Casă de vacanță la Sinaia

Autor(i):
Malina Oncescu, adresă: oraș Topoloveni, județ Argeș, strada Blocurilor, număr 22, telefon: 0721017978, e-mail: oncescumalina@gmail.com
Universitatea:
Universitatea de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu", București
Facultatea:
Facultatea de Arhitectură de Interior
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Proiectul casei de la Sinaia se bazează pe fundamentul unui principiu esențial in viața cotidiană, anume legătura sacră cu natura în corelație cu vremurile actuale în care trăim. Casa este amplasata vis-a-vis de gara din Sinaia, pe strada Valea Rea, nr.7, există un singur drum de acces pe sub pod, iar pentru a ajunge în oraș trebuie folosită masina, altfel nu se poate trece. Analiza spațiului de amenajat constă în propunerea beneficiarilor în concordanță cu necesitățile lor: au dorit o casa pe care să o poată închiria prietenilor și turiștilor în timpul sezonului de ski, sau atunci cand ei nu se află la locație, denumind-o drept casă de vacanță. Beneficiarii își doresc un spațiu aerisit, fără foarte multe detalii, fără să aibă senzația de spațiu personal, ci să fie strict de vacanță. Amplasamentul casei ajută la implementarea acestei idei, deoarece se află foarte aproape de natură, de pe veranda casei se poate observa peisajul natural plin de brazi, integrând astfel cerințele beneficiarilor perfect în ansamblu, dezvoltând o casă de vacanță aproape de padure, într-un mediu natural și liniștit, lipsit de aglomerația și zgomotul orașului. Natura se referă la viață în esență, ea este înțeleasă și explicată de altfel de mulți arhitecți renumiți, printre care Frank Lloyd Wright. Principiile arhitectului de proiectare constau în simplitate, anume compartimentare minimală, încăperile fiind divizate prin elemente ce sugerează diferența de funcționalitate. Un alt principiu al său de bază este cel de a pune cerințele beneficiarilor pe primul loc, iar mai apoi intervine alegerea unui anumit stil arhitectural.
Am propus stilul Wabi Sabi, ce reprezintă asemănare între minimalism și scandinav – rustic . Pare a fi un stil imperfect, dar intim și econom, simplu și cu gust, actual, care reușește să vorbească pentru un public larg. Este un stil care nu devine deloc personal, vorbind strict de cerințele beneficiarilor. Frumusețea acestui concept duce către latura lăuntrică a sinelui interior, atinge budismul in zonele coordonatoare, ce atestă în esență de fapt acceptarea cu sinele, cu natura, cu tot ce ne înconjoară, astfel se crează o atmosfera atemporală, cum ar spune beneficiarii de vacanță, unde totul pare a fi de neatins. Un principiu interesant al stilului ales este de fapt în esență acceptarea ciclului natural de trecere efemeră și inevitabilă a timpului, ceea ce conduce la ideea de acceptare atât interioară, cât și exterioară, cu cei din mediul înconjurător. Stilul minimalist pe care îl reprezintă ne duce în esența vieții, anume faptul că nu avem nevoie de foarte multe lucruri să găsim liniștea într-o amenajare, din contră, se atestă faptul că spațiile aerisite fără prea multă încărcătură prin obiecte decorative, diferite mixuri de materiale, ne liniștește psihicul și ne eliberează de stresul acumulat după o zi plină de muncă. Datorită stilului ales, pe partea de finisaje am înclinat către materiale naturale, pentru pardoseală am folosit vopsea decorativă cu efect de beton industrial în toată amenajarea, iar pentru mobilier am folosit în special esențe de lemn masiv și marmură de Carrara. Întregul cadru nu cuprinde materiale grele, nici mobilier încărcat decorativ, astfel se păstrează ideea de mobilier minimalist. Vorbind de zona bucătariei open-space cu livingul, am integrat marmura albă atât ca blat si placare pentru
