Cutia cu diplome

Autor(i):
Ana-Maria Vesa-Dobre
Colaboratori:
Design: Radu Manelici
Imagini: Arhiva UAUIM, Arhiva UAR, arhiva personală a autorilor diplomelor, Revista Arhitectura
Corectură: Dușa Udrea-Boborel
Procesare imagini: Aurelian Ardeleanu, Radu Manelici
Grafica panou expo: George Dobre
Tipar: Fabrik

Proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România, din Timbrul de Arhitectură
Localizare:
România

Comentariul autorului:

Cartea - Subiect

Studiul face parte dintr-o serie de cercetări ale Școlii românești de arhitectură de la București, concentrându-se asupra proiectelor de diplomă elaborate în perioada 1944-1989. Cartea include 86 de proiecte ale celor mai buni absolvenți arhitecți, din perioada comunistă, studenți care au devenit ulterior profesioniști de prestigiu ai breslei.
Structura cărții: Intro, 5 capitole (decade), Concluzii.
Cercetarea se bazează pe Teza de doctorat a autoarei, "Școala românească de arhitectură (1944-1989) - Proiectele de diplomă, dinamică și relevanță" (UAUIM, București, 2013).

Cercetarea este organizată în cinci părţi distincte, fiecare reprezentând o perioadă determinantă pentru analiză, (în mare parte generată de contextul politic respectiv): anii '45-'49 (Breşa ideologică), anii '50-'59 (Stalinizarea şi industrializarea arhitecturii locale), anii '60 (Liberalizarea), anii '70 (Reconfigurarea tipizării) şi anii '80 („Îngheţul”). Un scurt studiu istoric, preliminar momentului 1944, deschide lectura Şcolii şi a climatului său general. Această împărţire pe decade are doza ei de arbitrariu. Dar am considerat că anumite linii definitorii ale fiecărei decade conturează configuraţii specifice, uşor recognoscibile de-a lungul întregii perioade analizate.

Cartea este o cercetare științifică în domeniul practicii, istoriei și teoriei arhitecturii, care plecând de la o analiză directă a proiectelor de diplomă elaborate în Școală în perioada comunistă ajunge să descrie în final un tablou mult mai vast și mai complex al breslei, Școlii și practicii reale.
Studiul încearcă să răspundă la câteva întrebări esențiale:
Exista o filosofie a proiectării în Școală, suprapusă peste o ideologie a vremii?
În ce măsură Școala s-a racordat la profilul practicii profesionale (locale/internaționale) a perioadei? în sensul unui tandem valid, de influență reciprocă între învățământ și breaslă.
Care a fost gradul de conformism al Școlii în perioada comunistă și dacă se poate vorbi de o atitudine de detașare a sa față de ideologia contextului respectiv.
Diplomele sunt analizate din trei pespective: dinamica lor tematică, tendințele de reprezentare și desen, și variate date statistice, care creionează indirect diversele ipostaze ale acestora (modul de evaluare și notare, directive și rigori ideologice, climat profesional etc).

Cartea - Obiect

Ideea "cutiei cu diplome" a apărut după descoperirea în arhiva Școlii a colecției de proiecte de absolvire, care sunt păstrate pe suport de film fotografic, într-o cutie de carton pânzat. Coperta din carton reciclat, rugos, a cărții preia această idee, fiind în același timp și un rapel al manualului tehnic (normativ) al anilor ’70-’80, aspru și brut, combinat cu contrastul pe care îl oferă introducerea la interior a unei singure culori (Pantone Vermillion), față de toată grafica alb-negru. Imaginile monocrome alternează aici cu această doză cromatică pentru obținerea unui dublu-efect: un rapel al roșului comunist, dar și o culoare cu impact comercial, contemporană. Tiparul Offset este realizat de Fabrik, cu coasere manuală a cotorului cărții, pentru o deschidere optimă la 180*. Designul, într-o grafică modernă, are rolul de a clarifica și organiza ideile descrise în carte. Prezența pe coperta 1 a unui timbru sec introduce un element deopotrivă tactil și grafic, în timp ce coperta 3 descrie Indexul diplomelor incluse și imaginea plicului în care acestea sunt arhivate: fiecare diplomat menționat în carte a primit un exemplar personalizat, cu plicul așa cum apare acesta în arhiva Școlii.