Amenajare spatii de birouri Funcom Games Bucharest

Autor(i):
arh. Vladimir Nicula - VNBIA
Vladimir Nicula este architect, master în Management Urban, doctor în Arhitectură, toate în cadrul Universitătii de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, unde de asemenea predă din 2002. Timp de 21 ani a adunat experiență profesională în multiple proiecte de arhitectură de complexitate și anvergură diversă.
Propriul său birou, VNBIA (www.vnbia.net) înfiintat în 2007 se concentrează pe definirea unui stil personal, ținând cont totodată de determinările contextului în care se dezvoltă proiectele sale. Acestea pot fi interventii de mici dimensiuni sau proiecte de amploare, dupa cum pot fi constructii noi sau amenajari si interventii pe immobile existente. În toate acestea, VNBIA urmăreste să mentină o calitate crescută a arhitecturii, tinând cont si de o alocare judicioasa a resurselor utilizate. Nu în ultimul rând, proiectele VNBIA încearcă să formuleze si să integreze un demers artistic, cu scopul generării unei perceptii mai profunde a gestului architectural.
Biroul:
Funcom Games Bucharest - client
Colaboratori:
arh. Maria Tîlvescu-Nicula - colaborator arhitectura
ing. Ovidiu Mihalache - siguranță la incendiu
Andrei Margulescu - foto credits
Localizare:
România, București

Comentariul autorului:

intro
Proiectul de amenajare a spatiilor de birouri Funcom Games Bucharest s-a desfăsurat pe durata unui întreg an. A fost, si din acest motiv, un demers oarecum atipic, pentru că a durat mult.
Initial, clientul optase pentru un alt amplasament, unde însă proiectul nu s-a putut concretiza. Ulterior, a mai existat o propunere pentru un spatiu, înainte de a fi ales etajul 2 al clădirii America House, unde proiectul a fost dus la bun sfârsit. Pentru fiecare din aceste spatii am propus o versiune distinctă de proiect, dar numai ultima a fost cea detaliată si pusă în operă. Este asadar un proiect regândit si refacut de nu mai putin de 3 ori, cu o temă identică, dar cu constrângeri spatiale diferite.
Actuala întindere a proiectului este de 1.119 m2, suprafată în care prevăzute posturi de lucru pentru cca. 130 persoane. Există o zonificare a spatiilor, în functie de activitătile desfăsurate înauntru, asupra căreia vom reveni în cele ce urmează. Accesul în zona amenajată se face prin intermediul lifturilor clădirii, amplasate în nucleul central. Toate spatiile beneficiază de lumină naturală perimetrală, cu exceptia portiunii de legătură cu aripa Vestică, unde nu există ferestre. Orientarea cardinală este însă diferită, cu două laturi lungi orientate opus Nord-Sud si una din laturile scurte către Est. Pe cale de consecintă, si conditiile de iluminare diferă, ceea ce a fost un criteriu pentru unele decizii de design, în special în ce priveste paleta cromatică utilizată.

tema
Clientul este o firmă de jocuri, aflată la început de drum pe piata locală si internatională, fapt ce a influentat desigur tematica proiectului. Aceasta s-a conturat pe două baze distincte. Pe de-o parte a fost dialogul dintre “real” si “imaginar”, unde însă imaginarul nu vine neapărat din lumea jocurilor, după cum nici realul nu se referă în mod strict si necesar la tehnologie, functiune, inginerie etc.
Pe de altă parte, a existat tema recurentă, de altfel, a tuturor spatiilor destinate lucrului, cu semnificatia lor aparte, anume de a fi, înainte de toate, un loc al lui împreună. Ceea ce se referă desigur si la a defini spatii care să fie ale tuturor, în care să se desfăsoare activităti comune, lucru în echipe si departamente etc, dar, în egală măsură, si generarea unor alveole, separeuri, nise sau cotloane, care să aibă capacitatea de a deveni locuri singularizate, spatii ale recuperarii unor valente individuale.
Pentru ambele directii mentionate mai sus, am avut sprijinul complet si nemijlocit al clientului, dornic să-si creeze, să dezvolte si să consolideze o echipă destul de numeroasă - cei 130 amintiti în intro. Provocarea din acest punct de vedere a fost asadar ca, pe lângă cultivarea unor valori comune, de grup, ale echipei si ale companiei, să se poate prezerva intacte si valorile particulare, de identitate a fiecăruia dintre membrii acesteia. De aceea, majoritatea deciziilor importante din proiect au fost luate după consultarea tuturor angajatilor companiei. Un proces de lungă durată, dar care a asigurat certitudinea oricarui gest si limitarea posibilitătii de revenire asupra unei hotărâri deja acceptate de majoritate. Un proces participativ si , fără doar si poate, democratic, totodată.
Revenind însă la dialogul dintre real si imaginar, am ajuns în scurt timp la concluzia că cele două termene trebuie definite în raport cu problematica proiectului, respectiv că putem denumi ca “real” suma provocărilor pe care le ridică prezenta împreună într-un spatiu de lucru comun, în timp ce “imaginarul” se regăseste în referintele permanente la o lume fantastică, o lume a visării si a imaginatiei, reflectarea laturii creative a fiecăruia din membrii echipei.
Proiectul în forma sa actuala, este o concretizare, poate eclectică, poate doar voit diversificată si discontinue, a tuturor acestor premise.

