L'Année dernière à Malmaison

Autor(i):
Alex Radu, Thomas Zitzwitz, Simona Abagiu, Andrei Angelescu, Emanuel Birtea, Victor Bartis, Teodora Grindei, Maria Ghement, Justin Baroncea
Localizare:
România, București
Parametri:
Su: 356 m2

Comentariul autorului:

12 artisti, 20 exponate la /SAC@MALMAISON.
Abordarea curatorială si de arhitectură caută puncte de intersecție între fire narative distincte și pune împreună o expoziție care scapă din galerie si migrează pe holuri.
Amenajarea expoziției contribuie la reinterpretarea memoriei spațiului prin includerea informațiilor care țin de identitatea clădirii în traseul vizitatorilor.
Intrarea laterală a aripii SE a clădirii Malmaison devine temporar intrare în spațiul expozițional pe sub două cămăși de noapte agățate din tavan. Cămăși brodate cu numele artiștilor și numele expoziției în loc afișe. Printre cămăși, un avizier și-o bancă, mai tărziu, o capsulă cu un fragment din expoziție. Holul public devine introducere într-un parcurs în loc de simplu spațiu de trecere.
Expoziția se întinde pe holul de la etajul întâi și scara principală de acces este folosită drept instrument de explorare - din perspectiva ascendentă a scării, Agregatul lui Philip Topolovac nu mai e doar o surpriză statică într-un white cube.
La capătul celeilalte scări, în dialog cu obiectul negru, tridimensional, umple peretele podestului fotografia Louisei Clement.
Scara Malmaison iese din zona funcționalității spațiale și ajunge să fie instrument al unui parcurs expozițional augmentat;
După colt, pe stâlpul holului două fotografii din seria Ambrei Viviani.
Un etaj mai sus, o plasă agățată de lampă în axul scării, instalația Ambrei Viviani despre memorie: fotografii montate pe un sul de rabiț suspendat cu un umeraș sub sticla aparatului de iluminat. Pe holul lung al etajului doi continuă seria de lucrări ale aceleiași autoare;

În nișele primelor patru ferestre sunt montate bazoreliefuri ceramice, care intră în logica ritmului sacadat al spațiului- puncte marcate pe suita de goluri. Ultimul bazorelief, coincide cu poziția intrării în galeria /SAC@Malmaison.

În centrul galeriei, plutesc suspendate pe un plan alb bunkerele lui Philip Topolovac, având drept contrapunct tridimensional corabia albastră, din ceară, a Oliviei Berckemeyer.

Restul lucrărilor sunt centrifugate pe perimetrul spațiului în funcție de aceste două repere care dau masă sistemului expozițional.

Un sistem în care firele negre ale lucrării lui Haleh Redjaian se depărtează de planul peretelui ocupând subtil un volum sugerat mai mult prin vibrație decât prin materialitate.

Un spatiu care vibrează în spatele corabiei fantomă și care filtrează perspectiva către restul lucrărilor la tranziția dintre sala mare a galeriei SAC și camera dominată de omida colorată a lui Mircea Suciu: contrapunct și de la capăt pentru o expoziție care se poate derula perfect și invers, în care perspectiva descendentă pe scară și plimbarea pe hol schimbă sensul. Nu doar sensul de mers, ci și pe cel al poveștii Malmaison din care ieși între vișini, pe sub cămăși de noapte.