Lahella Sauna Publica

Autor(i):
Cristian Marian Stoian
Localizare:
Finlanda, Helsinki

Comentariul autorului:

Proiectul nu urmărește o interpretare a unei teme date, ci mai degraba o înțelegere a locui ales, din care a rezultat tema și ulterior proiectul. Voi începe totuși cu o simplă enunțare a unor princiipi cu care am operat, le voi numii unelte. APROPRÍA, apropriez, vb. I. Tranz. . A-și însuși un lucru (străin). . A face ca un lucru să fie potrivit pentru un anumit scop,și îl folosesc în sensul însușirii unor calități ale unui loc, un fel de „a-sălășlui-în”care mai departe înseamnă „faptul-de-a-sălășlui-în”nși așa cum spune Martin Heidegger în „Ființă și Timp” : „numim felul de a fi al unei ființări care este „într-o” alta, precum este apa „în” pahar și haina „în” dulap.
Locul ales pentru proiect este zona Spitalui de boli mintale Lapinlahtie, Helsinki FIN, un loc ales cu grijă de Arhitecrul Carl Ludvig Engel. Izolarea proiectată a lui Engel dincolo de marginea orașului în 1837, este o „heterotopie de deviație” conform teoriei lui Michel Foucault, în care comportamentul indivizilor prezintă o deviație de la normal. Într-o heterotopie nu poți să pătrunzi decât cu o anumită permisiune și numai o dată ce-ai săvârșit un anumit număr de gesturi. Există, de altfel, heterotopii consacrate în întregime acestor activități de purificare, purificare jumătate religioasă, jumătate igienică, ca în hammam-urile musulmanilor, sau purificare aparent pur igienică, ca în saunele scandinave.”
Exemplul unei saune scandinave prin purificarea aparent pur igienică face subiectul unui spațiu heterotopic. Astfel, funcția proiectului se dorește a fi o saună publică în care o heterotopie îi ia locul altei heterotopii, heterotopia de tip purificare ia locul heterotopiei de deviație și astfel orașul câștigă încă un loc public.
Clădirea spitalului urmează principii caracteristice clasicismului, de la spațialitate la tectonică și axialitate. Aceste principii au rolul de a anunța o compoziție caracteristică locului. Astfel putem spune despre ordinea clădirilor că urmează două reguli. O regulă este cea a compoziției clasice, a subordonării la axul principal de simetrie al clădirii, iar cealaltă regula, mai degrabă ca inexistentă, a clădirilor anexe ce par să plutească în jurul clădirii principale dar fără să se subordoneze axialității ei. Compoziția a fost prilejul și fundamentul căutării locului de așezare a propunerii care să se poată supună acestor reguli. Astfel pot spune ca M. Foucault a dictat programul, și prin felul în care Carl Engle și-a facut loc prin așezarea clădirii și a limbajului arhitectural și impreuna cu tradiția saunei pe care omul nordic o duce adânc cu el, m-au sedus în a alege astfel locul și tema.

zoom in zoom out fit height fit width close panel