Scenografie pentru „Uciderea ritualica a lui Gorge Mastromas” de Dennis Kelly

Autor(i):
Irina Moscu
Localizare:
România, jud. Bihor, Oradea

Comentariul autorului:

„Ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-și pierde sufletul?”
Piesa lui Dennis Kelly ridică o problemă legată de moralitate, extrem de relevantă în contextul politico-social autohton și nu numai. Într-un sistem capitalist dur şi necruţător, în care bogăția și puterea sunt la mare preț, iar lăcomia este ridicată la rang de valoare și recompensată, începe să se contureze din ce în ce mai clar ideea că bunătatea ar putea fi de fapt lașitate. Așadar, piesa ne propune o incursiune în viața unui om integru care îşi pierde reperele şi se transformă într-un oligarh corupt.
Conceptul decorului a plecat de la nişte teme repetitive ale textului : apartenenţa personajului principal la o organizaţie secretă, ideea de ierarhie şi putere, pasiunea lui Gorge pentru motociclete şi albia unui lac, un loc cu valenţe vindecătoare pentru acesta. Astfel, decorul sintetizează şi abstractizează aceste lucruri, transformându-le în cadrul pemanent în care se petrece acţiunea.
Decorul este un spaţiu pe cât de simplu, pe atât de funcţional, practic şi versatil – când birou, când cameră de hotel, când lac cu ponton, când casa personajului principal.
Cuva albă e simbolul lacului, locul unde Gorge se întoarce mereu pentru a se regăsi. Pe pereţii cuvei va curge sânge atunci când Gorge îşi omoară fratele şi îl aruncă în lac, transformând astfel un loc sacru, pur, într-unul blestemat, otrăvit.
Corpurile de iluminat aplicate pe pereţi seamănă cu un cap de drac al cărui coarne sunt ghidoanele de motocicletă, amintind atât de pasiunea lui Gorge pentru motociclete dar şi transformarea sa radicală într-un personaj negativ.
Masa şi corpurile de iluminat cu neoane preiau simbolul triunghiului ( compas, piramidă) amintind tot de o organizaţie secretă.
Canapeaua e un obiect modular care se conformează în fiecare scenă diferit, răspunzând diferitelor nevoi ale textului.
Două ecrane cu imagini captate live, individual din două unghiuri diferite, completează pentru fiecare grup de spectatori ceea ce lipseşte din câmpul lor vizual. Prim-planurile contribuie decisiv la experienţa spectatorilor, amplificând expresiile şi trăirile protagoniştilor.
Costumele personajelor sunt uni, în culori tari, alegerea culorii având intenţia de a ierarhiza puterea şi rolul personajelor în scenă.

zoom in zoom out fit height fit width close panel