bucătărie, dar și pentru șemineul din living, acesta continuându-se cu o banchetă din lemn care se întinde pe zona ferestrei, astfel se crează o zonă de șezut lângă șemineul pe bioetanol. Un alt material utilizat este lemnul masiv pentru fronturile bucătăriei. Zona de servit masa a fost gândită în funcție de necesitățile unei zone de bar, datorită faptului că în Sinaia turiștii vin să viziteze, nu să gătească sau să servească cina la cazare. În ceea ce privește decorul wabi sabi, design-ul tablourilor simple este cheia, cum ar fi tablourile abstracte în nuanțe pământii, sau diferite decorațiuni din materiale textile sau naturale. Pereții nu trebuie să aibă unghiuri drepte perfecte, iar vopseaua nu trebuie să fie uniformizată, deoarece nu se caută perfecționismul în acest stil, tocmai faptul că este imperfect îl aduce la un alt nivel de apreciere, pentru că desi totul pare dezorganizat, de fapt la mijloc se află un echilibru foarte ușor de stăpânit .Zona de conversație, anume livingul, a fost gândit ca un divan, cu o canapea confortabilă favorabilă în cadrul discuțiilor lungi datorită materialului confortabil din care este făcută, alături de doua obiecte icon Groovy Chair, ale designerului de interior Pierre Paulin. Dormitoarele din amenajare sunt gândite în două tipuri, anume o cameră conține pat matrimonial, iar cealaltă paturi de o persoană, având posibilitatea de a fi alăturate în cazul în care există cerințe. Camerele au fost gândite ca fiind asemănătoare vorbind de estetică. Tăblia din zona paturilor de o persoană a fost gândită să formeze un joc de potriviri atunci cand acestea două se apropie, formând tăblia patului din dormitorul matrimonial de altfel la final. Pentru corpurile de iluminat am mers pe același fir roșu, anume corpuri de iluminat din in împletite, în zona de living ca punct vizual am folosit un corp suspendat în forma unor crengi de copac ramificate, altfel zona de bar este iluminată strategic, iar atunci când se servește o gustare, lumina este dispusă benefic atât pentru ochiul uman, cât și pentru iluminarea corespunzătoare a blatului. Vorbind de cromatică, am mers foarte mult pe culori neutre, care să nu aibă o încărcătură sau un impact prea mare vizual. Pe lângă iluminatul artificial, cel natural joacă un rol foarte important într-o amenajare pe stilul wabi sabi, astfel modelul wabi sabi este un stil care nu seamănă în mod special cu medii prea luminoase. Prin urmare sunt excluse corpurile de iluminat puternice sau la puncte de lumină prea intruzivă: lumina în camera de zi trebuie să fie difuză, discretă. Prin lămpi cu linii curate și abajururi se poate crea atmosfera perfecta. Mobilierul pentru depozitarea hainelor în ambele camera este susținut de un rol funcțional, anume suportul tip banchetă pentru valize, pe care am aplicat suporți metalici pentru protejarea lemnului în timp, fără ca acesta să se uzeze de la diferitele bagaje ce vor fi susținute. Amplasarea mobilierului în întreaga amenajare a urmat strict nevoile si funcționalitatea, fără alte elemente decorative inscripționate, rezultând piese de mobilier cu linii clare, constituite din materiale naturale, predominant fiind lemnul, însă acestea pot fi utilizate în structura lor naturală, organică, cu imperfecțiuni datorate de uzura din timp a materialelor. Vorbind de zona băii, camera nu permite o spațiere extinsă, detaliată, de altfel am gandit în scop utilitar, poziționând un duș pe toată latura peretelui cu bucătăria, pentru lavoar am ales să utilizez lemnul de tec, ca o bucată de blat având o durabilitate de până la 25 de ani la contactul cu apa, fiind cel mai rezistent tip
de lemn.Plantele naturale își găsesc cu ușurință locul într-un astfel de interior și apropie relația interiorexterior. Hârtia, bumbacul, inul și lâna completează paleta de texturi naturale prezente.
Stilul ales mi-a indus ideea de acceptare cu sinele, de acceptare a imperfecțiunilor și de punere a acestora în evidență, pentru că în natura noastră ca oameni nu suntem perfecți așa cum ne-am dori, desi eforturile sunt mari, iar costul este stresul exagerat care poate conduce la multe alte probleme de sănătate, de altfel, o respirație în natură, poate îmbunătății semnificativ gândurile și să reducă semnificativ șansele de îmbolnăviri pe fond de stres. “Wabi sabi este un stil inspirat din budism, anume predarea a trei mărci ale existenței, precum impermanență, suferință, și goliciunea sau absența naturii de sine.”