Minimarket ABC

Autor(i):
Alex Todirică
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Revoluția din ‘89 instaurează în România democrația peste o națiune a căror porniri antreprenoriale au fost înăbușite câteva generații la rând. Peste noapte moștenesc capitalismul pe care îl manifestă sub forma unui antreprenoriat primitiv, agresiv și lipsit de reguli, care rămâne baza pe care se dezvoltă până în prezent. Liberalizarea pieței apare într-un mediu construit lipsit de posibilitatea de a asigura necesarul de spații comerciale pentru un flux mare de „patroni”, care pe fondul unei legislații deficitare convertesc apartamente de la parter în spații comerciale după bunul plac.
Minimarket ABC* documentează aceste spații hibrid din Timișoara, care în același timp completează funcțional și alterează estetic mediul urban prin contradicții formale, alcătuind o identitate vizuală specifică pentru România. Imaginile prezintă structuri de legătură (complexe sau simple) între stradă și interior, o interfață pentru clienți, care poate sau nu să reflecte calitatea serviciilor oferite. Libertatea de exprimare estetică crează astfel tipologii accidentale prin soluții formale multiplicate din dorința de validare a unui statut superior, puțin mai bun ca al concurenței. Aceste spații evoluează constant, de la proprietar la proprietar, suferind modificări de „înfrumusețare” pentru a deveni o extensie a personalității proprietarului, iar de multe ori poartă urme ale încercărilor eșuate până acum.

*Minimarket ABC este o denumire generică foarte populară de magazin alimentar de cartier care în teorie comercializa orice produs (de la A la Z), până la apariția supermarketurilor în România.