Regenerarea traseului de cale ferată și a zonelor industriale - București Vest

Autor(i):
Reona Vulpe
Localizare:
România, București

Comentariul autorului:

În ultimii ani creșterea indicelui de motorizare a afectat dramatic modul în care ne organizăm viața și utilizăm terenul din jurul nostru.
Zona industrială şi calea ferată, din Vestul Bucureștiului, pot fi subiectul unei operațiuni ample de urbanism. Este o zonă care nu se va reînnoi de la sine și este necesară revitalizarea acesteia prin efortul cooperativ al municipalităților, proprietarilor și a altor actori urbani. Principiul orașului compact a stat la baza proiectului, astfel s-a propus o zonă cu mixitate funcţională care să fie susţinută de un spaţiu public de calitate, ce promovează deplasările blânde iar împreună duc la creşterea calităţii vieţii, la crearea unor comunităţi sustenabile dar şi promovarea unei dezvoltări economice durabile.
Procesul de regenerare urbană a zonei va fi realizat etapizat în funcţie de prioritățile şi posibilitățile de transformare ale zonei. Cum accesibilitatea unui teritoriu reprezintă un motor de dezvoltare a zonei, astfel mobilitatea devine un catalizator al acestei operaţiuni. În faza iniţială a proiectului se va realiza nodul intermodal în zona de Vest a Bucureștiului. Acesta va reduce traficul de pe Iuliu Maniu prin realizarea unor parcări de tip Park&Râde care vor filtra fluxul de mașini din zonele rezidențiale. Acest lucru posibil prin intermediul implementării politicilor de parcare la nivelul orașului. Astfel, locuitorii din zonele suburbane vor fi descurajați să utilizeze automobilul în București. Se va realiza conversia liniei de cale ferată într-o linie de tramvai, ce va conecta două noduri importante la nivelul orașului Gara Progresul și Gara de Vest. În acelaşi timp se va amenaja coridorul verde ce va promova deplasările pietonale şi ciclabile şi va crea micro-spații de socializare. În etapa a doua a operațiunii se va contura zona din proximitatea zonei centrale şi vor insera funcțiuni cu rol de centralitate precum și amenajarea spațiilor publice. În etapa a treia se vor regenera zonele industriale aflate în proximitatea zonelor de locuire şi transformarea acestora în dotări specifice unui cartier cu densitate mare de locuitori. În acest sens se va crea o centralitate de cartier cu dotări culturale şi zone de petrecere a timpului liber. În ultima etapă se va dezvolta zona cuprinsă între Strada Valea Cascadelor şi Centura Bucureștiului, aceasta este ultima care se va transforma din cauza caracterului pe care îl are astăzi şi necesitatea unui timp mai îndelungat de relocare a activităților existente.
Oraşul compact – dezvoltat în jurul transportului public, mersului pe jos şi ciclismului – este singura formă urbană durabilă. Cu toate acestea, pentru a creşte densitatea populaţiei şi a promova deplasările blânde pe scară largă, un oraş trebuie să amplifice cantitatea de spaţii publice atractive şi bine proiectate, la scară umană, durabile, sănătoase, sigure şi pline de viaţă.

zoom in zoom out fit height fit width close panel