Amenajare muzeu Miklós Bánffy, castelul Bánffy din Bonțida

Autor(i):
arh. Camelia Sisak, arh. Verona Musteață
Biroul:
Atelier Mass
Colaboratori:
arh. Andrada Bolboacă, arh. Roxana Udrescu,
stud. arh. Briana Vancea, Magdalena Dica
Fotograf: Viewcatchers (Miruna Moldovan, Hunor Báko)
Localizare:
România, jud. Cluj, Bonțida

Comentariul autorului:

Castelul Bánffy de la Bonțida, unul dintre cele mai spectaculoase castele nobiliare din Transilvania, are o poveste aparte, fie că e vorba de amplul lui trecut istoric sau de prezentul legat de Electric Castle. O nouă filă a fost adăugată anul acesta când prin implicarea Fundației Transilvania Trust, în colaborare cu Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei și a Muzeului Național Maghiar de la Budapesta, s-a deschis muzeul dedicat lui Miklós Bánffy, ultimul proprietar al castelului.

Miklós Bánffy a fost un personaj fascinant complex - un intelectual avangardist, care a activat ca scriitor, muzician, dramaturg, director de operă, ilustrator de carte, scenograf, regizor, ministru de externe, redactor, caricaturist, deputat, colecţionar de artă. A părăsit castelul în 1944, fugind de trupele germane în retragere, care au jefuit și ars clădirea. Castelul se află de mai bine de 20 de ani într-un proces lent de restaurare, acum 2 ani finalizându-se reabilitarea interiorului aripii sudice cu fațadă neogotică, unde se situează muzeul dedicat lui Miklós Bánffy.

Întreaga expoziție se dezvoltă în jurul personalității complexe a lui Miklós Bánffy și a diferitelor “roluri” pe care și le-a asumat de-a lungul. Aceste roluri la rândul lor se întrepătrund în diverse contexte și scenarii ale vieții lui Miklós Bánffy. Firul narativ al vieții acestuia este expus prin fragmente de text, de imagine și de filmări. Conceptul este marcat de ideea de fragmentare. Încă de la intrarea în spațiul expozițional se reliefează polivalența personajului Miklós Bánffy care este descompusă ulterior pe parcursul expoziției în fragmente, în fațete, pentru a cuprinde diferitele personalități și realități ale acestuia.

Expoziția este organizată în patru încăperi, primul fiind spațiul introductiv, unde elementul principal este instalația suspendată descompusă, dar care dintr-un anumit punct vizual dezvăluie vizitatorului în oglindă semnătura emblematică a lui Bánffy.

Spațiul expozițional principal este astfel împărțit pentru a oferi vizitatorului prilejul de a se concentra pe un singur aspect din viața lui Bánffy. Astfel, îl descoperă pe omul scriitor, autor al Trilogiei ardelene, marele roman al aristocraţiei ardelene; omul teatrului, care a scris piese de teatru și a creat decoruri și costume pentru Opera de la Budapesta și omul artist grafic, care a realizat ilustrații de carte. La acest portret se adugă și acela de om de familie, parte din istoria unei familii importante in Ardeal.
Al treilea spațiu este sala multimedia care reflectă un univers multidimensional, prin filmele realizate despre castel și familia Bánffy. Conținutul video poate fi accesat cu intermediul tabletei de pe linia perimetrală.
Logia readuce privitorul la realitatea postexistențială a personajului nostru, reflectând asupra schimbărilor castelului de la Bonțida și familiei sale.

Logia este cel mai interesant spațiu ca formă și foarte bine conectat vizual cu
fostul parc baroc. Tema principală a acestui spațiu este orientată spre zilele noastre și ceea ce a rămas în urma lui Miklós Bánffy. Un lucru important este soarta castelul și a parcului, faptul că au fost distruse, dar și supraviețuirea lui și modul în care continuă să existe în continuare și legătura cu urmașii contelui. Ogiva existentă a fost cadrul perfect pentru a introduce o reproducere a creației lui Nicolette Bánffy-Jelen, artist plastic și nepoata lui Miklós Bánffy.