Sediu birou de arhitectura intr-o locuinta

Autor(i):
Arnold-Ernő Macalik, Csaba Lázár
Colaboratori:
arh. Ioana Bârsan
Localizare:
România, jud. Cluj, Cluj - Napoca

Comentariul autorului:

Vegetaţia existentă şi curtea sunt cele în jurul cărora trăiește casa. Deşi urbanistic se impunea front continuu, noi am optat pentru păstrarea locuinței şi extinderea pe verticală, încât aceasta să beneficieze de prezenţa curţii, deschizându-i totuși spre sud perspective foarte largi, cu centrul istoric în prim plan.
Atelierul se află la etaj, un singur spaţiu deschis, dezvoltat pe două niveluri cu o galerie parțială. Bovindourile orientate spre pinul şi liliacul din curte sunt nişe pentru mese de lucru, oferind un tablou unu la unu, accentuat acordate la cele mai mici rezonanțe meteorice, mereu prezente astfel în interior.
Transparenţa spre curte este contrabalansată de opacitatea calcanului spre vecinul vestic, perete tratat omogen, neîntrerupt dintr-un capăt în celălalt al spaţiului de trei nivele. Împreună cu cele două scări transparente realizate din tablă perforată, acesta formează coloana vertebrală a casei. Suprafaţa grunzuroasă a cărămizii poartă lumini razante din luminatorul zenital şi are ca fundal o permanentă lumină nordică din loggia stradală, reprezentând aici principala deschidere a frontului plin. Poartă o plastică zidărie simplă în ambrazură și o fereastră de dimensiuni monumentale.
Nivelurile superioare se retrag faţă de limita sudică a parcelei, formând principalul grad de libertate prin intermediul unei terase şi asigurând iluminatul zenital abundent al parterului.
Cărămida rezultată la remodelare s-a reutilizat în întregime în mai multe ipostaze. Tăiată în felii sau concasată sub formă de praf/spărtură, manevrat de către membrii biroului, a constituit o provocare experimentală.
Astfel s-au născut facturi precum:
·tencuiala hidraulică simplă din cărămidă concasată amestecată cu var și rașchetat/călit înainte de maturare;
·placările cu rost larg și saturat până la planeitate asemănător facturii ruinelor antice folosind praf și spărtură de piatră de calcar și var hidraulic;
·pardoseala lustruită tratată ulterior cu ceară și ulei polimerizat;
·gleturi de praf de piatră cu liant de var hidraulic și clei de oase;
preparate locale, în loc de soluții comerciale adesea fade ale finisajelor gata preparate, care tind să uniformizeze și să denaturalizeze mediul construit.
Un alt experiment material se lega de elementele de beton aparent ce integrează și aspectele energetice. Sistemul structural ușor al extinderii reclama un masiv de stocare a energiei, soluționat aici prin intermediul unei pardoseli de dală groasă de beton armat. Acest puffer a fost dotat cu o spirală de agent termic, conectat la o pompă de căldură de înaltă clasă COP:4.51. Betonul pardoselii a fost realizat din agregate de diferite dimensiuni ale aceleiași roci de culoare neagră rezultând după lustruire și ceruire o suprafață terrazzo cu aspect de piele lucioasă. Caracterul acestuia este potențat de contrastul material al tavanelor acustice din mochetă pufoasă sau elementelor de lemn de frasin folosite la mobilier, tâmplării și scară.

zoom in zoom out fit height fit width close panel