Amenajare zonă pietonală - Centrul istoric al municipiului Deva

Autor(i):
Sc Planwerk Arhitectură și Urbanism srl
Str. G Clemenceau nr. 3. Cluj-N
telefon: 0040 (0)264 439 488
e-mail: office@planwerkcluj.org
Biroul:
Sc Planwerk Arhitectură și Urbanism srl
Colaboratori:
Consultanta – peisagistica:
Sah – Studio de Peisaj Ana Horhat srl

Proiectant general/drumuri:
Procons Invest srl

Constructor (antreprenor general):
Construcții Erbașu sa

Faza DALI
Proiectant general: Sercotrans srl
Localizare:
România, jud. Hunedoara, Deva
Parametri:
Sd: 15600 m2

Comentariul autorului:

Amenajare Zona Pietonală Centrul Istoric al Municipiului Deva
Piața Unirii , B-dul. 1 Decembrie 1918, județul Hunedoara, România

Amplasamentul este situat în zona centrală a Municipiului Deva, caracterizată printr-un țesut urban specific zonei istorice. Sunt identificabile două elemente compoziționale majore: Axa principală N-S B-dul 1 Decembrie având o orientare directă spre liziera Cetăţii - legătura principală între două puncte de interes ale orașului: Piața Unirii și Cetatea Deva, respectiv Piața Unirii ca loc de întâlnire.

Cele două zone urbane Piața Unirii și Bulevardul 1 Decembrie sunt definite spațial de fronturile clădirilor clasate în Lista Monumente Istorice și Repertoriul Arheologic Național, având o ritmicitate și o secvențialitate specifică.

Având în vedere că fondul construit al centrului istoric prezintă limitări ale gabaritelor, proiectul vizează calmarea traficului pentru o coerență de ansamblu. Zona de proiect este vitală în asigurarea bunei organizări și funcționări, dar și în valorificarea zonei istorice.

Proiectul de amenajare face parte din Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Deva 2014-2023, prin care administrația publică locală dorește să consolideze atractivitatea profilului specific municipiului Deva.

Descrierea situației existente:
Zona de proiect are o suprafață de aproximativ 15.600mp și este mărginită preponderent de clădiri cu funcțiuni mixte terțiare, de servicii - administrative, financiar-bancare, de învățământ, cultură, sănătate, culte, turism, sport, comerciale - la parterul clădirilor, și rezidențiale - la etajele superioare.

Piața Unirii și B-dul. 1 Decembrie 1918, erau destinate în cea mai mare măsură spațiului de circulație și staționării autovehiculelor. Aferent acestor zone se mai puteau identifica zone verzi precare cu plantații de arbori. Amenajările erau arbitrare, secvențiale, neunitare și neomogene, cu elemente de mobilier urban inadecvat sau inexistent, ce înglobau monumentul de for public Statuia lui Traian ca element compozițional central. Situația anterioară prezenta o serie de dezechilibre la nivelul spațiului public: o facilitare a traficului auto, o calitate nesatisfăcătoare și inaccesibilitatea spațiilor dedicate pietonilor.
Intervenția urmărește conservarea coerenţei ansamblului şi ridicarea gradului de finisare urbană, restaurarea, conservarea, deparazitarea fondului construit valoros din zona istorică și creșterea atractivității în favoarea unei mai bune calități a vieții atât a celor care locuiesc spațiul, cât și a celor care îl parcurg periodic prin extinderea și modernizarea de zone și trasee pietonale. În linii generale, proiectul succede unui D.A.L.I. elaborat anterior elaborării proiectului de către sc Sercotrans srl ca Proiectant General, respectiv sc Delta dumar proiect srl ca Proiectant de Specialitate.
Proiectul are în vedere calmarea, eficientizarea şi reducerea traficului motorizat în zona centrală în favoarea dezvoltării unei reţele atractive şi sigure de trasee pietonale, respectiv creșterea numărului de pietoni în aria de studiu a proiectului. Sporirea siguranței și securității tuturor actorilor din spațiul public și posibilitatea folosirii acelui mod de transport care este cel mai eficient din punct de vedere ecologic, economic și urbanistic pentru a parcurge spațiul.

Zona de studiu propune un sens unic de circulație dinspre Strada Aurel Vlaicu. Accesul în sens opus dinspre Strada Gheorghe Barițiu/Strada Lucian Blaga este limitat până la parcarea publică.
Cu ocazia a diferite evenimente culturale și în situațiile în care se impune, piața devine accesibilă din Bulevardul Iuliu Maniu.

Eficientizarea traficului pietonal și velo, și reorganizarea celui auto este un deziderat firesc al conceptului de amenajare. Funcționalitatea spațiului public este un factor major al calității vieții în orașe, prin îmbunătăţirea accesului la obiectivele culturale şi comerciale, prin creşterea atractivităţii şi siguranţei spaţiilor publice și prin diversificarea ofertei de activităţi de loisir.

Creşterea accesibilităţii şi atractivităţii pietonale și velo: Odată cu reorganizarea traficului auto, și restrângerea suprafeței asfaltate spațiul capătă alte valențe. Accesibilizarea pentru pietoni, dar și pentru persoanele cu dizabilități și protecția acestora se face prin înlocuirea suprafețelor de călcare, a sistemului de iluminat public, amenajarea de locuri pentru repaos, amplasarea sistemelor de parcaje pentru biciclete și a locurilor destinate amplasării teraselor.
De asemenea, această organizare a străzilor în spații prietenoase cu pietonii şi bicicliștii, răspunde atât cerințelor de protecție a mediului, cât și criteriilor de siguranță, accesibilitate și de creştere a calităţii vieții.
Din punct de vedere peisagistic, spațiile verzi sunt configurate compact în dialog cu suprafețele minerale și cu clădirile valoroase, fie ele monumente istorice sau cu valoare ambientală. Aleile zonelor verzi, conturează perspective secvențiale spre fronturile clădirilor cu detalii arhitecturale ce compun imaginea specifică a pieței. Astfel, în dreptul clădirilor cu valoare din punct de vedere arhitectural, sunt create spații mai degajate și care nu intră în concurență cu ritmicitatea clădirilor. Se realizează astfel legătura firească între fronturile clădirilor istorice din zona centrala si de reprezentare a orașului și spațiul public ca loc de întâlnire.

Proiectul propune valorificarea arborilor existenți, iar prin asimilarea arborilor propuși se completează imaginea urbanistică și arhitecturală a spațiului. Se pot identifica două tipologii: pâlcuri în zone verzi dense cu grupuri variate de arbori și aliniamente de-a lungul pietonalei 1 Decembrie, tipologii care uneori pot interfera. Astfel proiectul aduce în prim plan o amplă zonă verde pe latura sudică a pieței, prin desființarea parcărilor, în condițiile asigurării accesului în parcarea Publică din imediata apropiere. În extremitățile B-dului 1 Decembrie se propun scuaruri verzi, spre Avram Iancu de exemplu proiectul prevede un scuar plantat în imediata vecinătate a Prefecturii Deva, prin desființarea parcărilor, o zona verde mult amplificată, avand rol atât de fundal pentru perspective cât și de protecție pentru spațiul nou creat.

Elementele de mobilare sunt astfel alese şi poziţionate încât să răspundă particularităţilor spaţiului în care sunt prevăzute. Alte zone sunt, dimpotrivă, păstrate libere de mobilier, pentru a face loc diferitelor manifestări de factură publică, culturală sau recreațională.