Centru de urgență. Reintegrarea sitului feroviar CFR Suceava în circuitul contemporan

Autor(i):
Ada Stefana Fartais
Îndrumători:
Dr.Arh.ANA MARIA CRIȘAN,
Drd. Arh. RADU TÎRCĂ
Universitatea:
Ion Mincu, Bucuresti
Facultatea:
Arhitectura
Localizare:
România
Parametri:
RH: -

Comentariul autorului:

Proiectul urmărește revitalizarea zonei la o scară mai largă, atât la nivel social, cât și din punct de vedere al recuperării unui trecut istoric. Situl propus constituie o resursă puternică pentru dezvoltarea orașului, aparținând patrimoniului industrial. Recuperarea fondului construit, reutilizarea adaptivă a acestuia, reintegrarea lui la nivelul cartierului și a orașului, precum și stabilirea unei relații de coprezență între vechi și nou sunt pașii cheie în revitalizarea zonei și reconectarea ei cu orașul. În prezent, situl se află într-o stare profundă de neglijare și este slab utilizat.
Întregul ansamblu dorește să ridice calitatea locuirii în zonă, să susțină caracterul maiestuos al clădirii feroviare Burdujeni, fostă gară de frontieră, dar și să rezolve o problemă socială a orașului, anume, cea a persoanelor fără adăpost. Se estimează că în clădirea monument, gara Burdujeni, locuiesc cei mai mulți oameni din această categorie, proveniți, în general, din sate sau alte orașe. Cum majoritatea centrelor sociale din oraș și-au atins capacitatea maximă sau se află la polul opus al Sucevei, majoritatea persoanelor fără adăpost din zonă își găsesc refugiu în clădirea de călători sau în clădirile care aparțin patrimoniului feroviar.

Conceptul a fost inspirat de mișcarea trenurilor și de întregul circuit al vagoanelor. Astfel, s-a dorit pe situl propus crearea unor vagoane care “nu pleacă niciodată”, care vor rămâne statice pe platformă și care sunt destinate exclusiv persoanelor defavorizate. S- a ales un singur modul ce va fi multiplicat și abordat diferit, ținând cont de funcțiunea pe care o adăpostește. Amenajarea spațiului public susține această idee, iar ansamblul este legat de “șine de tren” vegetale sau construite care oferă platformei dinamism și creează trasee pietonale sau zone impermeabile.