.ing. Vlad Petrescu, Lect.dr.ing. Alexandru Iatan
Universitatea:
Universitatea de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu" București
Facultatea:
Arhitectură de Interior secția Arhitectură de Interior
Localizare:
România
Parametri:
RH: S+P / Sd: 830 m2 / Su: 710 m2 / POT: 18 / CUT: 0.24

Comentariul autorului:

Tu mi-ai rezultat drumul
Extinderea Ansamblului Cenușa.

Acest concept a luat naștere după studierea principiilor restaurării lui Camillo Boito. Fiind vorba de un ansamblu monument istoric, Alexandra a înțeles necesitatea aplicării principiilor unei restaurări corecte.
Drept urmare, respectul purtat ansamblului studiat a rezultat forma aleasă pentru intervenție. Adosarea la clădirile monument clasa A este una cât mai minimală, deoarece se dorește conservarea patrimoniului național.
Totodată, acest ansamblu este gândit ca un traseu inițiatic. Datorită poziționării sale în raport cu centru Bucureștiului fiind aflat la confluența sectorului patru cu zona centrală, acesta constituie o punte fundamentală în dezvoltarea culturală a orașului. Traseul este unul inițiatic pentru omul cotidian atunci când acesta ajunge prima dată în extindere. Trecând de recepție individul ajunge în zona memorialului pentru cele 45 de victime ale Revoluției care au fost aduse aici și arse pentru mușamalizarea situației, urmând ca mai apoi să ajungă în zona de muzeu pentru a descoperi arhitectura funerară. Zona cu care se încheie circuitul este o mărturie a existentei, fiind făcută pentru urnele extrase din camerele crematoriului. Continuarea acestui traseu se va face din partea inferioară a columbarului. Subsolul cât și parterul sunt parte din circuit, constituind o zonă de muzeu pentru urne iar etajul acestuia devine o zonă de cercetare cu circuit închis. (astrologie, fizică cuantică, numerologie, reiki și radiestezie).
Circuitul propus nu se adosează la punctul de interes central, Crematoriul, care este cap de perspectivă pentru sfârșitul traseului și care este transformat în spațiu de performing arts și expunere.
Ansamblul beneficiază și de o zonă verde extinsă, un parc propriu care se contopește perfect cu Parcul Tineretului.