Ana si copiii

Autor(i):
Sef proiect: Elena Dragu
Echipă de proiect: Elena Dragu, Radu Matei, Maria Fofirca
Colaboratori: Sabina Iancu, Denisa Dragnea, George Dinu
În colaborare cu: Erigo Engineering, Popp si Asociatii; MEP / Maestro Proiect Design, Instaltek Project; sisteme de inchidere speciale / Techwise Engineering
Execuție: Esentis, Goldbach Construct, H.I.T & COLD Instal
Sisteme de gips-carton oferite de @siniatromania
Izolație din Heraklith Tektalan prin @knaufinsulationro
Sisteme din policarbonat Gallina prin Kadra

Poze interior: Radu Matei
Poze exterior: Daniel Colibaba
Localizare:
România, București
Parametri:
RH: P+2E / Sd: 1653 m2 / Su: 677 m2 / POT: 24 / CUT: 0.60

Comentariul autorului:

Ana și copiii – Arhitectura ca sprijin pentru educație

Implicarea noastră în proiectul „Ana și Copiii” a început în 2016 și, de atunci, am fost alături de echipa ONG-ului omonim, susținând constant demersul și efortul lor de a construi un centru de zi dedicat nevoilor educaționale ale copiilor proveniți din medii defavorizate. Proiectul s-a dezvoltat organic în jurul unui ideal comun: acces egal la educație și formarea unui spațiu sigur, care să încurajeze dezvoltarea personală, învățarea și spiritul comunitar.

Arhitectura acestui centru reflectă tocmai această misiune: creează un cadru funcțional și empatic capabil să susțină o paletă variată de activități educaționale, recreative și sociale. Tema principală a fost conceperea unui spațiu educațional flexibil, care să acomodeze atât procesele zilnice de învățare, cât și nevoi complementare precum alimentația, odihna, interacțiunea cu voluntarii sau organizarea de evenimente comunitare.

Spațiul principal – o agora interioară deschisă pe verticală și orizontală – structurează întreaga clădire. Aici au loc mesele în comun, atelierele, serbările și întâlnirile cu părinții. În jurul acestui nucleu se organizează sălile de clasă, camerele de odihnă, biblioteca și birourile administrative, toate cu relații directe, vizuale și funcționale, cu centrul clădirii. Această deschidere susține sentimentul de apartenență, vizibilitate și continuitate – valori esențiale în formarea unei comunități.

Un alt aspect important a fost crearea unei legături dinamice între interior și exterior. La fiecare etaj există spații exterioare în prelungirea sălilor, gândite pentru a stimula contactul cu natura și diversificarea activităților. La parter, cele două terase principale – una extinzând zona centrală, cealaltă sălile pentru copiii mici – se deschid complet către grădină. La etajele superioare, terasele devin introvertite, orientate spre sine și spre cer.

La etajul 1, o curte interioară protejată este decupată în mijlocul clădirii și se continuă vertical cu o terasă pentru spectacole, prevăzută cu gradene perimetrale și panouri translucide din policarbonat. Cele două terase suspendate sunt mai degraba niste „camere exterioare” – spații definite, de exprimare și socializare, care completează interiorul.

Arhitectura clădirii este una a transparenței și incluziunii. Fațadele sunt ritmic perforate, cu deschideri generoase, tratate ca tablouri. Fiecare gol este accentuat de rame decorative ce sporesc expresivitatea și transformă percepția asupra spațiului. Acoperișul, tratat ca a cincea fațadă, integrează fâșii de policarbonat ce filtrează lumina zenitală difuză, contribuind la o atmosferă calmă.

La interior, paleta cromatică este stratificată vertical: verdele de la parter evocă grădina, rozul somon de la etajul întâi stimulează comunicarea si dinamica, iar albul ultimului nivel amplifică lumina și liniștea. Compoziția cromatică susține ideea unui spațiu deschis, dar cald și protector – un loc în care copiii se simt în siguranță și liberi să exploreze.

Proiectul a fost realizat pro-bono, ca expresie a convingerii noastre că arhitectura poate deveni un catalizator al schimbării sociale. „Ana și Copiii” nu este doar un centru educațional, ci un ecosistem construit în jurul ideii de grijă, incluziune și speranță. Arhitectura participă activ la procesul de transformare al copiilor și comunității – oferindu-le, zi de zi, un cadru în care pot învăța, crește și visa.