zone
Asa cum mentionam mai sus, există, din ratiuni de functionalitate si distribuire a activitătilor din spatiu, o zonificare a proiectului, după cum urmează:
- Acces lobby: reprezintă interfata cu spatiile comune ale clădirii, respectiv cu zona de lifturi. Accesul este monitorizat si controlat digital, dar nu a fost prevăzută o receptie propriu-zisă, din motive de echitabilate a rolurilor în echipă, o persoană care ar petrece tot timpul la desk-ul de receptie fiind privată de interactiunea cu colegii si de o anumită libertate de miscare prin spatiu.
- Open-space: reprezintă cea mai extinsă zonă din amenajare, si este grupata în trei părti distincte, diferite ca număr de persoane. Acestea au fost gândite tinându-se cont de o relativă flexibilitate a posturilor de lucru, după cum si de organizarea temporară a unor echipe de lucru inter-schimbabile.
- Single offices: sunt spatiile destinate conducerii companiei. Sunt restrânse ca suprafată si permit accesul din oricare din celelalte spatii ale amenajării.
- Meeting-rooms: utilizate în principal pentru întâlnirile de lucru interne, recurente sau spontane, pot acomoda un număr diferit de persoane: de la minim 2 până la 12, în sala cea mai mare.
- Cafeteria: este unul din spatiile cele mai frecventate, unde nu doar se poate lua masa, dar este si un loc destinat jocurilor, socializării, evenimentelor, petrecerilor etc care să îi includă pe toti membrii companiei.
- The Cave: este spatiul cel mai special din tot proiectul, oarecum atipic, pentru că este destinat somnului. Gândit ca o reinterpretare a unei pesteri, este o colectie de alveole capitonate, unde, pentru o durată care poate varia între 1-3 ore, cineva se poate retrage si are posibilitatea de a se odihni. Spatiul este, în acelasi spirit, dotat cu lumini dimabile, cu o instalatie de anulare a zgomotului de fundal, dar si de redare a unui muzici ambientale, precum si cu posibilitatea de setare a unei temperaturi diferite de celelalte zone ale amenajării.

materiale
Materialele utilizate, împreună cu obiectele de mobilier, corpurile de iluminat, precum si cu diversele obiecte de artă sau decoratiuni, răspund tematicii enuntate mai sus. Respectiv reiau motivul dialogului, al combinatiilor duale, al contrastelor. Am definit de aceea ipostaze diferite, de vechi si nou, de texturi contrastante si de opozitii de culori tari. De asemenea, sunt prezente si evidentiate chiar, combinatiile dintre tehnologia modernă si elementele naturale, sau obiectele cu caracter arhaic (ceramica de la Studio Mud, de exemplu). Covoarele tesute cu model oriental sunt amplasate în fata peretilor de sticlă laminată, la fel cum luminile si mobilierul de birou de ultimă oră coexistă cu confectiile metalice manufacturate.

Amenajarea spatiului pentru Funcom Games Bucharest reprezintă într-o bună măsură un proces de sinteză a unor căutari pe care le-am întreprins, cu putine întreruperi, în ultima perioadă. Sunt prinse în acest demers numeroase opinii, politici, tendinte si exemple de bună practică din domeniul general al culturii spatiilor de lucru. Amenajarea Funcom reflectă în egală măsură si consecintele post-pandemice, după cum si o bună parte din dezideratele de incluziune si echitabilitate sociale ale societătii actuale. Tematica lui “împreună” se regăseste de aceea din plin în acest proiect si încearcă să tină cont de toate aceste principii, totodată păstrând si o linie estetică relaxată, colorată si plină de căldură.