Open Waterways 2025

Autor(i):
Coordonatori de proiect: Cezara Matei, Alexandra Mocioiu, Alexandru Roșu, Dragoș Pungă
Colaboratori:
Colaboratori:

Concursul de soluții ,,Kit de campare și cercetare pe Insula Șimian"
Juriu: conf. dr. arh. Ștefana Bădescu, urb. Ute Meyer, arhg. Victor Bunoiu, dr. arh. Cristian Bădescu, dr. arh. Alexandru Fleșeriu

Coordonatori inventariere a pietrelor funerare strămutate: rest. Ana Chiricuță, arh. Andreea Pop, Laurențiu Marian Angheluță

Participanți la școala de vară: Ioana Mândru, Mara Șandru, Andreea Petre, Ilinca Sofa, Raluca Marin, Damian Radu -Theodor, Alexandru Alina, Cătălina Moisă, Noemi Bagoly

Specialiști invitați- tuturi ghidate și prezentări: rest. Călin Bîrzu, arhg. Victor Bunoiu, arhg. Felix Marcu, arh. Raluca Grama, dr. arh. Irina Iamandescu
Specialiști prezenți la masa rotundă: arh. Raluca Munteanu, dr. arh. Irina Iamandescu, dr. arh. Ilinca Păun Constantinescu, dr. arh. Ștefana Bădescu, dr. arh. Anca Majaru (moderator)
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Open Waterways 2025 a avut ca scop reconectarea falezei și a insulei Șimian de orașul Drobeta-Turnu Severin printr-o serie de activități care au combinat cercetarea, educația non-formală și implicarea comunității locale.

Două săptămâni de activități au fost gândite ca o școală de vară extinsă, în care patrimoniul industrial, arheologic și natural a devenit cadru pentru experimente arhitecturale, tururi ghidate, mese comunitare, ateliere și evenimente culturale, în care participanții înscriși la apel au fost implicați în întreg procesul de organizare. Scopul acestui tip de abordare a fost dorința de a încuraja și alți tineri din domeniu să își croiască propriile proiecte în care cred.

Proiectul a debutat cu o școală de vară interdisciplinară, unde participanții, studenți la arhitectură, au pus în practică rezultatul concursului de soluții pentru un „Kit de Campare și Cercetare pe Insula Șimian” - o infrastructură modulară, transportabilă pe apă, capabilă să sprijine explorarea și documentarea insulei fără a afecta ecosistemul.

În primele 3 zile a fost realizată o inventariere a stelelor funerare turcești strămutate de pe insula Ada-Kaleh, alături de specialiști în domeniul conservării și restaurării: rest. Ana Chiricuță și arh. Andreea Pop. Au fost consultate planurile de transmutare realizate în anii ‘70, și a fost documentată starea de conservare. În final, a avut loc un workshop de fotogrametrie realizat de Laurențiu Marian Angheluță, tehnică ce urmează a fi folosită în continuare în procesul de cercetare a ansamblului.

Cea de-a doua fază a școlii de vară a constat în construirea Kitului de campare și cercetare, realizat de voluntari în colaborare cu meșteri sudori și tâmplari ai Șantierului Naval. Spațiul de lucru a fost organizat chiar în incinta ansamblului vechi, dar și într-un fost sediu al Băncii BCR din Drobeta-Turnu Severin. În acest fel, ambele spații au devenit active și folosite- un exercițiu foarte util ce a devenit treptat cât mai vizibil locuitorilor, cu scopul de a crea un precedent.

Atelierul de debitare și asamblare a pieselor metalice și de lemn a funcționat în paralel cu un atelier de prelucrare a textilelor din proiect, coordonat de echipa câștigătoare.

Cele două săptămâni s-au încheiat cu o serie de evenimente ce au conectat cele patru puncte descrise mai sus, spații adesea percepute ca periferice sau inaccesibile. Timp de trei zile, patrimoniul dunărean a fost activat prin tururi ghidate cu specialiști, o masă rotundă cu actori locali, ateliere și activități pentru copii, expoziții în 3 locații, proiecții de film și concerte, toate cu acces liber pentru public.

Ziua de vineri, 8 august, a fost dedicată Șantierului Naval Severnav, unul dintre cele mai importante repere industriale ale orașului. În prima parte a zilei a avut loc o masă rotundă cu specialiști în patrimoniu și actori locali, un tur ghidat al clădirilor istorice împreună cu foști angajați ai șantierului și o expoziție despre viitorul patrimoniului industrial. Artistul Matei Udriște a coordonat un atelier de legătorie și colaj pentru copii, iar arhitecta Darya Akhrameika, rezidentă a proiectului „Reclaiming Post Industrial Futures” (curatoriat de Ilinca Păun Constantinescu), a organizat o masă comunitară și un atelier interactiv. Seara s-a încheiat cu proiecția filmului „Balanța” (1992) la Hangar, în cadrul Caravanei 9.

Ziua de sâmbătă, 9 august, a avut ca temă Piciorul Podului lui Traian, monument UNESCO și simbol al legăturii istorice dintre Drobeta și fluviu. Turul ghidat al intervențiilor de restaurare a fost condus de restauratorul Călin Bîrzu, împreună cu arheologul Victor Bunoiu. Discuția a fost urmată de o prezentare publică despre programul LIMES și despre statutul UNESCO, susținută de arheologul Felix Marcu și arhitecta Raluca Grama. Ziua s-a încheiat cu un picnic comunitar și o proiecție de film pe malul Dunării, în imediata vecinătate a monumentului.

Duminică, 10 august, publicul a descoperit Insula Șimian și ruinele cetății Ada Kaleh, strămutate în anii ’70. În prima parte a zilei, primul grup de participanți a ajuns cu caiacele la cetate, într-un tur ghidat care a inclus prezentarea primului prototip de „Kit de Campare și Cercetare”, realizat prin concursul de arhitectură „Leave No Trace”. Acest kit modular, transportabil pe apă, a fost gândit ca infrastructură minimă pentru cercetare și locuire temporară tuil, de asemenea, drumeților ce parcurg Via Transilvanica.

Seria de evenimente s-a încheiat la Fântâna Portului,
unde au fost prezentare concluziile celor două săptămâni, urmate de un concert în aer liber.


Proiectul Open Waterways a fost finanțat de Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul de Arhitectură, în parteneriat cu Consiliul Judetean Mehedinti, Apele Române Jiu, Poliția de Frontieră MH, Primaria Municipiului Drobeta Turnu Severin, Primăria Comunei Șimian, Șantierul Naval Severnav, Arhivele Naționale Mehedinți, Muzeul Regiunii Porțile de Fier, Palatul Culturii Theodor Costescu, Institutul Național al Patrimoniului, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Marina Ada-Kaleh, Atelierul Non-Formal de Planificare Spațială, Asociația Make Better (MKBT), cu implicarea Tasuleasa Social și Via Transilvanica, EUNIC Romania, Fundația 9, Asociația GoRomania, Traventuras. Partener media: Revista Zeppelin