
Comentariul autorului:
Lucrarea de față este o reabilitare și o reconfigurare extinsa a unei case existente în stil florentin-maur. Un stil des întâlnit în Bucureștiul interbelic, la case și imobile de apartamente de o calitate ridicată a expresiei arhitecturale, dintre care cele mai frecvente elemente sunt: tencuiala de calcio vecchio stropită sau amprentată, coloanele cu fus răsucit și capitel floral, care acompaniau arcadele sau ferestrele, golurile în arc in plin cintru, arc gotic frânt, consolele cu contraforți și glafurile proeminente.
În acest caz, casa era configurată majoritar pe nivel parter, un mic subsol și parțial mansardă, cu pod, plafoane destul de joase și spații modeste. O casă construită în mai multe etape, cu adăugiri și modificări, ceea ce a condus la o incoerență spațială și de limbaj pe alocuri, multe compartimentări, dar și probleme structurale. În curte se mai aflau un foișor și un garaj.
Beneficiarul, venind din zona creativă din industria filmului, a contribuit cu tot ce e necesar pentru a construi o relație de dialog, respect și libertate. Atât detaliile casei, materialele, cât și lumina naturală și cea de seară au jucat un rol esențial în asumarea rezultatului și a investiției pentru el. Beneficiarul a acceptat și renunțarea la anumite suprafețe (precum podul de peste sufragerie și peste seră și anumite anexe, precum garajul), cu înțelegerea că acestea sunt în beneficiul proiectului, iar acest lucru a oferit posibilitatea de a lucra cu verticalitatea și înălțimea spatiilor interioare.
Provocarea proiectului a fost reintegrarea arhitecturii originale, cu detalii și materiale specifice, într-o clădire complet reconfigurată la interior și parțial la exterior, modernă, în care tehnologia și funcționalitatea susțin spațialitatea. Procesul a fost unul de lungă durată, proiectul debutând în 2019, și a implicat 3 autorizații de construire: 2 pentru corpul principal și una pentru extinderea foișorului și construirea pasarelei. Volumul principal a fost extins pe verticală, ferestrele cu arcade au pierdut parapetul, iar fereastra de la stradă a fost reconfigurată pentru a primi mai multă lumină de la răsărit.
Reconfigurarea spațială a fost necesară pentru reorganizarea funcțională și pentru a aduce amploare și lumină spațiilor. Prin aceasta, am creat două spații majore pe verticală — orangeria și sufrageria — ele devenind și spațiile de locuit cele mai reprezentative ale casei, la care se adaugă livingul și foișorul din exterior.
Spațiul sufrageriei este traversat de o cursivă metalică în care ajunge scara principală și care facilitează legătura între cele două dormitoare ale casei. Zona matrimonială se află în spatele casei, iar dormitorul, suprapus peste foișor, se accesează printr-o pasarelă metalică suspendată și vitrată pe o latură, între cele două corpuri de clădire. Astfel, etajul este privat, însă cu conexiune vizuală către toate spațiile de zi și către exterior. Dacă spațiile principale conțin lumina ca element central, băile sunt realizate în antiteză, cu materiale închise la culoare și lumină dozată. Lumina a fost un subiect principal al amanajarii si o cerinta aparta a beneficarului. Relatia cu lumina naturala si captarea ei in interior astfel incat si psatiile cu monoorientare sau lumina indirecta sa pot fi iluminate pe tot parcursul zilei si a anului. Iluminatul de seara cauta sa ofera mai degraba o ambianta fara sursa de lumina directa, lumina este dimabila si configurata in diverse scenarii.
Amenajarea interioară se rezumă la puține materiale specifice perioadei de construire a casei, în special mozaicuri, parchet, metal, piatră și gleturi ori tencuieli decorative, în câteva locuri beton aparent sablat, iar la exterior mozaic și mozaic spălat. Tencuiala de var amprentată a fost refăcută pe toate fațadele și în interior, în orangerie. Tâmplăria a fost proiectată special pentru această locație, din profil de oțel cu rupere de punte termică.
Grădina exterioară continuă limbajul casei prin plante specifice mediteraneene iar curtea imbratiseaza cerul printr-o oglindă de apă.